OBJECTIUS
1. Passar de la visió a l’observació
2. Reconèixer les formes i els espais del model i del dibuix
3. Fer ús adequat del llapis i de la goma
4. Ser fidel a les proporcions
MATERIAL UTILITZAT
– Model a dibuixar (a partir d’una imatge o del natural)
– Llapis de grafit de duresa HB2 o més tou
– Fulls blancs
– Goma d’esborrar
– Maquineta de fer punta
PROTOCOL
Estem acostumats a mirar el nostre entorn sense fer prou atenció als detalls, i això fa que sovint ens passin desapercebuts. En ciència això no és admissible i, per tant, hem d’entrenar-nos per aconseguir fixar l’atenció en cadascun dels aspectes d’allò que estem estudiant o investigant. No és gens fàcil aconseguir-ho però, per sort per als científics aprenents, el dibuix és un gran aliat.
El dibuix científic serveix per concentrar la nostra atenció en tots els detalls de l’objecte, els que a nosaltres ens semblen importants però també els que no. Això ens ajuda a conèixer amb precisió l’objecte d’estudi.
Per dibuixar necessitem llapis, goma, paper i molta paciència. En el dibuix científic també hem de ser capaços de no fer cas del que prèviament sabem de l’objecte, no fos que dibuixéssim el que tenim al cap en comptes de l’objecte que realment hem de dibuixar!
No penseu pas que serà fàcil. És una carrera de fons, i cal dibuixar moltes vegades abans d’aconseguir fer un bon dibuix. Tampoc creieu que la mà que dibuixa us farà cas a la primera, ni a la segona, ni a la desena vegada. És per això que heu d’utilitzar el llapis sense pressionar, realitzant traços suaus l’un sobre l’altre fins que obtingueu la forma més precisa. Si no heu pressionat, podreu finalment esborrar el llapis sense que quedi cap marca.
Us proposo els següents passos:
1. Feu una observació general de l’objecte que voleu dibuixar i distingiu les diferents parts que el formen (penseu en cossos geomètrics, o fixeu-vos en les línies principals que configuren l’objecte i en els angles que formen entre sí aquestes línies).
2. Reproduïu aquests cossos geomètrics i aquestes línies sobre el paper, fixant-vos en les dimensions relatives de cada part i en la seva posició respecte a la dels altres per tal de mantenir les proporcions i la forma correctes. Tingueu en compte la mida final desitjada del dibuix, o les dimensions del full, no fos que comencéssiu a dibuixar els detalls i l’objecte no us cabés sencer al full de paper!
Com podeu observar a l’esbós anterior, l’autora no ha pressionat gens amb el llapis, ni tampoc ha fet una línia única, i és que cal buscar a base d’afegir línies suaus la forma més precisa. Ja hi haurà temps d’esborrar al final de tot!
3. Una vegada tingueu controlat l’espai, les proporcions i les formes adequades, només aleshores podreu començar a plasmar sobre el paper els detalls. Aquest és un pas difícil, perquè tendim a confiar massa en allò que pensem, en allò que tenim al cap, en comptes de fixar-nos de debò en cadascun dels detalls per reproduir-los amb fidelitat. I per aconseguir-ho, és imprescindible mirar amb atenció, observar una i una altra vegada l’objecte per anar-lo dibuixant. Comenceu per on trobeu que és més senzill, però aneu construint el vostre dibuix de manera progressiva tenint en compte el seu conjunt.
4. A base d’anar afegint detall aconseguireu un bon dibuix, independentment de si creieu que sabeu dibuixar o no. És possible, però, que per molt que intenteu corregir detalls, no aconseguiu que el dibuix quedi bé. Molt probablement el problema no està en els detalls, sinó en els primers passos, quan representàveu l’objecte amb cossos geomètrics, línies i angles per determinar les mides, les formes i les proporcions de l’objecte sobre el paper. Si és així, mai aconseguireu corregir el dibuix. Més val començar de zero sobre un altre paper! Però no esborreu ni llenceu el dibuix fallit, perquè us ajudarà més endavant a reconèixer els vostres progressos.
5. El dibuix el podeu acabar afegint ombres amb el llapis per donar-li relleu, o repassar-lo amb retolador de punta fina negra i després pintar amb llapis de colors, això ja depèn de l’objectiu de la teva recerca!
Activitat d’observació i dibuix
A) Escull un dels objectes següents i clica-hi a sobre perquè s’expandeixi:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fulla | Formiga | Trilobit | Mineral |
B) Divideix imaginàriament el full blanc de la teva llibreta en quatre parts o quadrants i fes l’esbós de l’objecte en el primer quadrant utilitzant la guia anterior, sense buscar cap detall. Recorda no pressionar amb el llapis i d’ajudar-te de traços múltiples. Quan creguis que tens controlat l’espai, la forma i les proporcions, ensenya-li als teus companys i al professor perquè donin el seu parer. Recorda que el dibuix científic no ha de quedar maco, ha de quedar precís!
C) Una vegada tinguis l’aprovació del professor amb aquest primer esbós, utilitza els 3 quadrants restants per reproduir el dibuix, ara sí, afegint els detalls. Dibuixa novament l’esbós al segon quadrant. Aquesta vegada t’ha de ser més senzill, mira que quedi igual o millor! Tot seguit ves afegint-li detalls, de manera molt progressiva. Si veus que has arribat a un carreró sense sortida, no pateixis, torna a començar, és el més normal del món! Aprofita els dos quadrants que queden per refer l’esbós i afegir els detalls, però no esborris cap dels dibuixos.
D) El més probable és que hagis ocupat els quatre quadrants i encara no hagis assolit un dibuix precís. No et desesperis, a poc a poc ho aconseguiràs dibuixant altres objectes al llarg del curs. Si, en canvi, t’han sobrat quadrants havent aconseguit fer un bon dibuix científic, aprofita l’espai per reproduir en gran alguns detalls de l’objecte original.
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 6: Mantinc a l’aula, i en qualsevol àmbit educatiu, una actitud personal positiva, d’atenció i d’aprenentatge actiu. (CC5)
Obj. 7: Reflexiono sobre els meus encerts i errors, que reconec a través de diferents estratègies d’avaluació, per millorar i aprendre. (CC5)
Obj. 8: Segueixo els consells i les orientacions del professor amb l’objectiu de millorar el meu aprenentatge. (CC5)
Obj. 26: Aprenc les normes d’ús i de seguretat i la tècnica de tot l’instrumental i procediment que faig servir i les aplico en tot moment de manera correcta i responsable. (CC3, CE3)
Deixa un comentari