OBJECTIUS

1. Cultivar microorganismes en una infusió.
2. Observar al microscopi òptic a petits i grans augments.
3. Familiaritzar-se amb la tècnica d’observació in vivo.
4. Descriure i dibuixar protozous i altres microorganismes.

MATERIAL

– Llapis 2HB i goma
– 2 Portaobjectes
– 2 Cobreobjectes
– Pipeta Pasteur
– Vas de precipitats
– Microscopi òptic

PROTOCOL

El regne Protoctista és un grup molt divers en el que s’inclouen organismes molt diferents. Tots ells, però, es caracteritzen per ser molt senzills i estar formats per cèl·lules eucariotes. Els organismes que tenen nutrició heteròtrofa reben el nom de protozous, i són unicel·lulars o viuen en colònies (cèl·lules unides les unes a les altres però independents entre sí). Els organismes que presenten nutrició autòtrofa s’anomenen algues, i poden ser unicel·lulars o pluricel·lulars, però sense formar teixits (les cèl·lules no es troben especialitzades en desenvolupar funcions específiques).

Cultiu en infusió de protozous

1) Recolliu en un vas de precipitats petites mostres de molsa o d’herba seca amb una mica de terra, fullaraca seca i petits branquillons secs de les zones verdes de l’institut.

2) Afegiu aigua de l’aixeta (prèviament reposada a l’aire perquè el clor de l’aigua s’hagi evaporat) fins a omplir la meitat del recipient.

3) Deixeu el cultiu a l’aire sense que li doni el Sol directe durant uns dies.

També podeu disposar de mostres d’alguna bassa d’aigua amb algues.

Preparació in vivo

4) Agafeu una mica de mostra de la infusió mitjançant la pipeta Pasteur (és convenient que cada grup reculli la mostra de diferents àrees de la infusió: a la zona superficial de l’aigua, al fons, en contacte amb les fulles, etc.).

5) Deixeu caure una gota d’infusió sobre un portaobjectes disposat horitzontalment sobre la placa de Petri i cobriu-la amb un cobreobjectes.

Observació de protozous i algues

6) Observeu la mostra in vivo a diferents augments i descriviu el moviment dels diferents microorganismes.

Molts protoctistes tenen capacitat de moviment. Hi ha tres mètodes de desplaçament diferent:

Protoctistes amb cilis: tenen la superfície recoberta d’estructures fines i curtes semblants a pèls que mouen coordinadament com “fent l’onada” i que utilitzen per desplaçar-se de forma ràpida i amb desplaçaments rectilinis.

Protoctistes amb flagels: poden tenir més d’un flagel. Són estructures fines i llargues, de vegades difícils d’observar degut als seus moviments ràpids, que són utilitzades a mode de “pèrtiga” per desplaçar-se. Els moviments acostumen a ser menys rectilinis. El nom “flagel” es reserva sovint per a les cèl·lules procariotes, i s’utilitza el nom “undulipodi” per a les cèl·lules eucariotes.

Protoctistes amb pseudòpodes: el desplaçament el realitzen canviant la seva forma, estenent-se cap a la direcció que volen desplaçar-se i retraient-se pel costat contrari.

7) Realitzeu dibuixos de detall de diversos microorganismes anotant els augments utilitzats. Per dibuixar els protozous a escala és molt útil dibuixar un cercle que es correspongui amb el camp visual del microscopi. En cas de poder observar el mode de desplaçament, indiqueu-lo per a cadascun dels organismes.

A continuació teniu unes imatges dels protoctistes (protozous i algues) més habituals que us podeu trobar:

Paramecium sp. Vorticella sp.
Euglena sp. Paranema sp.
Melosira sp. Gymnodinium sp.
Closterium sp. Spirogyra sp.
Euplodes sp. Navicula sp.

També podeu trobar altres microorganismes que formen part del regne Animalia i, per tant, no són protoctistes. Els més habituals són els següents:

Philodina sp. (és un rotífer) Nematode (és un cuc rodó)
 
Copèpode (és un crustaci) Daphnia sp. (és un crustaci)
Ostràcode (és un crustaci) Naupli (larva de crustaci)

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 6: Mantinc a l’aula, i en qualsevol àmbit educatiu, una actitud personal positiva, d’atenció i d’aprenentatge actiu. (CC5)

Obj. 18: M’interesso en aprendre la terminologia científica específica de biologia i geologia en català, castellà i anglès per poder comprendre la informació i comunicar-me amb el mínim de barreres lingüístiques. (CC2)

Obj. 19: Tinc curiositat personal per allò que aprenc a classe i intento saber-ne més i comprendre-ho millor tot buscant informació complementària. (CC1)

Obj. 26: Aprenc les normes d’ús i de seguretat i la tècnica de tot l’instrumental i procediment que faig servir i les aplico en tot moment de manera correcta i responsable. (CC3, CE3)

Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)