Metodologia emprada

La metodologia a seguir en el projecte “Salvem el zoo” és activa que parteix dels interessos dels alumnes malgrat que els mestres que participem d’ell ens hem coordinat per construir conjuntament una xarxa de conceptes que preveiem que ens poden interessar treballar amb els infants. És una primera reflexió que ens pot ser útil per guiar-nos al llarg del projecte. Simplement és una recollida d’idees, no un camí tancat que ens obliga a treballar uns conceptes concrets.
El projecte es presenta de forma conjunta a tota l’educació infantil amb l’arribada d’una carta del Director del Zoo de Barcelona on se’ns demana ajuda en la construcció del nou Zoo.

Es realitza una presentació conjunta amb els tres nivells on es reparteix la tasca per cada aula. En una conversa col·lectiva amb els infants de cada grup fem una pluja d’idees dels coneixements que tenim sobre la pregunta plantejada: P-3 sobre els animals de granja, P-4 animals aquàtics i P-5 animals salvatges. Aquestes idees es recullen en un mural. És molt important partir dels coneixements previs dels infants per poder seguir construint coneixement sobre una base sòlida.

A continuació en format de treball cooperatiu , tècnica 2,4 (a P.-4 i P-5) fem un recull d’idees del que volem descobrir, dels dubtes que tenim i volem resoldre, del que creiem que hem d’investigar…

En aquest punt es comença a buscar informació per resoldre els reptes plantejats. Durant la primera fase els alumnes recopilen les informacions necessàries per a la resolució del problema o tasca plantejada. Utilitzem diferents fonts d’informació: internet, llibres tècnics, revistes especialitzades, manuals, pel·lícules de vídeo, etc… També preguntem a la família, altres persones, busquem experts que ens puguin respondre les nostres preguntes…

La fase de planificació es caracteritza per l’elaboració del pla de treball, l’estructuració del procediment metodològic i la planificació dels instruments i mitjans de treball. Aquesta planificació es construeix conjuntament i és orientativa, s’anirà adaptant contínuament segons les necessitats que es detectin. Els membres del grup han de decidir conjuntament quines estratègies desitgen seguir i en quin ordre.

Cal tenir en compte que el projecte pretendrà anar encaminant a fer la maqueta del nou zoo que és el producte final. Per tal de poder arribar a realitzar aquesta maqueta haurem d’anar responent i descobrint les altres preguntes que ens hem plantejat. Aquestes preguntes s’aniran entrellaçant entre elles i ens aniran aportant informació que necessitarem per poder resoldre el nostre repte i crear una xarxa de coneixements

Mestres de l’Escola Nova

Som l´Equip Impulsor de  l´Escola Nova de Cervelló. Un equip de 22 mestres amb molta implicació, iniciativa i molt bones idees.

El nostre claustre ha canviat molt durant els darrers cursos però tot i així, des de l’inici de l’escola amb el Ferran i la Carme, fa ara 9 anys, sempre hem intentat treballar per projectes.

Amb aquesta formació hem volgut millorar la nostra pràctica docent i repensar alguns aspectes del nostre treball a les aules.

Si voleu saber més sobre nosaltres cliqueu els següents enllaços:

Qui som? 

Història i agraïments

Creem un fòssil

En una primera pràctica, vam intentar reproduir les fases que necessita la part dura d’un ésser viu per poder convertir-se en un fòssil.

Per aquest motiu vam anar al sorral de l’escola, vam agafar sorra i la vam pressionar fins aconseguir una bola dura i compacte. Després vam agafar elements que sabíem que es poden fossilitzar, com petxines, fulles, ossos, etc., i les vam marcar a la bola, ho vam deixar assecar i vam poder veure com la bola, al dia següent, s’havia endurit i s’havia quedat la marca dels elements que vam escollir.

Sortida Museu de Paleontologia

Vam decidir anar al museu de Paleontologia de Sabadell, ja que ens brindava l’oportunitat de veure en primera persona moltes de les coses que estàvem aprenent. Des de la creació de la terra, la vida dels dinosaures a la terra, la seva extinció, la formació dels fòssils, les persones que s’encarreguen d’estudiar-los (els paleontòlegs) i fins i tot vam poder veure com treballaven paleontòlegs de veritat dins del seu laboratori.

Ens va agradar molt el museu i ens va servir per entendre moltes coses que havíem investigat i estudiat, a la vegada que ens va crear més curiositats per aprendre i esbrinar.

El que més ens va agradar va ser poder veure en persona paleontòlegs de veritat i poder tocar i veure rèpliques de fòssils al laboratori.

Els paleontòlegs fan d’actors i d’actrius

I amb tots vostès… “LA LLEGENDA DEL CASTELL DE CERVELLÓ!”

Per fi va arribar el gran dia! L’estrena de l’obra a l’Ateneu de Cervelló per tots els alumnes de l’escola al matí i per les famílies i membres de l’ajuntament a la tarda.
L’esforç, el treball i les ganes han fet que ens ho haguem passat molt bé i estem súper contents del resultat!
Tot seguit, unes fotografies que esperem que us agradin i a continuació el vídeo de l’obra!
Gràcies a tothom per les vostres felicitacions!

Aquí podeu veure totes les fotos de “La llegenda del castell de Cervelló”

Com ho fem?

Des d’un enfocament constructivista de l’aprenentatge. Tenir en compte els coneixements previs dels alumnes, deixar espai per a aportar les seves experiències i els seus coneixements. Crear un clima tranquil i relaxat que fomenti la participació de tots els alumnes i la motivació pel que han de fer. Deixar temps suficient per acollir totes les propostes i intervencions a partir dels seus propis interessos. Procurar un temps suficient per desenvolupar totes les activitats d’ensenyament i d’ aprenentatge amb calma i deixant temps de cloenda per tancar el procés. Establir unes normes clares i entenedores que permetin el treball del projecte de forma autònoma. Seleccionar els continguts i els objectius que es volen treballar en funció del guió de treball que ha sorgit en el Què volem saber?

Mitjançant el treball cooperatiu. Una estratègia metodològica i una organització del grup que ens facilita l’aprenentatge entre iguals. Proporciona l’espai entre els alumnes per tal de fomentar l’escolta, l’ajuda, la cooperació entre ells. Facilita que comparteixin els seus coneixements amb la resta dels companys. Tenim en compte que dins el grup hi ha alumnes que tenen diferents formes d’aprendre i que tots poden assolir les diferents competències.

Tenint present una mirada interdisciplinar. Treballem d’una forma global les diferents competències i dimensions.

L’infant és el protagonista i observador de la seva evolució en el procés d’aprenentatge. L’autoavaluació, coavaluació està present en diferents moments del projecte. El mestre acompanya i motiva al llarg del procés d’aprenentatge.

 

Projecte dels Fòssils

Tancament del Projecte

La classe de segon donem per acabat el projecte dels Fòssils.

Hem après moltíssimes coses:

-Què és un fòssil? Què es pot convertir en fòssil? Com es formen?

– Veure com treballen els paleontòlegs de veritat, fer el nostre jaciment i fer de paleontòlegs de veritat.

Tot seguit podeu veure un recull d’imatges on es veu tot el procés d’aprenentatge i totes les activitats que hem dut a terme.

Esperem que us agradi tant com a nosaltres ens ha agradat aprendre coses dels fòssils.

Un “Sac de llegendes” pels nens i nenes de segon

Sortida a la biblioteca de Cervelló

El passat 29 de novembre la classe dels Paleontòlegs vam anar a la biblioteca de Cervelló a realitzar una activitat.

Ens van ensenyar la biblioteca i ens van explicar diferents llegendes que parlaven de Cervelló. Ens va agradar molt com en Moi ens va explicar les històries.

Vam aprofitar per veure el caga tió que hi ha davant de la biblioteca i demanar-li els millors desitjos.