Vista de Delf. Vermeer

vermeer_view_of_delft1

Interpretació de Vista de Delft de Vermeer

Vermeer (Video)


Pel que fa a la iconografia aquest quadre plasma l’escenari de la vida dels seu autor: Vermeer que va néixer, viure i morir a Delft. L’ obra reflecteix una vista des del canals de Rotterdam on es pot apreciar, a la dreta, la torre de l’església nova on va ser batejat el pintor; a l’esquerra, la torre de l’església vella, on seria enterrat.

Pel que fa al significat, Vermeer immortalitzà la ciutat de Delft. Tots els seus elements potencien la sensació de quietud, serenitat, de silenci, la vida plàcida de la ciutat. Fins i tot les persones ens comuniquen aquest efecte ja que no estan en moviment, sinó en un compàs d’espera que harmonitza amb el conjunt. La superfície del riu ens mostra el reflex de les cases. A l’altra banda se situen en primer terme cases de colors suaus i esmorteïts, que contrasten amb el groc brillant i lluminós de les cases del fons, on arriben els raig de sol que s’escapen entre els núvols. Finalment un cel , ennuvolat, immens crea un joc d’ombres i de llum que planegen sobre la ciutat. Sembla que l’escena vagi canviant davant de l’observador.

Pel que fa a l’estil, a “Vista de Delf” es poden observar les característiques bàsiques de l’autor. L’ interès pel tractament de la llum. Colors difuminats freds: blau, groc llimona, gris perla, combinats amb el negre i el blanc. Una sensació de recolliment, quietud, silenci. Una composició equilibrada sobre una estructura de línies horitzontals, verticals, diagonals distribuïda en diferents plànols i una perspectiva barroca.

Vermeer va ser un pintor holandès que es dedicar a la pintura de gènere costumista, especialment als quadres d’interior, els retrats i els paisatges que reflecteixen la vida tranquil·la, confortable de la burgesia del seu temps.

Vermeer sempre va viure i treballar a Delf. Es creu que un dels seus membres va ser deixeble de Rembrandt. La seva producció va ser escassa -35 obres- la majoria escenes domèstiques, de gènere costumista o retrats i un parell de paisatges. Dues obres destacades de l’autor van ser: “La jove de la perla” i “El tocador de llaüt”.

Pel que fa al receptor els seus principals clients va ser la burgesia enriquida gràcies al comerç i l’artesania que li encarregaven obres com retrats, paisatges o interiors.

La funció útil era per tant estètica, destinada a decorar la sala principal d’una casa burgesa. La funció simbòlica era didàctica, crear un nou estil que potenciés la sensació de serenitat, quietud i vida confortable i tranquil·la.

Quant als models i influències, l’obra de Vermeer és de les més singulars i aïllades de la pintura barroca. Aquesta obra recull la tradició paisatgística holandesa en la captació de l’atmosfera i la llum. La seva obra va ser redescoberta a finals del s. XIX.

Actualment està molt valorat i popularitzat gràcies al film que recrea un dels seus famosos quadres: “La noia de la perla”.

El gronxador de Fragonard

fragonard-el-gronxador2

Interpretació:

Fragonard. Video


El tema pertany al gènere era costumista i reflexava la vida dissipada, frívola, intranscendent de l’aristocràcia. Es veu una noia es gronxada per un eclesiàstic que l’empeny gràcies a un joc de cordes mentre un noi , estirat a terra la contempla.

Quant al contingut o significat , l’obra és un elogi a l’amor galant i a la frivolitat de la vida aristocràtica. El client que encarregà l’obra: el baró de Saint-Julien li va demanà que pintés a la seva amant en un gronxador empès per un bisbe i amb ell en una situació que pugues veure –li les cames. El tema és presentat d’una manera subtil, eròtic i elegant. A més volia fer referència a l’amor femení, canviant i voluble, que com un gronxador ara es decantava per un o per un altre.

Anava destinat a la noblesa que pertanyent a l’Antic Règim que es divertia buscant el significant simbòlic de l’obra, contemplant la bellesa del quadre, buscant jocs de paraules i missatges ocults.

El gronxador de Fragonard reflecteix el bon viure de l’aristocràcia del s. XVIII. Un món fictici, de vida frívola, superficial que no se n’adonava de la situació desesperada del poble, fins que va esclatar la Revolució Francesa.

L’obra pertany a l’estil “Rococó”, un art que exaltava el luxe, que reflectia el benestar aristocràtic i on s’havia de transmetre la sensualitat, el refinament i la delicadesa dels seus ambients. Va néixer a França al s. XVIII i la Rev. Francesa (1789) n’assenyalarà el final. Es demanava una pintura frívola, sensual, eròtica, colorista i de temes intranscendents com l’amor galant, les festes, els nus femenins, mitologies amoroses, retrats…

Jean Honoré Fragonard es va formar entre els pintors barrocs francesos (Chardin, Boucher). Va viatjar a Itàlia on va admirar mal pintor Tiepolo (rococó italià). Va pintar temes històrics, escenes mitològiques i temes galants amb un toc picant i eròtic. Destaca per la pinzellada espontània i els colors suaus i alegres. Després de casar-se va optar per una línia més moralitzadora. Després de la Rev. Francesa va caure en l’oblit.

La seva funció útil era estètica, havia de servir per decorar els salons aristocràtics. També tenia una funció simbòlica, contenia un missatge ple de símbols que s’havia de descobrir i per tant havia de servir d’entreteniment per a una aristocràcia indolent.

L’obra de Fragonard s’inspira en el barroc francés – Chardin, Watteau, Boucher i s’especialitza en el rococó: amor, naturalesa, paisatge, sofisticació, frivolitat, galanteria. Fragonard no va saber adaptar-se al nou gust de l’estil neoclàssic. Va ser redescobert i valorat pels impressionistes sobre els que va influir amb les seves pinzellades ràpides, cremoses i espontànies.

Pel que fa al context històric, els límits cronològics de l’estil Rococó són francesos, perquè va ser a França on va néixer i des d’ on es va difondre arreu de l’Europa aristocràtica de l’ Antic Règim. Tradicionalment s’ha considerat que la mort de Lluís XIV (1715) marca l’ inici del Rococó i que la Revolució Francesa n’assenyala el final.

Políticament es defineix pel Despotisme Il·lustrat, noves formes de pensament racional i la disminució de la influència religiosa entre l’aristocràcia que fa disminuir la demanda d’obres religioses en benefici de les laiques. L’art era un fort reflex de les formes de vida aristocràtiques de l’Antic Règim que va quedar escombrat per la Revolució Francesa i la resta de revolucions liberals, que abolí tots els privilegis de què havien gaudit fins aleshores.

El petó robat.

El petó robat.

Souvenir

Souvenir

Noia llegint.

Noia llegint.

Nens menjant raïm i meló. Murillo

Murillo: Nens menjant raïm i meló.

Bartolomé Esteban Murillo. Video

La iconografía d’ aquesta obra ens presenta a dos nens del carrer, vestits amb parracs i descalços, menjant raïm i meló sense preocupar-se de res més. Malgrat l’estat de pobresa que desprenen, sols i desprotegits, se’ls veu feliços pel fet d’ haver aconseguit menjar. Aquesta obra pertany al gènere costumista.

Pel que fa al significat l’escena representa l’ extrema pobresa de les classes més humils de l’Espanya del Barroc. A principis del s. XVII, Sevilla era un centre mercantil importantíssim gràcies al comerç amb les colònies espanyoles a Amèrica. Malgrat tot això, la crisi econòmica que afectà a Espanya durant les primeres dècades del s. XVII motiva un retrocés considerable en l’ economia sevillana. La manca d’aliments que provocà la crisi unit a la pesta (1649) va reduir la seva població a la meitat i va deixar les classes populars en l’ extrema misèria. Aquest obra n’és un fidel reflex.

Pel que fa a l’ estil Aquesta obra pertany al barroc espanyol basat en les influències del tenebrisme i naturalisme de Caravaggio . És tracta d’un art dinàmic, passional que busca emocionar i impactar l’espectador amb teatralitat gràcies als jocs de llums efectistes.

Murillo sap plasmar la pobresa amb realisme però d’una manera dolça, afectuosa, fixant-se sobretot en els nens per ser els més fràgils i desprotegits de la societat, però

sempre els representa en els seus moments més feliços, quan mengen o es diverteixen.

Bartolomé Esteban Murillo va ser el pintor més rellevant del Barroc espanyol, a nivell internacional. Va esdevenir el pintor més important de Sevilla desplaçant a Zurbarán. Va crear, juntament amb altres pintors, una Acadèmia de pintura a Sevilla de la que va ser el primer president. Les seves pintures de Verges Immaculades, de nens pobres van estendre la seva fama per tota Europa. La seva clientela en aquesta primera època estava formada per la burgesia comercial , l’aristocràcia sevillana i la comunitat eclesiàstica de la ciutat. Posteriorment va passar a ser pintor de la Cort real a Madrid i passar a tenir fama internacional.

La funció útil del quadre és estètica, per decorà el saló d’algun Palau de la ciutat. També té una funció simbòlica didàctica, plasmar amb el nou llenguatge pictòric del barroc la realitat del moment, la pobresa dels sectors populars, sense fer-ne una crítica social.

Murillo rep influències clares del naturalisme i la llum tenebrista de Caravaggio. Els colors brillants i pinzellada solta es heretada de la pintura veneciana (Ticià). L’obra de Murillo va tenir molts seguidors entre els pintors sevillans i europeus, sobretot a Anglaterra al s. XIX,( Reynolds).

Altres obres de Murillo:

murillo-la-inmaculadamurillo-muchacha-con-su-duenamurillo-sagrada-familia

Las Meninas de Velàzquez

LAS MENINAS DE VELÁZQUEZ

Velàzquez. Genio de la pintura barroca española. Video


Las meninas (clica l’enllaç per veure el video)

Documentació general

Títol: Las Meninas

Autor: Velásquez, Diego Rodríguez de Silva

Cronología: s. XVII

Estil: Barroc

Tècnica: Oli (barreja de pigments barrejats amb oli de llinassa)

Suport: oli

FRAGMENTS DE LES MENINES

FRAGMENTS DE LES MENINES

Tema: retrat

Localització actual: Museu del Prado. Madrid.

Anàlisi formal:

Pel que fa a l’estructura del quadre, les línies verticals i horitzontals de les parets i quadres són contrarestades amb les diagonals que travessen el quadre i les corbes suaus dels personatges que aporten dinamisme. Les figures del primer pla es disposen en dos grups de tres, formant triangles. Quadres, porta i marcs constitueixen rectangles.

El cromatisme ve determinat per una forma pictòrica, on la pintura predomina sobre el dibuix. Els colors són clars i lluminosos amb una gran riquesa de tonalitats i matissos. Predominen els colors càlids –ocres, marrons, ataronjats, vermellls- sobre els que contrasta algun verd i blau. En general es produeix un apropament de l’espectador a l’obra. La pinzellada és llarga, visible i els contorns de les figures es difuminen, de manera que els detalls només es poden observar en la distància.

La llum és real, natural i entra per la porta del fons i per la paret lateral dreta. Il·lumina les figures del primer pla i deixa el fons en penombra. Aquest clarobscur dona profunditat a l’escena i aporta la il·lusió d’espai al quadre.

El quadre té una perspectiva linial central i el punt de fuga se situa a la porta del fons. Però sobretot predomina una perspectiva aèrea formada a partir del tractament del color i la llum que difumina objectes i figures amb una atmosfera que els envolta, els aporta volum i els separa del fons. Pel que fa a la composició asimètrica, aparentment tancada per les parets de l’habitació, en realitat és oberta pel cantó de l’esquerra i per les mirades que es dirigeixen fora del quadre on estan els espectadors.

Pel que fa a la distribució dels elements al quadre, al centre hi ha la infanta Margarida, filla dels reis d’Espanya, i les seves menines o dames de companyia. A l’esquerra es troba Maria Agustina Sarmiento que li ofereix aigua i a la dreta Isabel de Velasco que fa una reverència. A la dreta del quadre se situen els nans Mariabàrbola i Nicolasito amb un gran mastí. Al darrera conversen la dama d’honor Marcela d’Ulloa i el guardadames. A la banda esquerra se situa el propi artista –Velázquez- davant un gran llenç. La creu vermella de l’ordre de Santiago que du al pit, se li va afegir després de la seva mort , per ordre del rei , com a símbol d’’ennobliment. La imatge dels reis Felip IV i Mariana d’Austria, que està pintant l’artista surt reflectida al mirall del fons. Finalment, a la porta del fons, se situa José Nieto, amic de Velázquez i aposentador de la Cort, que observa tota l’escena i amb el seu braç aixecat fa que et fixis amb el miralls i els reis. Les parets de la sala estan plenes de quadres.

Pel que fa a l’expressivitat les figures són realistes, retrats autèntics dels personatges i els nans són naturalites. Les seves anomalies físiques ressalten la bellesa de la infanta.

L’obra té dinamisme i un ritme lent que correspon a l’observació de l’escena per part dels personatges. El temps és humà ja que es correspon a una escena quotidiana de la família real.

“Las Menines” de Velàzquez

Interpretació

Pel que fa a la Iconografia l’obra pertany al gènere costumista i de retrat. El tema representa la irrupció a la cambra del pintor de la infanta Margarita i el seu seguici per contemplar el retrat que està fent dels seus pares, els reis d’Espanya. Referent a la iconologia, aquest quadre ha provocat diverses interpretacions que s’ha guanyat el sobre nom de “quadre endevinalla”. A primera vista sembla un retart col·lectiu de la infanta Margarita i dels seus acompanynts, però també podria ser un intent de pintar al rei Felip IV que en els seus darrers anys no es deixava retratar, o un joc de miralls com el del “Matrimoni Arn olfin i” de Van Eyck o una reivindicació del reconeixement social de l’artista que reclamava ser considerat noble i no un artesà. Peró sobretot aquesta obra vol anar més enllà, vol ser una reflexió sobre la pintura mateixa. Velázquez vol crear-nos el dubte sobre el concepte de la pròpia pintura, sobre el que realment intenta pintar. L’objecte representat al quadre és el propi pintor i els espectadors, en aquest cas la infanta Margarita i els seus acompanyants. En canvi els reis que estava pintant, només surten reflectits al mirall del fons, mentre nosaltres, els espectadors actuals estem ocupant el lloc dels reis que estan posant, quan hauriem d’estar a la porta del fons- on està José Nieto- per observar bé tota l’escena. Per tan l’artista, l’espectador i l’objecte del quadre es confonen, estan trastocats.

Diego Rodríguez de Silva i Velàzquez es va formar a Sevilla, al taller de Francisco Pacheco i es casa amb la filla del mestre. Va visitar Madrid i va rebre encàrrecs del Comte-duc d’Olivares, ministre de Felip IV fins que va ser contractat com a pintor de la Cort. italians en època de Felip III i Felip IV. (s.XVII) En els seus viatges per Itàlia va poder aprendre dels pintors barrocs –Caravaggio- així com dels pintors flamencs que visitaven la cort –Rubens-. El seu màxim reconeixement com a pintor li va arribar al final de la seva vida quan li va ser atorgada la Creu de l’ Ordre de Sant Jaume, que havia reclamat al llarg de la seva vida.

El seu estil barroc és personal i innovador. Es tarcta d’un art dinàmic, teatral amb jocs de llums, miralls, passional. Predomina el color sobre el dibuix, les perspectives aèries, composicions obertes, clarobscur, que juntament amb el naturalisme de les seves escenes mitològiques, religioses o costumistes el relacionen amb la pintura de Caravaggio. En canvi el detallisme i els colors brillants amb l’escola veneciana de Ticià.

Les Menines van ser un dels quadres més estimats pel rei Felip IV, que va ser el receptor en aquesta etapa que treballa al Palau com a pintor de Cort. La seva funció útil va ser decorativa, destinat a una de les parets d’una estança del Palau de l’Alcàzar de Madrid, fins que poasteriorment va passar al Museu del Prado. La seva funció simbòlica és commemorativa – retrat d’una escena quoytidiana de la vida reial- i la creació d’un nou llenguatge simbòlic que buscar crear dubtes sobre la naturalesa de la pintura, o el que realment volia pintar l’artista.

Velàzquez va rebre la influències de Rubens, el color de l’escola veneciana (Ticià) i el naturalisme i la llum de Caravaggio. Les Menines han estat comparades amb el quadre de Van Eyck :” Retarat del matrimoni Arnolfini” per l’ambintació de la sala i el recurs del mirall. Velázquez va influir molt en els seus contemporanis i en artistes posteriors com Goya, Manet, els impressionistes o Picasso, i l’ equip Crònica entre d’altres.

Influències de Velàzquez

Influències de Velàzquez

Una de les primeres obres de Velàzquez.


Perfecte domini de la captació lumínica, cromàtica i atmosfèrica.


Perfecte domini de la captació lumínica, cromàtica i atmosfèrica.

Rubens

Les tres gràcies de Rubens

Les tres gràcies de Rubens

“Les tres Gràcies “ de Rubens

Rubens. Video


Interpretació:

Pel que fa a l’ iconografia, l’escena representa les “ Tres Gràcies” de la mitologia com a tres joves nues considerades models de bellesa de l’època, cobertes només amb fines gases transparents i a punt d’iniciar una dansa tot formant un cercle estret.

El tema provenia de la mitologia grega que havia tingut molta difusió durant bel Cinquecento. Segons el mite les tres gràcies (Eufrosine, Tàlia i Aglae) filles de Zeus i una nimfa, eren les deesses de l’ encís, l’alegria i la bellesa. Acompanyaven a les divinitats de l’amor –Afrodita i Eros- en els seus convits i danses. Eren també les muses artístiques que inspiraven als músics i poetes.

Però la referència a les fonts clàssiques només era un pretext per fer un estudi del nu femení que Rubens pintà d’acord amb els ideals clàssics de l’època.

La gràcia de la dreta, més morena s’identifica amb la primera muller de l’artista –Isabella Brandt- mentre que la de l’esquerra, rossa, era la seva segona dona, Helene Foourment.

Pel que fa a les característiques de l’estil barroc, destaca l’ús de colors càlids de l’escola Veneciana de Ticià , el tractament de la llum inspirat en Caravaggio. Les seves figures robustes i exuberants recordes les de Miguel Àngel. Com a tota pintura barroca predomina la forma pictòrica , la perspectiva aèria, els colors càlids que vol emocionar l’observador. Es tracta d’un art dinàmic, passional, teatral que busca impressionar.

Peter Paulus Rubens es va formar en el manierisme d’ Anvers. Va marxar cap a Itàlia contractat pel Duc de Màntua, cosa que li va permetre conèixer la pintura veneciana i la de Miguel Àngel. Quan tornà a Anvers era un pintor important amb encàrrecs de les corts europees , sobretot la cort espanyola de Felip IV. Entre les seves obres més importants destaquen: “El rapte de les sabines” i “El davallament de la creu”.

Pel que fa al receptor, els seus quadres tenien una gran demanda entre la noblesa i burgesia enriquida, de tal manera que per satisfer la seva clientela Rubens va obrir un taller en el qual treballaven grans pintors especialitzats en aspectes concrets –decoració floral, figures, paisatge, retrats- però sempre basat en “ l’estil Rubens” i sota la seva supervisió.

En el cas concret d’aquest obra, Rubens la conserva fins la mort perquè era el seu quadre preferit que havia pintat per plaer personal, ja que la seva condició econòmica li permetia pintar per gust i no només per encàrrec.

La seva 2n dona – Helène Fournet- en morir el pintor, va intentar cremar-lo per la sensualitat pecaminosa que desprenia, segons ella. Finalment va ser adquirit pel rei d’ Espanya Felip IV.

Finalment la seva funció útil era estètica per decorar i ser contemplat pel propi Rubens i la funció simbòlica commemorativa ja que servia per immortalitzar les seves dues mullers.

Quant als models i influències, Rubens va crear un estil propi amb la influència del color de l’escola veneciana (Ticià i Tintoretto), la llum de Caravaggio, l’anatomia i composició de Miguel Àngel i les escultures grecoromanes del que va ser col·leccionista i admirador. El seu art va tenir una gran influència entre els artistes del s. XVIII, els romàntics del s. XIX , Watteau, Delacroix i l’ impressionista Renoir.

El seu art va influir en els artistes romàntics posteriors.

La lliçó d’anatomia del professor Tulp

rembrandt

La lliçó d’anatomia del professor Tulp” de Rembrandt

Rembrandt. Video


Interpretació:

Pel que fa a la iconografia l’obra recull el moment en que el professor Tulp practica la dissecció d’un cadàver per tal d’explicar als seus acompanyants el funcionament dels tendons del braç. Pertany al gènere costumista i de retrat en grup.

Pel que fa al significat la “Lliçó d’anatomia del professor Tulp” es basa en un fet real: el doctor Tulp, professor del gremi de cirurgians, realitza una lliçó pública d’anatomia amb el cadàver d’un penjat. Va ser un gran esdeveniment, ja que l’ Ajuntament només cedia un cos humà un cop a l’any, de manera que els cirurgians havien d’aprendre l’ofici a partir de llibres o amb mostres conservades. Molt probablement el mateix Rembrandt va assistí a la lliçó.

Quant a l’estil, Rembrandt és el gran pintor barroc que se centra en les accions humanes, i per això prefereix els temes costumistes o retrats als mitològics. Va ser un gran admirador de Caravaggio del qual incorporà a les seves obres el tractament tenebrista de la llum i el naturalisme dels seus personatges. Com tota la pintura barroca predomina la forma pictòrica, els colors càlids, llums simbòliques i perspectives aèries. El Barroc és un art dinàmic, passional, teatral que busca impressionar.

Rembrandt va ser un pintor i gravador. Està considerat un dels artistes més innovadors i excepcionals de tots els temps. Després d’una etapa d’aprenentatge es va instal·lar a Amsterdam on va iniciar la seva dècada d’or com a gran pintor. Destaquen els seus retrats individuals i en grup, els seus autoretrats i pintura de gènere religiós i costumista. Entre les seves obres destaquen: “La ronda nocturna” i “El davallament de la creu”.

El receptor del quadre va ser la corporació de cirurgians d’ Amsterdam per exposar-la en la seva seu social. En general les obres de l’artista eren comprades per burgesos enriquits -mercaders i artesans- que entenien i valoraven l’art. Els retrats en grup eren un gènere que proporcionava bons ingressos als pintors en una zona on ni l’ Església i la Casa reial exercien un paper de mecenes d’art. Finalment, la funció útil era estètica destinada a decorar la seu social del gremi dels cirurgians. I la funció simbòlica era commemorativa, per immortalitzar els cirurgians que havien assistit a l’ important esdeveniment.

Rembrandt va ser un seguidor fidel de l’obra de Caravaggio, a través de pintors holandesos que havien viatjat a Roma, ja que ell no va conèixer la seva obra directament. De Caravaggio va rebre grans influències, sobretot pel tractament tenebrista de la llum, el naturalisme dels seus personatges i el dramatisme escènic.

Influirà sobre artistes com Goya i sobre els pintors romàntics del s. XIX com Delacroix.