A partir d’aquest segon trimestre hem començat una nova proposta a partir del món Maker.
El món maker és un moviment que dona eines als ciutadans perquè siguin capaços de crear tecnologia i no només ser-ne mers consumidors. A l’escola aquest moviment també pot aportar molt, ja que amb aquesta filosofia es treballa des de l’aprenentatge significatiu i el pensament creatiu que implica plantejar solucions diverses i diferents.
Aquesta forma d’apropar l’aprenentatge a l’alumnat prové dels nostres pares, mares, avis, tiets … de gent de generacions anteriors. En el cicle de la vida d’aquestes persones es donaven situacions, ja sigui per manca de recursos o simplement per temes relacionats amb els seus orígens, que tenien la necessitat o el costum de fer coses ( de fabricar-se peces de roba, reparar eines, cultivar…)
Quan parlem de la paraula maker (en castellà hacedores o fabricantes i en català ( faedor/a) , estem fent referència a persones o grup de persones que es dediquen a idear, pensar i / o fabricar objectes , ja sigui de manera artesanal o a través de la tecnologia.
El concepte maker, quan s’apropa a l’escola, es pot convertir en una eina molt potent que ens permet potenciar metodologies actives, obertes col·laboratives i interactives. Amb l’objectiu que els infants puguin aprofundir en multitud de coneixements i habilitats, potenciant el treball col·laboratiu, el treball per projectes , espais d’aprenentatges , ambients, entorns….
De manera general els plantejaments que intento potenciar amb els diferents especialistes i/o tutors pretenen potenciar aquesta visió maker mitjançant ( aplicacions mòbils, pensament computacional, experiments físics,…) a tot aquest ventall afegim la impressora 3d.
Concretament parlem de la impresora Anet A8 que hem montat a la nostra escola.
Això no hagués estat possible sense el suport d’una associació no lucrativa formada per ( mestres , pares, aficionats a la tecnologia …) amb el qual també soc membre i que en van ajudar per construir la meva impressora Ripolab ( un agraïment especial a Gustavo).
Impressora de baix cost però amb unes prestacions prou bones per ús escolar.
Primeres impressions de prova.
A partir del muntatge, calibració i algunes millores fetes per tal d’aconseguir uns resultats òptims.
Per poder iniciar-se en el disseny 3d de manera senzilla s’ha fet servir l’aplicació Tinkercad per alumnes de primària i l’aplicació
I per nens d’infantil i/ o inicial l’aplicació doddle 3d
Amb aquestes aplicacions hem iniciat petites aproximacions al disseny 3d per tal de passar del disseny en pantalla a la realitat.
Aquí posso un petit tutorial del youtube però podeu trobar molts més.
Tutorial fet per mi per dissenyar un clauer
[youtube]https://youtu.be/eFvdZLu6lGI[/youtube]
Tutorial fet per mi per dissenyar un clauer amb fonts diverserses d’un processador de textos.
[youtube]https://youtu.be/se8XawR6Hss[/youtube]
Tutorial fet per mi on explico com a partir del disseny d’un petit personatge podem afegir un portapiles a dins per tal que el personatge disposi de llum. (Led i pila de botó).
[youtube]https://youtu.be/Kp_lyxoQTe8[/youtube]
Video demostratiu doodle 3d
Petit tutorial de com fer una casa amb Doodle 3d fet per mi , espero que us pugui ser útil
[youtube]https://youtu.be/g6l6-gPmdcM[/youtube]
Aquí algunes imatges i videos de primers models de clauers fets pels alumnes de cinquè i /o sisè mitjançant Tinkercad i algunes altres imatges i videos d’inciació de disseny en 3d fets pels alumnes de P3 i la pissarra digital mitjançant Doodle 3d
Fins i tot hem fet alguna model diferent d’un projecte que hem tornat a encetar sobre la creació de drawboots.