d — ESC Mossèn Ramon Bergadà — Constantí

• ESC Mossèn Ramon Bergadà  — Constantí
  • Educació Primària. Cicle superior (5è)
  • Carlos Manuel Paez Del Amo —  Lluís Torrents Pujol — Josep Piñol Miralles — Fernando Martos Ariza — Jordi Prieto Borràs
  • 11.00  — 11.30 h

• Centcelles, el nostre objectiu. Elaboració d’audioquies i codis QR

• Facilitar el coneixement d’un monument clau de Constantí, que és Patrimoni Mundial, per tal d’aprendre a valorar-lo, protegir-lo i conservar-lo.
  • Plantejar una experiència de participació ciutadana envers el patrimoni històric i cultural més proper, amb l’objectiu d’implicar els joves en el seu coneixement, valoració i difusió.
  • Facilitar un treball cooperatiu entre els participants, que permeti el desenvolupament d’actituds de respecte, valoració i defensa del patrimoni a través del coneixement i l’aprehensió del mateix.
  • Treballar a partir de les noves tecnologia

• Fets i conceptes
    • Estudi dels espais i usos del conjunt monumental de Centcelles.
    • Treball  de l’estructura dels texts narratius i dels seus elements.
    • coneixements tècnics en relació a la gravació d’audioguies i la creació de codis QR.
  • Procediments
    • Presentar el projecte com un encàrrec del MNAT per fer aquestes audioguies
    • Realitzar la visita a Centcelles a partir del taller “Al taller de Terenci Càndid…”, proposta didàctica que ofereix el MNAT de manera permanent al conjunt monumental, on gràcies a la Sílvia vam conèixer tots els seus espais i característiques principals
    • Fer un recull d’imatges.
    • Decidir els espais que intentaríem explicar una vegada coneguts els seus usos.
    • Conèixer l’estructura dels texts narratius i dels seus elements més importats per redactar les històries dels espais, ens vam centrar molt en la importància de triar uns bons personatges que fessin les explicacions.
    • Elaborar documents al drive, primer individualment i posteriorment agafant les millors idees, per elaborar el text definitiu.
    • Una vegada corregits, fer parelles de gravació, un tècnic i un lector, i gravem la narració.
    • Cada parella crea el seu codi QR.
    • Elaboració de l’espai web per part dels tutors: http://centcelles15-16emrb.weebly.com/

• Aquest projecte neix de la col·laboració dels diferents centres educatius de Constantí amb el MNAT, Museu Nacional Arqueològic de Tarragona. El projecte respon al compromís per part de tots els participants en la proposta, de construir un treball cooperatiu, transversal i amb uns objectius educatius i de participació ciutadana, entorn al patrimoni, al seu ús i a la seva significació.
  • El nostre treball l’hem basat en una última interpretació, encara no totalment concretada ni acceptada, on es proposa que Centcelles va ser un campament/base d’operacions d’època tardoromana (s. V dC). El fet de triar aquesta opció respon bàsicament a que ens permet entendre tots els espais del conjunt arquitectònic.
  • Davant de la proposta del MNAT vam decidir integrar aquest projecte dins de l’àrea de Medi social i la de llengua principalment. Aquest projecte ha estat realitzat pels 82 alumnes de 5è de primària de l’escola Mn Ramon Bergadà, durant el 2n i tercer trimestre dels cursos escolars 2014-15 i 2015-16.
  • La nostra proposta didàctica s’ha centrat en la creació d’audioguies en diferents llengües (català, castellà, anglès i àrab) per descriure els principals espais del monument i, paral·lelament, la creació de codis QR per poder accedir-hi des de qualsevol dispositiu mòbil.

• Competència digital.
  • Competència d’aprendre a aprendre