OBJECTIUS

1. Reconèixer l’estructura bàsica dels líquens.
2. Diferenciar els líquens d’altres formes de vida.
3. Dibuixar i descriure diferents formes de líquen.
4. Reconèixer i diferenciar els líquens incrustants, els líquens foliacis i els líquens arborescents.

MATERIAL

– Llapis 2HB i goma
– Safata de dissecció
– Lupa binocular
– Mostres de líquens crustacis, foliacis i fruticulosos.

PROTOCOL

Els líquens són organismes dobles, formats per la simbiosi entre un fong i una alga. Aquesta associació és duradora i reproduïble, de manera que es manté en la descendència. També comporta modificacions morfològiques, tant del fong com de l’alga, de manera que, tot i que es poden reconèixer algunes característiques pròpies tant dels fongs com de les algues, el tal·lus desenvolupa característiques pròpies i particulars.

L’associació simbiòtica implica un benefici tant per l’alga com pel fong. Així, el fong proporciona suport i protecció a l’alga, i la manté humida, mentre que l’alga li proporciona nutrients a partir de la fotosíntesi.

Les formes dels líquens poden ser de tres tipus:

– Líquens crustacis: es troben fixats per tota la seva extensió a roques o altres suports (escorça dels arbres, per exemple), com si es tractés d’una crosta.

– Líquens foliacis: presenten un marge més o menys lobulat i desenganxat del substrat.

– Líquens fruticulosos: creixen en les tres dimensions de l’espai formant una estructura arborescent.

1) Dibuixa diversos exemplars de líquens (preferentment un de cada tipus de forma del tal·lus). Fes el dibuix a llapis i, posteriorment, repassa’l a retolador de punta fina negra. Pinta amb llapis de colors. Indica l’escala gràfica aproximada.

2) Descriu els líquens dibuixats (dimensions del tal·lus, presència de lòbuls o ramificacions, color, presència de fructificacions…).

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 23: Em faig preguntes amb sentit sobre els fenòmens naturals i defenso amb els meus coneixements perquè és oportú fer-me-les. (CC3, CE3)

Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)

Obj. 39: Utilitzo els coneixements de Biologia i Geologia per reflexionar sobre com contribuir personalment i col·lectivament als Objectius de Desenvoolupament Sostenible. (CC3, CE5)