Mitosi en arrel de vegetal

 Pràctica a 4t ESO.

1. Objectiu: observar i interpretar la divisió cel·lular en vegetals.

2. Material: bulb de ceba o grans d’all o all porro, tisores, bisturí, pinces, cobreobjectes, portaobjectes, bec de bundsen o metxero d’alcohol, vidre de rellotge, orceïna A, orceïna B, microscopi.

3. Procediment:

  • Uns dies abans de fer la pràctica, posarem un bulb de ceba o els grans d’all o l’all porro en aigua de manera que les arrels hi estiguin en contacte.
  • Quan les arrels hagin crescut, en tallem una per la base i eliminem els dos darrers centímetres de l’àpex.
  • Fem talls molt fins i els dipositem sobre el vidre de rellotge on prèviament hem afegit dos mil·lílitres d’orceïna A. Ho deixem en repòs durant deu minuts.
  • Escalfem el vidre de rellotge a la flama fins que la preparació comença a assecar-se.
  • Amb les pinces, agafem uns fragments d’arrel i els posem sobre el portaobjectes i hi afegim unes gotes d’orceïna B. A continuació tapem amb cobreobjectes.
  • Amb un tros de paper de filtre plegat diverses vegades premem la mostra amb compte.
  • Observem la preparació al microscopi a diversos augments.
Mitosi arrel de ceba

Mitosi en arrel de ceba a 100 augments.

 Qüestions:

1. Fes un dibuix de les diferents cèl·lules observades indicant en quina fase de la mitosi estan i assenyalant a quins augments s’han pogut reconèixer.

2. En quina fase de la mitosi es compten més bé els cromosomes? Per què? Quants cromosomes creus que té l’espècie obsevada?

3. N’has pogut veure els nuclis? En quina fase?

4. Explica perquè per observar cèl·lules en mitosi en vegetals s’utilitzen cèl·lules de la zona terminal de les arrels.

Aquestes mostres no haguessin estat possibles sense les alumnes Laia Fabregat i Maria Ventura (4t ESO INS Julio Antonio), ni la col·laboració de Begonya Falcó.

40 augments
40 augments
40 augments
40 augments
100 augments
100 augments
mamoros8

Quant a mamoros8

Sóc Llicenciada en Ciències Geològiques (UB) i, actualment, professora de Biologia i Geologia a l'INS Julio Antonio de Móra d'Ebre des del setembre del 2014. Abans, he estat cinc cursos a l'INS Terra Alta. També he treballat al Berguedà, Barcelonès, Anoia, Osona i Baix Camp. He estat sis cursos exercint de professora de Tecnologia en diversos instituts del Baix Llobregat. En total són uns 30 anys d'experiència en diversos llocs i disciplines. El 2010 vam crear el Blog Rosalind Franklin des del Departament de Ciències de l'INS Terra Alta i, actualment, està "en custòdia compartida" entre Ins Terra Alta i Ins Julio Antonio. Allí s'hi exposen tot de materials de Física, Química, Biologia i Geologia que treballem amb els alumnes o altres notícies d'interès relacionades amb les ciències. A més, per continuar la divulgació i l'apropament amb els alumnes, el 2013 es va crear la pàgina de Facebook Geologia 4t d'ESO, i més tard la pàgina Rosalind Franklin Blog per la divulgació de la Biologia. També ens trobareu a Instagram RFranklinBloc i X/Twitter (RFranklinblog i Geologia 4t ESO), i també a Bluesky (@rfranklinbloc.bsky.social i @geologia4teso.bsky.social). "Qui s'atreveix a ensenyar mai pot deixar d'aprendre" [J. Cotton]
Aquest article ha estat publicat en Biologia. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a Mitosi en arrel de vegetal

  1. Marc Merma diu:

    Perquè utilitzau la punta de l’arrel i no en tota l’arrel?

  2. mamoros8 mamoros8 diu:

    Perquè és allà a la punta on hi ha el major creixement de les cèl·lules.

  3. Andrea diu:

    Per què es veu el nucli d’algunes cèl·lules més voluminós que en d’altres?

  4. mamoros8 mamoros8 diu:

    Perquè el nucli conté la informació genètica i és la que s’ha de duplicar al fer la mitosi, per això en algunes cèl·lules es veu més gran, estan en ple procés.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *