10.- Respecte als pares i/o mares. Orientacions en les entrevistes familiars

Seguiment i acompanyament escolar a casa

Seguiment i acompanyament de les tasques diàries
El seguiment i l’acompanyament escolar a casa han de servir perquè els vostres fills assoleixin de manera autònoma i responsable els objectius escolars. Aquest procés l’heu d’anar adaptant a les edats i a les necessitats de cada moment. Per aconseguir-ho és convenient que:
  • Mantingueu una actuació coherent amb la que porta a terme el centre educatiu. La coordinació entre la família i l’escola és del tot necessària perquè aquesta coherència sigui possible.
  • Ajudeu els vostres fills a marcar-se objectius clars a curt, mitjà i llarg termini i planificar-se per aconseguir-los.
  • Disposeu d’un lloc per estudiar a casa que reuneixi unes condicions mínimes: espai ben il·luminat, sense sorolls ni objectes que puguin distreure. També poden ser molt útils espais públics, com les biblioteques, punts de trobada municipals per a joves…
  • Marqueu horaris i rutines perque facin cada dia els deures. D’aquesta manera aconseguireu l’hàbit d’estudi. És important que els deures es facin amb tranquil·litat i que no sigui al final del dia, del cap de setmana o de les vacances.
  • Assegureu que els vostres fills tenen preparat tot el material necessari, abans de començar la feina, per no tenir interrupcions contínues.
  • Compartiu amb els vostres fills el que estan aprenent per animar-los en aquest procés.
  • Us interesseu per quins treballs estan fent, les sortides que tenen, els exàmens previstos, quins resultats estan obtenint, amb quines dificultats es troben…D’aquesta manera donaran més valor a allò que fan a l’escola.
  • Feu amb els vostres fills activitats relacionades amb la cultura, la investigació o la lectura, entre altres, per tal d’incentivar-los en el gust per aprendre.
  • Sigueu exigents amb les seves responsabilitats escolars diàries.
  • Valoreu l’esforç, la constància, la dedicació i el progrés dels vostres fills en les tasques diàries. Així els ajudareu a augmentar la seva autoestima i el seu interès per l’aprenentatge.
  • Marqueu normes de conducta per ajudar-los a complir les seves responsabilitats.
  • Ajudeu els vostres fills a planificar el temps per fer els deures i treballs. Cal recordar que no es tracta d’ajudar-los a fer els deures, ni a fer el repàs escolar, sinó d’aconseguir que es responsabilitzin perquè siguin autònoms.
  • Intenteu aplicar a la pràctica familiar els temes que han estudiat, portant els comptes a l’hora de comprar, redactant el menú de la setmana… Així consolidareu els seus coneixements i complementareu els seus aprenentatges.
  • Compartiu l’estona d’estudi amb els vostres fills fent una activitat semblant, com llegir un llibre o un diari. Això pot ser un bon estímul per als vostres fills.
  • Fomenteu a casa que els vostres fills tinguin una actitud positiva a l’aula, respectant i valorant els aprenentatges.
  • Reconegueu la tasca i l’autoritat dels seus mestres i professors: els vostres fills no  poden aprendre d’algú a qui vosaltres no valoreu.
  • Us interesseu per les seves relacions amb els companys de classe, amb els professors, monitors de menjador… i, en general, en com es troba en el centre. Si detecteu algun problema, compartiu-lo amb l’escola per ajudar el vostre fill.