Dades del centre i professorat
- CdA Ciutat de Tarragona — ESC Solc — ICAC — Revista Fet a Tarragona — Tarragona
- e3006162@xtec.cat — 977554375 — cda-tarragona@xtec.cat — 977556341
- Educació especial.. Participen un total de 32 alumnes que conformen el Nivell Escolar del centre, distribuïts en cinc grups-classe.
- Marta Panadès (Camp d’Aprenentatge de Tarragona) — Raquel Martínez (EEE Solc) — Gemma Fortea (Institut Català d’Arqueologia Clàssica) — Ricard Lahoz (director de la revista “Fet a Tarragona)
- 12.30 — 13.00 h
Títol de l’experiència
- Solcant la història
Objectius
- Objectiu general: Apropar els alumnes al món de l’Arqueologia des d’una perspectiva vivencial.
- Descobrir l’Arqueologia de manera molt experimental.
- Iniciar i desenvolupar en els alumnes, segons possibilitats, tècniques d’investigació i de treball científic, potenciant hàbits d’observació, anàlisi i reconstrucció dels elements.
- Sensibilitzar els alumnes vers la necessitat de conèixer, respectar i estimar el medi que ens envolta.
- Conèixer el món romà mitjançant les restes d’aquella època existents a Tarragona i comprendre com aquesta cultura forma part important del nostre substrat cultural.
- Comprendre els trets bàsics de la història, de la cultura i de l’art del món romà, a partir de l’anàlisi dels monuments romans conservats a Tàrraco.
- Introduir els alumnes al món del periodisme fent un reportatge sobre les seves experiències com a arqueòlegs.
Continguts
Fets i conceptes:
- L’arqueòleg: tasques, estris i jaciments.
- Materials, restes i troballes: perdurables i no perdurables.
- Les primeres civilitzacions.
- Tarraco romana: la ciutat, la vida dels romans, els monuments…
Procediments:
- Observació i experimentació
- Comparació, anàlisi i reconstrucció
- Comunicació de fets i vivències, amb o sense suport de SAAC
- Redacció de escrits, amb o sense suports, sobre fets o vivències
Actituds:
- Interessar-se i gaudir d’activitats vivencials relacionades amb la nostra història.
- Acceptar i practicar normes bàsiques de treball i de seguretat de la forma més autònoma possible
- Valorar, respectar i estimar el nostre medi natural, social i cultural.
Descripció
- Programa transversal d’activitats teòriques i pràctiques sobre arqueologia clàssica adaptades per als alumnes d’educació especial, amb nivells de competències força diversificats.
- Les activitats són de caràcter interdisciplinar i incidint en continguts del medi social i cultural, de comunicació i llenguatge, d’expressió visual i plàstica i d’expressió corporal
- És un projecte conjunt de l’Institut Català d’Arqueologia Clasica (ICAC), l’escola Solc i el Camp d’Aprenentatge de la ciutat de Tarragona, que compta també amb la col·laboració de la revista Fet a Tarragona.
Competència bàsiques que treballa de manera prioritària
- El projecte “Solcant la historia” desenvolupa, de forma interdisciplinar, les següents competències bàsiques:
- Competència social i ciutadana
- Competència comunicativa i audiovisual
- Competència per a la comunicació artística i cultural
- Competència per a l’autonomia i iniciativa personal
- Competència d’aprendre a aprendre.
Observacions
- La ponència s’acompanyarà de la projecció d’una presentació en PowerPoint.