Barroc

El barroc és un moviment artístic que es dóna a Europa. S’inicia al segle XVI i acaba a mitjans del segle XVIII. El barroc reprodueix les característiques socials de l’època. L’abundància d’elements decoratius, que molts cops és gairebé exagerada. En les cançons predominen els contrastos tímbrics, melòdics i rítmics. Imiten sons de la natura. S’interessa sobretot per la música solemne, transcendental i magnífica. Cal recordar, que la música barroca anava dirigida sempre cap a l’aristocràcia, per això molts cops quan veiem la vida d’alguns compositors veiem que passen un temps formant-se a casa d’una família a la qual destinen moltes obres.

Apareixen noves formes musicals com la suite, tot i que no substitueixen les meves antigues com és tocata o la canzona. Aquesta nova forma obre a un nou caràcter de música i fa que es desenvolupin noves tècniques. L’orquestra també es modifica, les instruments de corda prenen un paper molt important. Totes les peces s’acompanyen amb la tècnica del baix continuu.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cl3ocdopidI[/youtube]

Tot i que en totes les èpoques, les peces més reconegudes són les litúrgiques, també en trobem de pagana. En la música pagana destaquen els Madrigals, la Cantata, la Sarsuela, l’Òpera i el Singspiel. Dins de la música religiosa destaquen els oratoris, la cantata i la passió.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9IZoPtmJ4KI[/youtube]

El barroc innova molt en l’àmbit instrumental. Es deixen d’utilitzar alguns instruments del Renaixement. Alguns instruments evolucionen i es perfeccionen, com és el cas de la flauta, de la trompeta, del clavicèmbal (que en el classicisme evolucionarà fins al piano), el trombó i l’orgue. Els artesans van tenir un paper importantíssim en el desenvolupament d’aquests instruments i en la música barroca en conjunt, ja que són ells els que van perfeccionar els instruments fent-los més precisos.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NlT8yeEYbMs[/youtube]

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Presentació

Em dic Laura Luna Surinyach, sóc alumna de l’Institut Premià de Mar i sóc un apassionada de la música clàssica. La meva tutora és la Margalida Capellà i Soler, professora de llatí i grec de batxillerat.

Un dia, a classe de flauta, em va sortir una dinàmica que mai no m’havia trobat a cap partitura. La meva professora que sap que estudio el batxillerat humanístic em va dir que de deures em posava esbrinar què volia dir aquell llatinisme. Vaig arribar a classe, el vaig buscar amb la Margalida i em va proposar fer un article. A mi em costa molt explicar una cosa referent a la música sense poder mostrar-ho, per això, vaig tocar la peça en què sortia el llatinisme a classe. La vaig acompanyar amb la tocata de Monteverdi i amb l’ària Que faro senza Euridice de Gluck.

En un principi, volia explorar noves òperes amb referent, conèixer nous compositors, nous mites, relacionar-los… Però només del barroc hi havia més tres cents compositors, cadascú amb diverses òperes i evidentment, en fer una recerca de tota la música occidental havia d’arribar al romanticisme per poder treballar Wagner. El treball potser hagués estat possible, però per falta de temps i circumstàncies personals no ho va ser. Tot i així, no he perdut les meves ganes d’explorar el món de l’òpera a través de la mitologia i, per això, he deixat obert un apartat  d’òpera amb referents en el que qualsevol alumne/a o jo mateixa poguem ampliar el contingut del treball, afegint articles d’òperes o obres de música clàssica amb referents.

A part de resoldre les hipòtesis que em plantejo per aquest treball, també he agafat com a objectiu transmetre aquest amor cap a la música clàssica, convidant a la gent que una tarda de diumenge es passegi per aquest bloc i gaudeixi de la música i agafi ganes de conèixer més i més d’aquest món.

Com que encara no he començat amb l’òpera amb mitologia plenament, us deixo amb Casta Diva, cantada per Montserrat Caballé per començar a endinsar-nos en aquest món.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8MfUsCP6d3U[/youtube]

 

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Introducció

Aquest treball intenta esbrinar, en primer lloc si el que s’estudia a l’assignatura de llatí és present en la música clàssica. A llatí, per una banda s’estudia gramàtica llatina i per l’altra cultura clàssica (com vivien els romans de l’antiguitat, la mitologia, els seus rituals…).

Quan es parla de gramàtica llatina, en aquest cas, es fa referència a si encara avui es troben mots llatins, llatinismes, en la música. Una hipòtesis, que com podeu trobar a la presentació, ja es coneixia la resposta abans de començar. La recerca, doncs, s’ha basat en localitzar el major nombre possible (per no dir tots ja que no hi ha una manera de poder saber si realment hi són tots) de llatinismes que es poden trobar a les partitures.

L’altra part es basa en la cultura clàssica, per ser més exactes en la mitologia. És inevitable informar-se sobre l’òpera i la música clàssica sense topar amb dos clàssics com l’Orfeo de Gluck i de Monteverdi. En sentir-les i en veure la seva importància canvia la hipòtesis, ja no interessa el nombre d’òperes que tenen referent clàssic, interessa saber per què els compositors agafen com a argument el mite d’Orfeu, quin tractament fan d’aquest i les diferències i les semblances que tenen els dos compositors a l’hora de representar el mite.

Però no s’acaba aquí, també cal plantejar-se si realment la música ens permet identificar diferents situacions i això es fa en la part pràctica, plantejant si a través de la música de Gluck i Monteverdi es pot identificar diferents fragments del mite i, si la música pot representar diferents situacions.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

TALEA

Isorritme. És una tècnica de composició musical que segueix el patró o esquema fix d’altures i repeteix un ritme característic al llarg de la peça tot i que les notes que es canten són diferents.

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

VAGANS

A la polifonia dels segles XV i XVI, una cinquena veu afegida al conjunt normal de quatre, però sense restriccions respecte a la tessitura i, per tant, “erroni”, depenent de la peça, tessitura o cantant a un altre.

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

UT SUPRA

Com a dalt, com abans.

Publicat dins de General | Etiquetat com a | 1 comentari