g — ESC — Els Cossetans — Cunit

• Educació Infantil i  Primària. Educació Secundària
  • Pilar Soro Mateos — Elisabet Broto Alsina
  • 13.05 —  13.55 h

• La biblioteca i la ràdio digitals

• Millorar la lectura i escriptura
  • Potenciar la creativitat i el treball en equip

Fets i conceptes:

•  Qualsevol contingut curricular, de qualsevol àrea

Procediments:

• Lectura comprensiva de textos
  • Cercar i processar informació rellevant
  • Redactar textos
  • Creació de llibres digitals
  • Creació de canals de Podcast
  • Lectura dels diferents llibres de la biblioteca escolar
  • Audició dels diferents programes de ràdio o Podcast
  • Organització de la biblioteca escolar digital

Actituds:

• Responsabilitat en l’ús de les tauletes.
  • Participació i col·laboració en els diferents grups de treball.
  • Respecte de les normes per a publicar
  • Tenir cura de la qualitat i completesa dels treballs realitzats.
  • Valorar les aportacions pròpies i les dels companys/es en les diverses formes de treball col·lectiu i observar les normes que el regulen.

• Volem que els nostres alumnes aprenguin a escriure i a  llegir amb motivació. Amb l’ús de les tauletes i només un parell d’Apps assegurem l’emoció i aleshores, l’aprenentatge. Les nenes i els nens volen escriure, a tota hora! Estem creant llibres digitals! Són petites i petits escriptors i escriptores! Al començament, les seves històries, contes o narracions han estat triades de forma lliure, cada grup escull el tema sobre el qual vol investigar, explicar o inventar. Uns trien esportistes; d’altres, cantants o artistes; d’altres han preferit inventar-se un conte, parlar dels personatges, del seu llibre preferit o inventar-se un conte, parlar dels personatges del seu llibre preferit o crear històries on ells són els protagonistes.
  • És tal l’entusiasme que realment ens hem adonat que costa molt dir-los que només poden fer-ho una tarda a la setmana o a petites estones lliures (sens dubte hem de canviar moltes coses). Alguns han treballat a casa per avançar el treball i poder passar de l’escrit en paper a l’escrit a Book Creator, l’appli que ens permet crear llibres multimèdia digitals. Volen veure i compartir les seves produccions. Volen  escriure i aquest fet és fantàstic!!
  • L’objectiu és impulsar a partir del desig comunicatiu de cada alumne, les seves històries, les seves experiències, els seus escrits i els seus treballs d’àrea. Un exercici lliure d’escriptura (narrativa digital). Hem recuperat Freinet i el text lliure amb les fantàstiques eines del segle XXI.
  • A poc a poc hem anat construint una biblioteca digital  amb contingut educatiu creat pels propis alumnes, llibres en català, castellà i anglès: una biblioteca al núvol com a infinit llibre obert per als lectors-autors, formant part de la identitat digital de cada curs i de l’escola. Un espai de lectura per poder  gaudir des de qualsevol lloc amb connexió a Internet.
  • Crear una radio escolar online a través de la creació periòdica de podcast ha estat l’altre activitat  que volem incorporar a poc a poc a tots els cursos.
  • Amb una tauleta a l’aula (o fins i tot el mòbil de la mestra)  i una sessió setmanal escrivim conjuntament el guió del programa, el gravem la setmana següent i el publiquem a Soundcloud.
  • Redaccions, lectures, dites, cançons, poemes, entrevistes, notícies són alguns dels continguts dels programes.
  • Els beneficis són evidents: els estudiants milloren la competència comunicativa lingüística i audiovisual: aprenen a escriure, llegir, milloren l’expressió oral, aprenen a treballar en equip i a compartir a través del bloc del curs, on la radio digital és present, així com als passadissos de l’escola mitjançant els codis QR per a qui vulgui la vulgui escoltar: dins i fora de l’escola.

• Totes, però especialment aquestes dues:
    • Comunicativa lingüística i audiovisual
    • Tractament de la informació i competència digital.