Definirem els valors de la convivència i de l’aprendre cada camí més amb més autonomia.
Respecte a la convivència parlarem sobre els aspectes més importants i farem les eleccions de delagat/ada i definirem les seves tasques i les responsabilitats compartides de cadascú de forma personal i col.lectiva.
(01)*.- Passem llista. Projecte “Invitació a conèixer-nos”.
Sols s’estima el que és coneix.-
Preguntes sobre aspectes de cadascú. Estem en un nou centre. Els nous horaris. Enguany horari matinal compactat. L’hora de tutoria. Hem de tenir en compte el rol de delegat/ada. Primeres consideracions sobre convivència del centre. A les tardes hi han tallers.
(02-03-04).- Som els mateixos de l’any passat?. Qui hi ha de nou?. Considerar les novetats de l’horari?
Aspectes a treballar en el nostre nivell:
01.- Acollida en el nou centre. Adaptació social i cultural. Ens comprometem tot el grup classe a potenciar la cohesió del nou grup. Tenir en compte l’educació preventiva de la nostra salut i del comportament en la via pública. El contracte davant de situacions de riscos: ús d’internet, les nostres companyies, el paper de tot el nostre grup. Descoberta personal i del grup. Iniciació al treball en petits grups.
02.- El treball en grups. L’aula és un grup dins de l’institut. Dins de l’aula generem grups més estables de treball. Iniciació a el treball en equip. Ús de contractes. L’aula ha d’esdevenir un gran equip. Iniciatives persones d’equips de treball per activitats fora de l’horari. Agrupaments d’alumnes amb al finalitat d’aprendre a aprendre, d’oci creatiu, de convivència en el barri i/o en la ciutat.
03.- Afiançament del treball cooperatiu. Tècniques d’aprenentatge cooperatiu. Contractes i acords amb iniciativa personal i col.lectiva. Afiançament de l’autonomia personal i col.lectiva de l’alumnat. Iniciatives persones i acadèmiques.
04.- Més iniciatives acadèmiques i d’orientació professional. Iniciatives personals. Contractes.
Aspectes a tenir en compte des de l’acció tutorial:
– Què fem a casa?. Ambient social i les bones relacions.-
– Estudiem. Hàbits d’estudi. Organització a casa. Agenda i planificació de els tasques escolars.
– Juguem i ens divertim.
– Parlem amb els nostres pares, els germans i amb els avis.
– També mengem i dormim.
Del Projecte Educatiu de Centre. Annex PAT tenim en el punt 3 les àrees i els àmbits de treball de l’acció tutorial.
3. ÀREES I ÀMBITS DE TREBALL DE L’ACCIÓ TUTORIAL
Les àrees de treball estan assenyalades a la programació anual d’activitats de tutoria i van des d‘habilitats i competència social, salut, orientació, prevenció de conductes de risc i d’altres. Tots els continguts estan classificats per àmbits.
3.1.- Els principals àmbits de l’acció tutorial
A.- Tutoria
1.- Convivència i creixement social. Valors i normes a l’aula. Coneixem-nos. Jo i els altres. La convivència a l’institut: els companys i companyes i el professorat. Com em relaciono amb la meva família. Sensibilitat i respecte envers les diferències. La mediació docent dins de l’aula. Segueixo les normes.
2.- Autonomia dels aprenentatges i creixement acadèmic: Ser cada camí més autònom en els meus aprenentatges. Tècniques d’estudi. Mapes conceptuals. Mapes mentals. Mapes decisoris. L’espai, clima i eines d’estudi a casa. L’ús de la biblioteca de l’institut. Què fem quan toca estudiar?. Aprofitar el temps un bon hàbit. Aprenem a aprendre.
3.- Creixement personal, social i valors: què puc fer per millorar l’entorn on visc. Respecte a mi mateix/a, les persones grans i jo. Atenció als drets dels animals i de les plantes. Els drets de les persones. Com soc?. Com em relaciono amb els altres? Saber conversar. Saber escoltar activament. Soc sincer/a? Fer elogis. Soc dominant/e?. Donar les gràcies. Vaig a la meva o em ser adaptar amb els altres? Demanar ajuda, demanar favors. Saber dir no.
4.- Prevenció tutorial. Cura de la salut, alimentació, ús d’internet, jocs a casa, les relacions al barri, informacions d’activitats que es poden fer en família, etc.
B.- Amb la participació d’agents externs.-
Els agents externs són principalment els Mossos d’Esquadra, la Guàrdia Urbana, professionals difusors de la Marató de TV3, ONG i Fundacions com la OCU, Óscar Romero, Alcohol i Societat, Gas Natural, Educació viària del Consell Comarcal, Sinergies. Igualtat d’Oportunitats i Prevenció de Drogues per part de l’Ajuntament de Tarragona, etc.
5.- Prevenció planificada i executada per agents externs
Sexualitat, educació viària i mobilitat segura, salut, alcohol, drogues, alimentació, inclusió social
PESE- Servei un dia a la setmana d’infermeria
AES: Atenció externa educativa a l’hora de tutoria: visites, tallers, altres
Altres contactes de prevenció en general.
6.- Relació amb l’entorn i testimonis persones i entitats(agents externs)
Solidaritat. Món professional. Biblioteques,. Museus. Exposicions. Associacions i serveis. Activitats culturals i socials de l’entorn. Entitats i recursos d’accés públic a la ciutadania: ràdio, centres cívics, altres
* Nota. Un nombre 01,02,03,04 entre parèntesi vol dir al nivell d’E.S.O. més adequat.