Dades del centre i professorat
- ESC Pompeu Fabra — Cunit
- e3000998@xtec.cat — 977673077
- Educació Primària.
- Núria Domènech Gibert — Beatriz Begoña Carrelero Saiz
- 11,55 — 12.25 h
Títol de l’experiència
- Treball de comprensió lectora a partir de l’hora de biblioteca amb materials molt manipulatius.
Objectius
- Potenciar el gust per la lectura.
- Millorar la competència lectora.
- Despertar l’interès per la literatura infantil.
- Desenvolupar la competència comunicativa.
Continguts
Lectura en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de text.
- Fets i conceptes
- Comprensió i aprofundiment en el sentit del text, a partir de lectures conjuntes guiades, pràctica d’algunes estratègies lectores i interpretació del llenguatge literari: derivació, composició, sentit figurat, interpretació de locucions, frases fetes o refranys; i descobriment del ritme i la rima, si es tracta de poesia o cançó.
- Procediments
- Utilització d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura: fer atenció al títol i a les imatges, anticipació, deducció del significat d’un mot, relació amb els seus coneixements, entre altres.
- Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu alta.
- Actituds
- Participació activa en activitats literàries de l’escola i de l’entorn.
- Interès per expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.
- Interès i respecte per les intervencions dels altres.
- Interès per l‘elecció de temes i textos i per la comunicació de preferències personals.
- nterès pels textos escrits com a font d’informació i d’aprenentatge i com a mitjà de comunicació.
- Interès i curiositat per mirar o llegir contes; llibres de coneixements, però també per llegir un rètol, un títol d’un llibre, una notícia d’Internet o qualsevol altre text.
Descripció
- Des de la biblioteca es realitzen diferents tipus de sessions i cada una d’elles té una finalitat concreta. Aquestes sessions s’inicien a primer i tenen continuïtat durant tota la primària.
- Les activitats que es realitzen específicament per potenciar la competència lectora són: lectura en veu alta; treball de poesia; tertúlia i presentació literària; padrins de lectura i treball d’autor.
- També es realitzen activitats complementàries: servei de préstec; biblioteca d’aula; l’hora del conte, mapes lectors; premi lector fidel i participació al Certamen Nacional Infantil i Juvenil de Lectura en Veu Alta (organitzat per l’Enciclopèdia Catalana).
Competència bàsiques que treballa de manera prioritària
- Competència comunicativa
- Competència oral
- Competència escrita
- Competència literària
- Competència d’aprendre a aprendre
- Competència d’autonomia i iniciativa personal
- Competències específiques centrades en conviure i habitar el món:
- Competència social i ciutadana
- Competència artística i cultural
Observacions