Busquem respostes

Cada grup de treball fa recerca per contestar les preguntes que ha de respondre amb la consigna que cada pregunta ha d’anar en un full diferent. Es fa una posada en comú de les preguntes que hem trobat respostes i es plantegen les preguntes de les quals no han trobat respostes. D’aquesta manera els grups es poden ajudar entre ells dient-li als seus companys on han vist o llegit informació sobre la pregunta no contestada. Així es van resoldre gairebé totes les preguntes.

Les que no van trobar de manera autònoma les vam cercar col·lectivament a l’ordinador de l’aula.

Planifiquem un projecte a 4rt ESO

  • Des de les matèries de Ciències Socials, Tallers de processos creatius i Món Actual van dissenyar un projecte per a treballar el context sociopolític de l’època de la Guerra Freda, la geoestratègia i les manifestacions artístiques pròpies del període.

    Vam proposar la celebració d’una jornada de jocs de taula d’estratègia de la Guerra Freda i per a organitzar-lo, van haver de fer abans:

    • A les classes de Ciències Socials, per parelles havíen de fer una recerca sobre algun tema, conflicte i/o personatge de la Guerra Freda. L’objectiu era documentar-se per a després fer una producció comunicativa que expliqués visualment allò més significatiu. A més, vam visionar la pel·lícula “Telèfon vermell, volem cap a Moscou” i la vam treballar a classe. Amb les seves propostes, decoraríem una paret de la Sala d’Actes el dia de la Jornada.
    • Des de l’assignatura de Tallers Creatius, i basant-se en les característiques pròpies de l’art Pop sorgit en la època de la Guerra Freda, havien de fer una obra d’art pròpia. Cada alumne havia de decidir quines escenes eren les més significatives del moment, i fent un estudi de les propietats més característiques del Pop art a EEUU i la URS, van crear els seus quadres  que serien exposades el dia de la jornada ambientant així el saló d’actes.
    • Els dies previs a la Jornada van decorar la sala d’actes i a les classes ens van apropar al joc que jugaríem: Twilight Struggle. Aquell dia van jugar en equips de tres contra tres, sent dos bàndols: uns representaven als Estats Units i els altres a l’antiga URSS. Van venir experts en el joc a ensenyar-lo ja que requereix un domini: van estar més de tres hores jugant i no van acabar la partida!. Després diferents experts van fer tres conferències: una sobre els fets claus de la Guerra Freda a partir d’escenes del cinema; un altre sobre l’ús de la ciència a l’antiga URSS i per últim, de la mà del dissenyador gràfic del joc, una xerrada sobre els aspectes a tenir en compte alhora de dissenyar gràficament un joc de taula.

ENS POSEM EN MARXA PER GRUPS

Es defineixen els rols de treball dels membres del  grup. Primer s’explica col·lectivament cada rol i les seves responsabilitats. Després cada grup consensua quin nen o nena és el responsable de cada càrrec. Cada grup té un registre general i cada nen té un carnet amb el seu rol i responsabilitats corresponents.

ANEM A CONCRETAR!

Per generar més dubtes es va projectar un vídeo didàctic sobre la prehistòria.

Sobre la temàtica general de com vivien a la prehistòria, es comencen a concretar preguntes en grups de cinc alumnes en els quals un és l’encarregat d’apuntar les preguntes de tot el grup.

Després es fa una posada en comú i un buidatge de les preguntes concretes que han sorgit.

Per tal de poder endreçar la informació i poder-la investigar per grup es van anar agrupant per temàtiques generals. Els nens anaven decidint el títol de cada grup de preguntes.

EL PROPÒSIT!

Es planteja als nens i nenes quin volen que sigui el propòsit d’aquest projecte. Es va fer una pluja d’idees i es va consensuar. Van sortir diferents propostes, però finalment van decidir fer un documental. Prèviament, havia sortit la idea de fer una pel·lícula, però a través de la conversa i reflexió sobre què implica fer una pel·lícula van arribar a la conclusió que un documental seria el més adequat.

Equip de l’hotel d’insectes: Construïm!

Després d’investigar, fer maquetes i prendre mides toca construir realment el nostre hotel d’insectes:

Sortim a l’hort 2 cops al dia per veure el transcurs del sol i, així, esbrinar quina és la zona més òptima per col·locar l’hotel.
Llegim unes instruccions on apareix “un plànol” i diferents mesures i comencem a construir l’hotel real tot seguint les instruccions.
Retallem els cartells dels habitants de l’hotel.
Tractem la fusta amb vernís.
Fem la llista dels elements de la natura que necessitem per l’hotel.
Anem a la muntanya.
Omplim l’hotel amb els elements necessaris per acollir als insectes i finalitzem l’hotel.

Equip hotel d’insectes: Disseny

Dissenyem en petits grups un plànol de com ens agradaria que fos l’hotel. Ho compartim amb els companys. Mirem imatges reals d’internet i comprovem les semblances i diferencies entre els nostres dissenys.

Realitzem entre tots una maqueta de l’hotel d’insectes tenint en compte diferents exemples proposats i ens adonem de la importància de les mides tant de l’espai disponible a l’hort com de la nostra maqueta.

Equip de l’hotel d’insectes: Investiguem sobre els insectes.

Què sabem dels insectes? Què són? Com són? On els trobem? Fem hipòtesis i busquem informació ( llibres, biblioteques i internet)
Amb la informació trobada comprovem les hipòtesis. I arribem a diferents conclusions:

* Tots els insectes tenen dues antenes i sis potes.
* Viuen a la muntanya
* Alguns volen, altres no…

Llegim una petita història, que ens parla dels insectes que són beneficiosos per l’hort i per què.
Anem a l’hort a buscar alguns d’aquests insectes.
Ara ja sabem què necessitem !!! Necessitem un hotel d’insectes al nostre hort per a que els insectes vulguin quedar-se i ajudar-nos a tenir cura del nostre hort.