01.- Ens presentem i ens organitzem per a iniciar el nou curs.-

Definirem els valors de la convivència i de l’aprendre cada camí més amb més autonomia.

Respecte a la convivència parlarem sobre els aspectes més importants i farem les eleccions de delagat/ada i definirem les seves tasques i les responsabilitats compartides de cadascú de forma personal i col.lectiva.

(01)*.- Passem llista. Projecte “Invitació a conèixer-nos”.

Sols s’estima el que és coneix.-

Preguntes sobre aspectes de cadascú. Estem en un nou centre. Els nous horaris. Enguany horari matinal compactat. L’hora de tutoria. Hem de tenir en compte el rol de delegat/ada. Primeres consideracions sobre convivència del centre. A les tardes hi han tallers.

(02-03-04).- Som els mateixos de l’any passat?. Qui hi ha de nou?. Considerar les novetats de l’horari?

Aspectes a treballar en el nostre nivell:

01.- Acollida en el nou centre. Adaptació social i cultural. Ens comprometem tot el grup classe a potenciar la cohesió del nou grup. Tenir en compte l’educació preventiva de la nostra salut i del comportament en la via pública. El contracte davant de situacions de riscos: ús d’internet, les nostres companyies, el paper de tot el nostre grup. Descoberta personal i del grup. Iniciació al treball en petits grups.

02.- El treball en grups. L’aula és un grup dins de l’institut. Dins de l’aula generem grups més estables de treball. Iniciació a el treball en equip. Ús de contractes. L’aula ha d’esdevenir un gran equip. Iniciatives persones d’equips de treball per activitats fora de l’horari. Agrupaments d’alumnes amb al finalitat d’aprendre a aprendre, d’oci creatiu, de convivència en el barri i/o en la ciutat.

03.- Afiançament del treball cooperatiu. Tècniques d’aprenentatge cooperatiu. Contractes i acords amb iniciativa personal i col.lectiva. Afiançament de l’autonomia personal i col.lectiva de l’alumnat. Iniciatives persones i acadèmiques.

04.- Més iniciatives acadèmiques i d’orientació professional. Iniciatives personals. Contractes.

Aspectes a tenir en compte des de l’acció tutorial:

– Què fem a casa?. Ambient social i les bones relacions.-

– Estudiem. Hàbits d’estudi. Organització a casa. Agenda i planificació de els tasques escolars.

– Juguem i ens divertim.

– Parlem amb els nostres pares, els germans i amb els avis.

– També mengem i dormim.

Del Projecte Educatiu de Centre. Annex  PAT  tenim en el punt 3 les àrees i els àmbits de treball de l’acció tutorial.

3. ÀREES I ÀMBITS  DE TREBALL DE L’ACCIÓ TUTORIAL

Les àrees de treball estan assenyalades a la programació anual d’activitats de tutoria i van des d‘habilitats i competència social, salut, orientació,  prevenció de conductes de risc i d’altres. Tots els continguts estan classificats per àmbits.

3.1.- Els principals àmbits de l’acció tutorial

A.- Tutoria

1.- Convivència i creixement social. Valors i normes a l’aula. Coneixem-nos. Jo i els altres. La convivència a l’institut: els companys i companyes i el professorat. Com em relaciono amb la meva família. Sensibilitat i respecte envers les diferències. La mediació docent dins de l’aula. Segueixo les normes.

 

2.- Autonomia dels aprenentatges i creixement acadèmic: Ser cada camí més autònom en els meus aprenentatges. Tècniques d’estudi. Mapes conceptuals. Mapes mentals. Mapes decisoris. L’espai, clima i eines d’estudi a casa. L’ús de la biblioteca de l’institut. Què fem quan toca estudiar?. Aprofitar el temps un bon hàbit. Aprenem a aprendre.

 

3.- Creixement personal, social i valors: què puc fer per millorar l’entorn on visc. Respecte a mi mateix/a, les persones grans i jo. Atenció als drets dels animals i de les plantes. Els drets de les persones. Com soc?. Com em relaciono amb els altres? Saber conversar. Saber escoltar activament. Soc sincer/a? Fer elogis. Soc dominant/e?. Donar les gràcies. Vaig a la meva o em ser adaptar amb els altres? Demanar ajuda, demanar favors. Saber dir no.

 

4.- Prevenció tutorial. Cura de la salut, alimentació, ús d’internet, jocs a casa, les relacions al barri, informacions d’activitats que es poden fer en família,  etc.

 

B.- Amb la participació d’agents externs.-

Els agents externs són principalment els Mossos d’Esquadra, la Guàrdia Urbana, professionals difusors de la Marató de TV3, ONG i Fundacions com la OCU, Óscar Romero, Alcohol i Societat,  Gas Natural, Educació viària del Consell Comarcal,  Sinergies. Igualtat d’Oportunitats i Prevenció de Drogues per part de l’Ajuntament de Tarragona, etc.

5.- Prevenció planificada i executada per agents externs

Sexualitat, educació viària i mobilitat segura, salut, alcohol, drogues, alimentació, inclusió social

PESE- Servei un dia a la setmana d’infermeria

AES: Atenció externa educativa a l’hora de tutoria: visites, tallers, altres

Altres contactes de prevenció en general.

6.- Relació amb l’entorn i testimonis persones i entitats(agents externs)

Solidaritat. Món professional. Biblioteques,. Museus. Exposicions. Associacions i serveis. Activitats culturals i socials de l’entorn. Entitats i recursos d’accés públic a la ciutadania: ràdio, centres cívics, altres

* Nota. Un nombre 01,02,03,04 entre parèntesi vol dir al nivell d’E.S.O. més adequat.

 

Cooppel

Quant a Cooppel

Tot sobre els Talents Cooppel. Nucli central de la pràctica creativa i cooperativa. Els aprenentatges segons la seva contextualització, la seva constructivitat i la seva cooperació, amb el suport dels treballs en xarxes i de les tècniques d'aprenentatges cooperatius aplicades en el territori en aprenentatge servei voluntari social de Reus, el Camp de Tarragona, el Priorat i la Ribera d'Ebre (RECTEPRE)
Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *