07.- Les tasques escolars de reforç a casa.-

Valorem les nostres tasques escolars de reforç a casa.-

Es tracta de dur a terme una reflexió de com estudio a casa, duc a terme les meves tasques escolars, elaboro els treballs  i preparo els exàmens .-


A casa tinc un temps per a estudiar i dur a terme tasques escolars de reforç?

Quin és el meu horari després de sortir de l’institut?

A casa tinc un espai on hi ha silenci, una taula, una cadira, no hi ha distractors com la televisió i altres eines digitals.

Estic sol/a o estic amb un/a altre/a germà/ana quan estudio?

Em molesta algú de la casa?

Sento sorolls?

Poso una bona música estimulant?

Prenc apunts?

Elaboro mapes?

Faig esquemes?

Preparo una sèrie de consultes al professor/a corresponent?.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

06.- Com estudiem a casa? .-

Com estudiem a casa és la reflexió i la planficació com emprem el temps, els espais i els recursos per a dur a terme les tasques escolars de reforç com poden ser la realització d’exercicis i la resolució de problemes, elaboració d’una redacció, etc. , l’estudi i la preparació d’exàmens.

De moment responem a aquestes quatre preguntes, amb qüestions agregades:

1.- Quin horari tens a casa per les tardes i els caps de setmana? Quan vas a dormir? Quantes hores dorms cada dia? Quines altres activitat fas entre setmana?. I els caps de setmana?

2.- Quan fas les tasques escolars? Consultes l’agenda i el teu full de tasques a fer i les fas en quins moments, abans de sopar, després?

3.- On ho fas? L’espai ha de ser silenciós amb ambient adequat tant en temperatura com evitar tot tipus de sorolls. Sense televisió ni altra distractor. Generalment es pot estar sol o treballar en equip. Mai si són dos s’han de molestar de cap mena.

4.- Quins recursos tens a l’abast?  Tens diccionaris, llibres de consulta, accès a internet per a fer consultes, etc.?

Sobre internet ja parlarem un altra dia. Ara el que cal és si en tens i si a l’ordinador pots fer els treballs que se’t demanen.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

05.- Eleccions de corresponsals.-

Resultats esperats: Es tracta de tenir a classe a nivell personal (corresponsal) o bé per l’agrupament de 2 o 3 alumnes. (grups de corresponsals).

En què consisteix la seva tasca?: La seva tasca és elaborar notícies curtes a partir de visites externes a l’hora de tutoria (1,2,3,4,) i redactar articles i/o notes de premsa (3,4) sobre iniciatives adreçades a Institut Iniciatives: 2R i N3 amb la revista trimestral Full Ras que es troba a la web del nostre institut : http://www.institutmartifranques.com/marti.asp

Exemple de tasques: A partir d’un qüestionari entrevistar a la persona que ve de fora a l’hora de tutoria. Cada setmana es proposarà un model com a referència.

Es pot fer fotografies i redactar un article curt de l’acte de la visita.

Després s’envia a jferran3@gmail.com i tot seguit s’elaborarà un N3 o un 2R per a la difusió general i exposició en la web per a motivar les seves consultes. I s’enviara a Full Ras per a la selecció de notícies trimestral..

Procediment: Si tenim la classe agrupada de tres en tres per exemple. S’anima a nivell personal que escriguin aquestes preguntes i que tot seguit decideixin quin rol assumirà el proper dia que es durà a terme la sessió de visita.

Escriu aquestes preguntes en un full o foli:

1.- Dels tres membres del grup un farà de portaveu, l’altra farà de redactor i l’altra de fotògraf. En cada sessió els rols van canviant de forma que tots hem de fer de tot. En el cas de nivell personal s’adjudica a cada sessió la tasca a fer (redactar, preguntar, fotografiar) i després a treballar en equip .

2.- El portaveu farà les preguntes: Com et dius? A quina entitat representes? Què fas en aquesta entitat? Les finalitats de l’entitat que treballes o fas voluntariat, quines són?. Mentre el redactor escriu. I el/la fotograf fa la foto.

Tot seguit a la sessió s’ha de recollir la següent informació en general: De què ens ha o han parlat avui? Quines activitats hem fet i què ens han agradat més? Quines implicacions tenim a partir de les coses que hem escoltat i dialogat? Com explicaria el més important d’avui a un/ amig/ amiga, pare/mare, avi/àvia o altra persona?

Pot funcionar un grup corresponsal cada setmana com a responsable de tenir l’article acabat i enviat per abans de dos dies. La resta poden anar fent pràctiques. També hi ha la possibilitat d’un moment de fòrum recopilar les aportacions de tots els grups i fer una síntesi global, fent-se responsable un dels grups de la classe.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

04.- Reutilitzem- Reutilitza’m.-Campanya.-

Estem recollint els jocs de taula i de tauler que tenim i que no fem servir o que estan a punt de ser tirats a les escombreries per vells, antics o perquè ja no hi juguem.

Amb els jocs de taula i de tauler usats podem utilitzar les peces per a altres jocs d’aplicació matemàtica i de llenguatge. I ajudar a promoure projectes solidaris a la ciutat.

Exemple d’alguns jocs de taula i de tauler:

Els pots deixar a la Consergeria de l’institut.

En el moment de lliurar-los si deixes una nota amb el teu nom i correu electrònic t’informarem puntualment del que fem i en quines activitats els aplicarem dins de la nostra ciutat.

No els llencis, encara ni hi ha que poden fer moltes coses. Dona’ls i altres els farem servir.  Gràcies per la teva col.laboració en la campanya.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

03.- Promovem els petits grups per al treball cooperatiu.-

Finalitat: Es tracta d’organitzar la classe en petits grups que poden ser parelles, trios o bé altres núm. 4 o 5 membres. El més aconsellable és de tres membres.

Abans ens hem de conèixer (1 ESO) i als nivells 2,3,4 ESO ja ens coneixem de l’any passat menys les noves incorporacions.

Tasques.  Treu un full i escriu les preguntes i les respons:

Es tracta de respondre a nivell personal i de forma confidencial aquestes preguntes. Pensa cada pregunta i respon-les a consciència. La finalitat és poder dur a terme uns bons reagrupaments i obtenir un bon clima de classe en convivència.-

Posa el teu nom i cognom    Nivell ESO   i   Grup classe  al qual pertanys

Avui es tracta de companys i companyes de dins d’aquest grup, no val posar noms de companys i companyes de fora del nostre grup de classe. Ja pots començar.

1.- Si has de seure al costat d’uns altres companys, dos més, escriu el noms i cognom dels companys que t’agradaria seure?.

2.- Si has de fer un treball en equip efectiu i el més competent possible en quins companys/es creus que hauries de poder agrupar?

3.- Si a canvi es tracta de participar amb companys/es per passar-s’ho bé, tenint una bona conversa i a la fi distreure’ns junts quins t’agradaria tenir en el grup?

4.- Molt confidencial. En quin company/a de la classe no t’agradaria, no els prefereixes  o creus que no et convé estar junts?. Al costat del nom i cognom posa la raó.

A l’acabar les respostes , doblega el full de forma que no es vegin les preguntes i les respostes, després de doblegar-lo, posa el nom de forma visible i lliura’l al teu tutor/a

Publicat dins de General | Deixa un comentari

02.- En quines joguines i en quins jocs passem l’estona a casa?

1.- Exposem els dos PDF: Exemples de jocs  i   la llista d’alguns jocs com a exemple.

2.- L’alumnat treu un full o foli Din.A4 i respon aquestes preguntes.-

Escriu les preguntes sigüents al teu full.-

01.- A casa a quins jocs jugues normalment.

Cada dia

Cada setmana

02.- Digues quines joguines i quins jocs tens tu a casa.

D’accès fàcil

Tinc jocs que ja són al traster de casa i no els faig servir. Digués els que recordes?

03.- Posa al costat de cada paraula  SI o NO.   Digues si saps jugar al

Dòmino

Parxís

Dames

Escacs

Cartes

Altres

 

3.- S’exposa el PDF de la llista de jocs i de joguines i l’alumnat respon a les preguntes abans copiades en el mateix full. A sota torna està la llista. Si juguen amb eines tecnològiques que posin el nom com mòbils, etc..

Com recollir les dades quan ja han acabat l’exercici. Quan citem un joc/joguina de la llista aixequen la mà els/les alumnes que juguen a casa en aquest joc.

Anotem posant un nombre al costa de cada joc/ joguina que juguen a casa, si no hi ha ningú a la classe que no hi juga es posa “0” (zero).

Recollim els fulls al final d’aquest exercici.

Relació d’alguns exemples dels principals jocs comercials.- (És el mateix que el PDF Llista de jocs)

.-1.- Joc ecològic.

El generador d’energies Cosmos. Cefa Toys.

Energies cinètica, eòlica isolar

2.- Jocs d’invents .

– Detecticefa +10 a Kit d’investigació científica Cefa Toys.

– Escuela de ciencia ciencia, misterio e ilusión +7ª 60 experimentos insólitos.

– Super química Clementoni + de 250 experimentos + 10 a

– Superquímicefe . Gran juego de la física y de la química +10 a Másde 200 experimentos.

3.- Jocs de màgia.-

– Magia con Jorge Blass. Espectáculo de magia

– Jorgeblass. La imprenta mágica. El dado viajero. Desaparición de labaraja. La bola escapista. La cuerda tricolor. Baraja mirage. Lapizarra mentalista.

– Jorgeblass de cartas y monedas- Magic OID Magia especial Close UP

4.- Jocs de taula.-

– Adivina el personaje- Codigo Lyoks 8 tarjetas diferentes. Simba

– Bizak. Pulse el primero 23 letras, 30 temas 2 a 6 jugadores

– Rummikub. Original de números.

– Trivial Pursuit Edición Master +16 a.

– Prueba o verda. Bizak . Una mano se mueve haciendo un círculoencima de la mesa cuando se para delante del jugador este debeelegir entre verdad o prueba.

– Pulsa Attack Bizak Tira las cartas, suma y pulsa el primero.

– Star Wars. 20 juegos clásicos.- Blokus. Juegos de estrategia para proteger el territorio.

– Uno spin (joc de cartes)

– Mind Flex- Pictionary. Joc en el qual tots pintem.

– Scrabble. Dash              – Pictionary                   – Conecta

4 – Monopoli junior

– Connecta 4

-Quien es quien                 – Monopoly               – Atrapa un millon

Cases comercials:

Lego, Diset, Educa, Poo.com, Clementoni, Cefa Toys, altres

Si diuen un nom de joc o d’eina de jocs es posa el nom en el buscador d’imatges i en tindrem una colla:

https://www.google.es/imghp?hl=es&tab=wi

Publicat dins de General | Deixa un comentari

01.- Ens presentem i ens organitzem per a iniciar el nou curs.-

Definirem els valors de la convivència i de l’aprendre cada camí més amb més autonomia.

Respecte a la convivència parlarem sobre els aspectes més importants i farem les eleccions de delagat/ada i definirem les seves tasques i les responsabilitats compartides de cadascú de forma personal i col.lectiva.

(01)*.- Passem llista. Projecte “Invitació a conèixer-nos”.

Sols s’estima el que és coneix.-

Preguntes sobre aspectes de cadascú. Estem en un nou centre. Els nous horaris. Enguany horari matinal compactat. L’hora de tutoria. Hem de tenir en compte el rol de delegat/ada. Primeres consideracions sobre convivència del centre. A les tardes hi han tallers.

(02-03-04).- Som els mateixos de l’any passat?. Qui hi ha de nou?. Considerar les novetats de l’horari?

Aspectes a treballar en el nostre nivell:

01.- Acollida en el nou centre. Adaptació social i cultural. Ens comprometem tot el grup classe a potenciar la cohesió del nou grup. Tenir en compte l’educació preventiva de la nostra salut i del comportament en la via pública. El contracte davant de situacions de riscos: ús d’internet, les nostres companyies, el paper de tot el nostre grup. Descoberta personal i del grup. Iniciació al treball en petits grups.

02.- El treball en grups. L’aula és un grup dins de l’institut. Dins de l’aula generem grups més estables de treball. Iniciació a el treball en equip. Ús de contractes. L’aula ha d’esdevenir un gran equip. Iniciatives persones d’equips de treball per activitats fora de l’horari. Agrupaments d’alumnes amb al finalitat d’aprendre a aprendre, d’oci creatiu, de convivència en el barri i/o en la ciutat.

03.- Afiançament del treball cooperatiu. Tècniques d’aprenentatge cooperatiu. Contractes i acords amb iniciativa personal i col.lectiva. Afiançament de l’autonomia personal i col.lectiva de l’alumnat. Iniciatives persones i acadèmiques.

04.- Més iniciatives acadèmiques i d’orientació professional. Iniciatives personals. Contractes.

Aspectes a tenir en compte des de l’acció tutorial:

– Què fem a casa?. Ambient social i les bones relacions.-

– Estudiem. Hàbits d’estudi. Organització a casa. Agenda i planificació de els tasques escolars.

– Juguem i ens divertim.

– Parlem amb els nostres pares, els germans i amb els avis.

– També mengem i dormim.

Del Projecte Educatiu de Centre. Annex  PAT  tenim en el punt 3 les àrees i els àmbits de treball de l’acció tutorial.

3. ÀREES I ÀMBITS  DE TREBALL DE L’ACCIÓ TUTORIAL

Les àrees de treball estan assenyalades a la programació anual d’activitats de tutoria i van des d‘habilitats i competència social, salut, orientació,  prevenció de conductes de risc i d’altres. Tots els continguts estan classificats per àmbits.

3.1.- Els principals àmbits de l’acció tutorial

A.- Tutoria

1.- Convivència i creixement social. Valors i normes a l’aula. Coneixem-nos. Jo i els altres. La convivència a l’institut: els companys i companyes i el professorat. Com em relaciono amb la meva família. Sensibilitat i respecte envers les diferències. La mediació docent dins de l’aula. Segueixo les normes.

 

2.- Autonomia dels aprenentatges i creixement acadèmic: Ser cada camí més autònom en els meus aprenentatges. Tècniques d’estudi. Mapes conceptuals. Mapes mentals. Mapes decisoris. L’espai, clima i eines d’estudi a casa. L’ús de la biblioteca de l’institut. Què fem quan toca estudiar?. Aprofitar el temps un bon hàbit. Aprenem a aprendre.

 

3.- Creixement personal, social i valors: què puc fer per millorar l’entorn on visc. Respecte a mi mateix/a, les persones grans i jo. Atenció als drets dels animals i de les plantes. Els drets de les persones. Com soc?. Com em relaciono amb els altres? Saber conversar. Saber escoltar activament. Soc sincer/a? Fer elogis. Soc dominant/e?. Donar les gràcies. Vaig a la meva o em ser adaptar amb els altres? Demanar ajuda, demanar favors. Saber dir no.

 

4.- Prevenció tutorial. Cura de la salut, alimentació, ús d’internet, jocs a casa, les relacions al barri, informacions d’activitats que es poden fer en família,  etc.

 

B.- Amb la participació d’agents externs.-

Els agents externs són principalment els Mossos d’Esquadra, la Guàrdia Urbana, professionals difusors de la Marató de TV3, ONG i Fundacions com la OCU, Óscar Romero, Alcohol i Societat,  Gas Natural, Educació viària del Consell Comarcal,  Sinergies. Igualtat d’Oportunitats i Prevenció de Drogues per part de l’Ajuntament de Tarragona, etc.

5.- Prevenció planificada i executada per agents externs

Sexualitat, educació viària i mobilitat segura, salut, alcohol, drogues, alimentació, inclusió social

PESE- Servei un dia a la setmana d’infermeria

AES: Atenció externa educativa a l’hora de tutoria: visites, tallers, altres

Altres contactes de prevenció en general.

6.- Relació amb l’entorn i testimonis persones i entitats(agents externs)

Solidaritat. Món professional. Biblioteques,. Museus. Exposicions. Associacions i serveis. Activitats culturals i socials de l’entorn. Entitats i recursos d’accés públic a la ciutadania: ràdio, centres cívics, altres

* Nota. Un nombre 01,02,03,04 entre parèntesi vol dir al nivell d’E.S.O. més adequat.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

00.- Eina de suport al PAT de l’ ins. M.F.- “blocs.xtec.cat/patmf”

Aquest bloc té per finalitat donar un suport a la tasca docent tutorial i serà elaborat de forma col.laborativa entre tot l’equip docent.

Cada setmana hi haurà una proposta PoTS (Proposta d’orientacions a la Tutoria Setmanal).

Consisteix en una sèrie d’actuacions a dur a terme en la setmana, que cadascú escolleix per a treballar dins de l’hora de tutoria i dels seus temps distribuïts en tres tasques: Àgora, Fòrum o Iniciatives dels de les alumnes.

Fòrum: Escoltar l’alumnat respecte a la convivència. Conversar a la fi de resoldre qüestions, malentesos, conflictes i també clarificar aspectes de la convivència en el centre.

Àgora: Exposar un tema, contingut, un/a testimoni, una tècnica d’aprendre a aprendre, una experiència… és pot fer amb la mateixa tutoria, amb una visita externa o una sortida. Seran aspectes comuns a tots els nivells de l’ESO les notícies rellevants de dins de l’institut com premis, alumnes destacats/ades, exalumnes. Així també les notícies externes sobre fets significatius que calen valorar i generar l’esperit crític de l’alumnat en la línia dels valors contemplats en el P.E.C.. També entren aquí campanyes que fomenten estratègies per al desenvolupament de competències bàsiques transversals com: Reutilitzem, Corresponsals a l’aula, Participem escrivint a convocatòries de premis interns i/o externs com jocs florals etc..

Iniciatives de l’alumnat dirigides i supervisades pel professorat :

En el cas d’intervenir terceres persones en la docència compartida.

La setmana anterior en la sessió de tutoria és platejaran unes qüestions i unes tasques i rols d’alumnes responsables sobre la setmana següent, sigui visita externa o sortida.

En la sessió sigui visita externa i/o sortida l’alumnat escollit farà una entrevista a la persona monitora o visitant i es redactarà una notícia per alumnat encarregat en la sessió anterior.

En la sessió posterior es farà un debat i un repàs de les conclusions. L’alumnat podrà redactar la notícia o fer uns relats i enviar-los per a compartir dins de la comunitat del centre i de l’aula.

Tot això es recollirà en els mitjans comunicatius N3 i 2R del centre i al final del trimestre es farà una col.laboració amb el Full Ras.

Com funcionarà el suport a la tutoria?:

1.- Cada setmana s’enviarà la documentació per internet al correu electrònic de la tutoria. En els arxius adjunts podrem trobar el PoTS i el cartell o cartells annexos en PDF. Així també en el bloc http://blocs.xtec.cat/patmf també hi haura el PoTS de la setmana.

2.- S’agrairà també l’aportació d’idees, d’iniciatives, de documents respectant el/la seu/seva autor/a.

Per a qualsevol altra qüestió: jferran3@gmail.com.

 

Publicat dins de General | 1 comentari