Narcís en “L’elogi de l’aigua” d’Eduardo Chillida

Chillida-Narcís

Gràcies al company de classe de segon de Batxillerat C, Jordi Rodríguez, he conegut un altre referent clàssic en l’art públic de Barcelona. Concretament es tracta del mite de Narcís, de llarga tradició literària, en l’obra “Elogi de l’aigua”, d’Eduardo Chillida. Aquest escultor basc  va interpretar artísticament el mite explicat per Ovidi.

Eduardo Chillida Juantegui

“Elogi de l’aigua” es troba a Barcelona, al Parc de la Creueta del Coll, i va fer-se, expressament a instàncies de l’Ajuntament del municipi, l’any 1987.

El mite de Narcís

Segons la mitologia grega, Narcís (en grec Νάρκισσος) va ser fill de Cefís i de Liríope. Hi ha diverses versions del mite, incloent-hi la d’Ovidi, on es van combinar les històries d’Eco i Narcís.

Narcís, obra de Caravaggio (1594-1596)

Segons la història del famós escriptor romà Ovidi, fa molt i molt de temps, a l’antiga Grècia, hi vivia un noi jove, molt seductor, maquíssim. Es deia Narcís. Moltes noies estaven bojament enamorades d’ell, però ell les refusava totes, i ni la deessa Eco va poder entrar en el seu cor. Un dia, mentre passejava pel camp, es va apropar a un rierol, i en acostar-s’hi per beure aigua, va contemplar una imatge que el va deixar bocabadat. Sobre l’aigua es mostrava la imatge d’una persona de bellesa inigualable, perfecta. Trobà meravellosa la bellesa d’aquell rostre. Va intentar parlar-hi, però sobre l’aigua només veia com aquell rostre obria també la boca, però sense dir-li res. Narcís allargava el braç, i aquell noi també allargava el braç cap a ell, però quan semblava que l’anava a tocar i introduïa el braç a l’aigua, la imatge es feia fonedissa i s’esvaïa.

“Eco i Narcís de John William Waterhouse (1903)

Cada dia era igual, sempre succeïa el mateix: escoltava la veu d’Eco, que intentava dir-li com n’estava d’enamorada, i l’advertia que allò que veia a l’aigua era, en realitat, el seu reflex. Però de la veu d’Eco només en podien sortir les mateixes paraules amb les quals Narcís la rebutjava una i una altra vegada, doncs, si bé ho sabeu, això és l’Eco.

Eco, d’Alexandre Cabanel (s. XIX)

Un dia, Narcís, embogit per aquella bellesa fluvial, es tirà al riu pensant que era la única forma per arribar al costat de la seva estimada. Un cop sota l’aigua, buscà aquell reflex, i, tan obsessionat com n’estava, acabà ofegat. I en aquell lloc, on Narcís passà tantes hores contemplant el seu reflex i, on finalment hi va acabar perdent la vida, hi nasqueren unes flors molt belles, les flors del Narcís.

Flor de Narcís

Ovidi

Publius Ovidius Naso (20 de març del 43 aC – Tomis, actual Constanța, l’any 17), conegut al món catalanoparlant com a P.Ovidi Nasó, fou un poeta romà que va escriure sobre temes d’amor, dones abandonades i transformacions mitològiques. Se’l compta, junt amb Virgili i Horaci, com un dels tres poetes per excel·lència de la literatura llatina. Ovidi va ser àmpliament considerat el més gran mestre del dístic elegíac. La seva poesia, molt imitada durant el final de l’Edat Antiga i l’Edat Medieval, va tenir una influència decisiva en l’art i literatura d’Europa durant molts segles.

Ovidi escrivia en dístics elegíacs amb només dues excepcions: la seva Medea perduda, els dos fragments de la qual que es conserven estan en trímetres iàmbics i en anapests, respectivament, i les seves grans Metamorfosis, que va escriure en hexàmetres dactílics, el metre de l’Eneida de Virgili i l’èpica d’Homer. Ovidi ofereix una èpica diferent a la dels seus predecessors, una història cronològica del cosmos des de la creació fins al seu propi dia, i incorpora molts mites i llegendes sobre transformacions sobrenaturals pròpies de les tradicions grega i romana.

Gravat d’Ovidi amb una corona triomfal

Eduardo Chillida

Inicialment futbolista, després d’una fractura de genoll va deixar el seu lloc de porter a la Real Sociedad per iniciar-se en la seva vocació artística, l’escultura. Va iniciar-se en el món de l’art el 1942 amb uns estudis d’arquitectura que abandonaria per dedicar-se al dibuix, que també va deixar, pel fet que no li semblava la vertadera forma de l’expressió de l’art per a ell. Aleshores va iniciar-se en el món de l’escultura en una acadèmia d’art. Va mudar-se a la ciutat de París per tal de conèixer els moviments artístics de la capital francesa, i va debutar en una exposició a Les Mains Eblouis el 1950. Allà va relacionar-se amb diversos autors com Eusebio Sempere i Pablo Picasso.

Impressionat per l’escultura grega, va iniciar els seus treballs amb el guix per passar després al ferro, el seu material preferit. El seu talent ben aviat fou reconegut, situant-se al costat d’autors com Constantin Brâncuşi i Giovanni Giacometti. Una gran part de la producció artística d’Eduardo Chillida està constituïda per obres monumentals destinades a espais públics.

Pinta del vent, obra destacada de Chillida (a Donosti)

Vora el 1951, amb el seu treball en la farga, s’inicia en el treball del ferro. Emprèn en aquest moment un cicle d’escultures no imitatives i va en augment la seva preocupació per la introducció d’espais oberts. Fuig de la imitació de la natura i va a la recerca de la creació i invenció. Cadascuna de les seves obres planteja un problema espacial que tracta de resoldre amb l’ajuda del material, segons les seves característiques o propietats. La majoria de les seves obres s’estableixen a llocs públics i ciutats reconegudes, com ara Gijón, Berlín i Barcelona.

Elogi de l’aigua i el mite de Narcís

“Elogi de l’aigua” és el nom que rep l’escultura colossal que Eduardo Chillida va fer l’any 1987 per a la ciutat de Barcelona, al Parc de la Creueta del Coll. Es tracta d’una peça massissa de formigó armat des d’on surten quatre braços que es cargolen cap a dins suspesos mitjançant quatre cables d’acer i al damunt d’un estany artificial d’aigua, el qual també forma part de l’obra d’art.

Elogi de l’aigua d’Eduardo Chillida al Parc de la Creueta del Coll , Barcelona

L’obra, amb un pes de 54 tones representa, segons el mateix Chillida, el mite de Narcís que narra Ovidi a les Metamorfosis (vid. Narracions de mites clàssics, adaptació de M.Capellà ed. Teide). Narcís s’enamorà del seu propi reflex en l’aigua i embogí fins a la mort. L’escultura amb els seus quatre braços s’assembla a una mà que intenta atrapar la seva pròpia imatge reflectida a l’estany artificial. L’obra pretén captar el darrer instant del mite, pocs segons abans que Narcís allargui la mà cap a l’aigua i s’hi llenci.

Com el seu títol indica, l’obra és un homenatge a l’aigua, la qual jugava un factor important en l’apreciació de l’escultura; segons el mateix autor «jo faig la meitat de l’escultura; l’altra meitat la fa l’aigua ».

Detall de l’escultura i el seu reflex a l’aigua

[youtube]http://youtu.be/z1zKDwBAzfA[/youtube]

Publicat dins de General, Herois | Etiquetat com a , , , , , | 6 comentaris

La Font de Neptú de la Plaça de la Mercè

CAM00014

Font de Neptú, plaça de la Mercè. Fotografia gentilesa de Bàrbara Pastor

Gràcies a Bàrbara Pastor, professora de clàssiques que ens va visitar al nostre centre i també va accedir a ser entrevistada pels companys de classe a Cada passa amb referents clàssics, he conegut la font de Neptú de la Plaça de la Mercè de Barcelona.

La plaça de la Mercè deu el seu nom a la basílica de la Mare de Déu de la Mercè, construïda per l’arquitecte Josep Mas el 1775. La plaça es troba molt a prop del passeig Colom i de la Rambla. És una  plaça rectangular presidida en un extrem per la façana de la basílica de la Mercè i a l’altre per la Font de Neptú coronada pel déu del mar assegut amb el trident a la mà dreta.

La font de Neptú és obra d’Adrià Ferran i de Celdoni Guixà. El 1826 va ser inaugurada al port de Barcelona i després de passar per la muntanya de Montjuïc, el 1983  es va instal·lar, quan es va inaugurar la nova plaça de la Mercè,  en l’emplaçament actual.

Detall de la Font de Neptú. Fotografia de Mark Kreuz a Panoramio

Publicat dins de Déus, Fonts, General | Etiquetat com a , | 1 comentari

Palau Moja al Google streetview

De ben segur, heu passat més d’una vegada per les Rambles, a mig camí, a mà esquerra, per davant d’aquest palau que alhora fa d’oficina. L’equilibri i l’harmonia de la seva façana evidencien el pes de la tradició clàssica. Tot és molt auster. Crida l’atenció la decoració de l’arquitrau decoratiu que com herència de l’eclecticisme romà se superposa a les arcades. No hi ha, però, cap estridència, tot segueix la proporció sesquiàltera que entronca amb la geometria neoplatònica i pitagòrica.

Palau Moja, Rambles (Barcelona)

Avui ha estat notícia al Telenotícies de Cap de setmana de TV3 la possibilitat de fer una visita virtual també a l’interior del Palau Moja amb Google streetview. Aquí el teniu.

Podríeu buscar dins el gran saló, en el dormitori principal… del Palau Moja els diferents elements clàssics i concretament els mitològics?

Ja veieu que s’aprecien mostres de la tradició clàssica també en la decoració pictòrica del saló, de temàtica mitològica: les representacions de Venus i Cíbele com a dees que han concedit la fecunditat a l’estirp dels Cartellà, i al sostre, el déu ferrer Vulcà forjant les armes de la família.

Però abans també heu de saber que el Palau Moja és un edifici típicament neoclàssic d’influències fonamentalment franceses i en menor mesura italianes. Va ser construït entre 1774 i 1789 per encàrrec dels marquesos de Cartellà, just després de la demolició de les muralles i en un moment en què la creixent activitat mercantil i industrial del darrer quart del segle XVIII va enriquir molts barcelonins i es van poder construir palaus per viure-hi. Va ser obra de l’arquitecte Josep Mas i Dordal (1724/5-1808). El palau va pertànyer als Cartellà fins al 1870, any que fou adquirit pel marquès de Comilles, Antonio López i López (1817-1883) que s’havia enriquit a Cuba amb el tràfic d’esclaus. A partir del 1876 i durant deu any hi va viure mossèn Cinto Verdaguer que va dedicar a l’amo de la casa la seva Atlàntida, que narra el viatge d’Hèrcules al jardí de les Hespèrides a robar les pomes d’or (a la façana hi ha un drac encadenat i tres joves que ben bé podrien ser Ladó i les Hespèrides). Els comtes de Güell van ser els últims propietaris. La Generalitat de Catalunya el va adquirir el 1982, uns anys abans havia patit un incendi i havia restat abandonat durant una dècada. Fou restaurat per Francesc Mitjans i Miró i avui en dia allotja les dependències del Departament de Cultura.

Publicat dins de General, Google streetview | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Les Muses del Coliseum

A la Gran Via de les Corts Catalanes 595 es troba Teatre Coliseum, edifici dedicat a espectacles de l’arquitecte Francesc de P. Nebot. Just a la primera terrassa, sota la primera volta, podem apreciar quatre parelles d’escultures que representen les muses. Les quatre muses teatrals estan acompanyades per quatre joves. D’aquesta gran obra se’n desconeix l’escultor.

La primera parella de l’esquerra manté una actitud de desacord ja que la figura masculina aparta amb el seu braç dret a Melpòmene, que en aquest cas és la de la musa que agafa una copa amb la seva mà dreta. Aquestes escultures, com tot el conjunt, van ser tallades en marbre blanc, tot i que ara no es pot apreciar aquesta blancor a causa del pas del temps i la contaminació de la ciutat.

Melpòmene

El segon grup representa una altra parella en què la musa, Euterpe, subjecta una arpa amb la mà dreta. El jove que l’acompanya es posa la mà a l’orella per escoltar la música que ella toca.

Euterpe

La parella següent és una al·legoria a la dansa. Les mans de la musa, Terpsícore,  i les del jove s’agafen a ella. El braç dret  de Terpsícore forma una diagonal que es troba el punt més alt en la ma dreta de l’home. Les línies que dibuixen el conjunt creen una composició dinàmica que simbolitzen perfectament allò que volen ensenyar, la dansa.

Terpsícore

La quarta parella la musa se separa cap enrere i s’agafa del braç esquerre del seu acompanyant el qual sosté una màscara. L’escena simbolitza la representació teatral.

Representació de la dreta

Publicat dins de Déus, General | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

Faune

 

Faune

En la mitologia romana, Faune era un rei llatí, fill de Picus i Canens, pare de la deessa Bona Dea, també coneguda amb el nom de Fauna, i pare de Llatí. Amb el temps es va identificar amb el sàtir grec Pan, per les seves semblants característiques.

En el C. Rosselló, 191 concretament en un jardí interior trobem una representació d’un Faune, fet per l’escultor: Lluís Maria Riera sobre una idea de Joan Brossa, feta de ferro pintat de vermell. Es va inaugurar el 30 de Juny del 2004.  El faune, procedent de la mitologia grecollatina, és un ésser mig home mig animal, amb banyes i potes de cabra, representació de la potència sexual masculina. En l’obra Faune la silueta vermella del personatge se situa enmig de dues lletres negres, la A en la part superior i la Z en la part inferior. Entre “el principi i la fi de totes les coses, la unitat i la diversitat, qui pugui remuntar-se a l’origen, trobarà un altre univers que no seria res sense paraula”. Les lletres actuen doncs com a punts d’anclatge gràcies als quals es pot desenvolupar la vida, que en aquest cas és representada per la festa i el plaer, pel desig del goig, pel joc.

Publicat dins de Déus, General | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

El Parc Güell

En el Parc Güell, creació d’Antoni Gaudí, trobem diversos referents clàssics com ara:

La salamandra és una manifestació vivent del foc: En la mitologia grega al foc cal buscar-ho a través de Prometeu. Epimeteu significa el que fa i després reflexiona i Prometeu significa el previsor, el que reflexiona abans d’actuar.La part central del mite grec sobre la creació, es representa amb aquests dos germans creadors, un que crea amb fang i aigua a l’ésser humà i un altre que crea a totes les bèsties. Prometeu descobreix que els animals que ha creat Epimeteu posseeixen tot quant necessiten per viure i per defensar-se, mentre que l’ésser humà és feble, està nu, abandonat a si mateix, sense armes, sense defenses naturals, sense recursos. Prometeu discorre la forma de reparar aquesta negligència, per a això recorre a apoderar-se d’una espurna de foc i l’ofereix a la humanitat. A partir d’aquest moment, aquest ser feble apareix dotat d’intel·ligència. El foc és l’element que ens separa dels animals, l’ésser humà és l’únic animal que opera, utilitza o maneja el foc, després el foc és el més humà dels elements, el que més ens distingeix com a espècie viva.  El foc és anàleg a la intel·ligència creadora i destructora, el foc és sinònim de la força que s’origina en el plànol de les idees.

La salamandra és el mític animal de foc, que viu a l’interior del foc. El foc i la flama que acompanyen a moltes de les representacions de les manifestacions divines, el foc o flama sobre el cap i qualsevol experiència de la trobada amb Déu, estan associades al foc, la llum i la il·luminació. Representa també al guardià dels tresors ocults, com guardava el Drac alat l’Arbre del Jardí de les Hespèrides aquest s’anomena Ladó. El jardí de la Hespèrides que Gaudí construeix al parc Güell és com un enorme representació teatral, on estan representades les escenes més importants del mite.

Jardí de les Hespèrides

Salamandra, drac alat i serp es fonen en un mateix símbol, tant Hèrcules com la serp tenen accés a la poma o les taronges d’or, el fruit prohibit, la font de la creativitat, així va haver de sentir-se Gaudí quan dissenyar les ondulants bancades de la terrassa superior del Parc Güell.

Banc ondulant

En l’escena més important de l’obra del Parc la salamandra o el drac és sempre el protagonista principal, per això Gaudí va tenir la gentilesa de construir un dormitori per al drac.

 

Publicat dins de Déus, Dracs, General, Hèrcules, Rutes literàries | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Permet Barcelona fer diferents itineraris mitològics?

Podem visitar Barcelona des d’un punt de vista clàssic?
Sí és així, es pot suggerir la marca Barcelona mitològica i s’hi poden fer diferents rutes mitològiques?

 Nora Domingo Luengo  &  Xènia Serra

Tutora: Margalida Capellà Soler

Departament de Català i Clàssiques de l’Institut Premià de Mar

Treball de Recerca 2013-2014  (Vid. Índex)

Publicat dins de General | Etiquetat com a | 1 comentari

La font del MAC Catalunya

En la sala 16 del MAC Catalunya, al centre de la sala podem trobar una font situada en el impluvi que hi ha en el terra de la sala. La figura que veiem en el centre de la font, fa referència al Faune Silè.

Font del MAC: Faune Silè

En aquesta font, Silè esta abocant algun líquid (segurament vi) a una gran copa que sostè amb la mà dreta. Com tots els Silens, està representat amb peus humans encara que abans eren meitat cavall i meitat home, però aquesta figura és una mica difícil de reconèixer ja que no presenta les característiques en que normalment es representa als Sàtirs, què són borratxos i jovials i tenien un aspecte semblant als de la seva raça, els Sàtirs, encara que eren lletjos, calbs, obesos i panxuts, de gruixuts llavis i nassos, i tenien cames d’humà encara conservaven les orelles d’ase i la cua de cavall.

Silè va ser un Sàtir, fill d’Hermes i una nimfa. Va ser l’encarregat de l’educació de Dionís i després va formar part del seu seguici. El representaven com a un vell gras, estrany i l’atribueixen com a déu menor de l’embriaguesa.

Faune Silè ebri

Silè, era amant del vi, cosa que feia que sempre estigués borratxo i tenia que estar sempre sostingut per altres Sàtirs per així no caure o muntat en un ase, encara que diuen que quan estava borratxo, posseïa una gran saviesa i el do de la profecia. Encara que els de la seva espècie no podien seguir bevent indefinidament com ells volien perquè eren éssers mortals.

Cara de Faune Silè

Eurípides va escriure una obra anomenada “El Ciclopque és l’únic drama Satíric complet de l’Antigua Grècia. Aquesta obra caracteritza per estar formada d’una cort composta per Sàtirs, encapçalat per Silè. Està ambientada en una part de la “Odissea” d’Homer, concretament del cant IX (105505), on Silè és abandonat amb el altres Sàtirs a Sicília, on són esclavitzats per els Ciclops.

– Ευριπίδης: Κύκλωψ
– Eurípides: El Ciclop (traducció)

Aquí deixo una representació en teatre de El Ciclop d’Eurípides (montatge realitzat per Jesús García Ra’):

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8e-wo7Vqsag[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ODyqTGwfs1Q[/youtube]

Algunes mencions de Silè més actuals són:

I més, que no tindré a deshonra la tal cavalleria, perquè recordo haver llegit que aquell bon vell Silè, aig i pedagog de ​​l’alegre déu del riure, quan va entrar a la ciutat de les cent portes anava, molt al seu plaer, cavaller sobre un molt bonic ase.
Cervantes: “El Quixot“, 1a part, cap. 15.

I guardin no els passi als tals que l’ase de Silè que va posar Júpiter entre les estrelles.
Quevedo: pròleg de Somnis i discursos.

– […] També li va parlar de l’estiu, quan els boscos eren verds i el vell Silè muntat en el seu rabassut ase acostumava a visitar-los.
C. S. Lewis: “Les cròniques de Narnia“, 2 ª part: El lleó, la bruixa i l’armari, cap. 2.

 

Publicat dins de Déus, Fonts, General, MAC Catalunya | Etiquetat com a , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 1 comentari

Medusa en el MAC

En el MAC Catalunya, una de les principals imatges que podem trobar és el cap de Medusa. Principalment la podem trobar en la primera planta, en que trobem tant esteles funeràries, un Pulvini, un Acroteri i Relleus sobre Medusa.

Medusa

Segons el mite més conegut, Medusa era una dona humana molt bella de la qui Posidó es va enamorar. La va seduir o violar en un temple dedicat a Atena, la deessa, al descobrir la profanació que havia tingut el temple, va castigar a Medusa, transformant-la en la mateixa forma que les seves germanes Gòrgones (Esteno i Euríale): els cabells es van convertir en serps i la seva mirada petrificava a qualsevol ésser viu que la mirés i finalment va ser desterrada més enllà de les terres del Hiperboris.
Polidectes, rei de Sérifos, va enviar a Perseu a que li portés el cap de Medusa, i Perseu, amb l’ajuda d’Atena i Hermes, els quals li van proporcionar les sandàlies alades, el casc de la invisibilitat d’Hades, una espasa i un escut, va dirigir-se cap a les Grees per a què li diguessin on era la cova de les Gòrgones.  Finalment, Perseu va matar Medusa mentre dormia, utilitzant el reflex de la gorgona per evitar ser petrificat, tallant-li el cap. De la sang que va brollar del coll de Medusa, va néixer el cavall alat Pegàs i el gegant Crisàor.
Aqui deixo el fragment de “Les Metamorfosis” d’Ovidi on parla de Medusa i Perseu:

Narrat Agenorides gelido sub Atlante iacentem
esse locum solidae tutum munimine molis;
cuius in introitu geminas habitasse sorores
Phorcidas, unius partitas luminis usum.
Id se sollerti furtim, dum traditur, astu
supposita cepisse manu perque abdita longe
deviaque et silvis horrentia saxa fragosis
Gorgoneas tetigisse domos, passimque per agros
perque vias vidisse hominum simulacra ferarumque
in silicem ex ipsis visa conversa Medusa.
Se tamen horrendae clipei, quem laeva gerebat,
aere repercusso formam adspexisse Medusae,
dumque gravis somnus colubrasque ipsamque tenebat,
eripuisse caput collo; pennisque fugacem
Pegason et fratrem matris de sanguine natos
addidit et longi non falsa pericula cursus,
quae freta, quas terras sub se vidisset ab alto
et quae iactatis tetigisset sidera pennis.

Ante exspectatum tacuit tamen. Excipit unus
ex numero procerum quaerens, cur sola sororum
gesserit alternis inmixtos crinibus angues.

Hospes ait: “Quoniam scitaris digna relatu,
accipe quaesiti causam. Clarissima forma
multorumque fuit spes invidiosa procorum
illa: neque in tota conspectior ulla capillis
pars fuit. Inveni, qui se vidisse referret.
Hanc pelagi rector templo vitiasse Minervae
dicitur. Aversa est et castos aegide vultus
nata Iovis texit; neve hoc inpune fuisset,
Gorgoneum crinem turpes mutavit in hydros.
Nunc quoque, ut attonitos formidine terreat hostes,
pectore in adverso, quos fecit, sustinet angues.”

P. Ovidius Naso, Metamorphoses, IV, 772-803

Narra el Agenórida que bajo el helado Atlas yacente
hay un lugar, seguro por la defensa de su sólida mole;
que de él en la avenida habitaron las gemelas hermanas
Fórcides, que compartían de una sola luz el uso;
que de éste él, con habilidosa astucia, furtivamente, mientras se lo traspasan,
se apoderó, poniendo debajo su mano; y que a través de unas roquedas lejos
escondidas, y desviadas, y erizadas de espesuras fragosas
alcanzó de las Górgonas las casas, y que por todos lados, a través de los campos
y a través de las rutas, vio espectros de hombres y de fieras
que, de su antiguo ser, en pedernal convertidos fueron al ver a la Medusa.
Que él, aun así, de la horrenda Medusa la figura había contemplado
en el bronce repercutido del escudo que su izquierda llevaba,
y mientras un grave sueño a sus culebras y a ella misma ocupaba
le arrancó la cabeza de su cuello, y que, por sus plumas fugaz,
Pégaso, y su hermano, de la sangre de su madre nacidos fueron.
Añadió también de su largo recorrido los no falsos peligros,
qué estrechos, que tierras bajo sí había visto desde el alto,
y qué estrellas había tocado agitando sus alas;
antes de lo deseado calló, aun así; toma la palabra uno
del número de los próceres preguntando por qué ella sola de sus hermanas
llevaba entremezcladas alternas sierpes con sus cabellos.
El huésped dice: «Puesto que saber deseas cosas dignas de relato,
recibe de lo preguntado la causa. Clarísima por su hermosura
y de muchos pretendientes fue la esperanza envidiada
ella, y en todo su ser más atractiva ninguna parte que sus cabellos
era: he encontrado quien haberlos visto refiera.
A ella del piélago el regidor, que en el templo la pervirtió de Minerva,
se dice: tornóse ella, y su casto rostro con la égida,
la nacida de Júpiter, se tapó, y para que no esto impune quedara,
su pelo de Górgona mutó en indecentes hidras.
Ahora también, cuando atónitos de espanto aterra a sus enemigos,
en su pecho adverso, las que hizo, sostiene a esas serpientes.

Ovidi, Les Metamorfosis, IV, 772-803

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=C_NrQqkrECE#t=115[/youtube]

[vimeo]http://vimeo.com/45747277[/vimeo]

En l’Antiga Grècia, la Medusa era un motiu iconogràfic associat al món dels morts, ja que la seva sang era font de vida i immortalitat, per això és representada en moltes esteles funeràries. Actualment, el cap de Medusa és el símbol de El Museu d’Història de L’Hospitalet, també apareix en la literatura i cultura moderna, i per a moltes dones, és el símbol de la ira femenina.

Des de temps antics, Medusa va ser representada en moltes obres, com per exemple la obra de Rubens Cabeza de Medusa:

Cap de Medusa: Rubens

La Medusa a Istambul

Creieu que la maledicció de Medusa va ser justa? Penseu que la Gòrgona també és el símbol de la ira d’una dona? Coneixeu alguna altra obra on aparegui Medusa?

Publicat dins de Déus, General, Hermes, Herois, MAC Catalunya, Textos | Etiquetat com a , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 2 comentaris

La Gigantomàquia en el MAC

En la Sala 11 del MAC Catalunya hi podem veure una cílix de ceràmica àtica de figures negres, trobada a Empúries, on podem contemplar l’escena mitològica de la Gigantomàquia. Aquesta escena representa la lluita de la deessa Atena amb els Gegants.

Gigantomàquia: Atena lluitantA l’interior d’aquesta ceràmica, hi podem observar tres figures armades amb escuts, llances i cascs de llarga cimera que estan lluitant entre ells. En la figura del centre, hi ha Atena, i als dos costats dos guerrers, tots en posició de lluitar.

Segons el mite, la Gigantomàquia precedeix a la Titanomàquia, quan Zeus va tancar els Titans en el Tàrtar i la deessa Gea es va enfadar i va engendrar amb Urà els gegants que van atacar els déus i van començar a destruir-ho tot. En això que els déus es van reunir i seguint els consells d’un oracle, van demanar a Heràcles que els ajudés a derrotar els gegants.

En aquesta escena mitològica, Atena va néixer del cap de Zeus ja armada amb la llança, l’escut i el casc. La deessa va ajudar els altres déus, juntament amb l’heroi Hèracles, a derrotar els gegants. Concretament, Atena va matar el gegant Pal·lant, i després va utilitzar la pell del gegant com a escut. I també va matar Encèlad, llançant al cap del gegant l’illa de Sicília.

Neve foret terris securior arduus aether,
adfectasse ferunt regnum caeleste gigantas
altaque congestos struxisse ad sidera montis.
tum pater omnipotens misso perfregit Olympum
fulmine et excussit subiecto Pelion Ossae.
obruta mole sua cum corpora dira iacerent,
perfusam multo natorum sanguine Terram
immaduisse ferunt calidumque animasse cruorem
et, ne nulla suae stirpis monimenta manerent,
in faciem vertisse hominum; sed et illa propago
contemptrix superum saevaeque avidissima caedis
et violenta fuit: scires e sanguine natos.

Ovidius, Metamorphoses, Liber I, 151-162

Y para que no estuviera que las tierras más seguro el arduo éter,
que aspiraron dicen al reino celeste los Gigantes,
y que acumulados levantaron hacia las altas estrellas sus montes.
Entonces el padre omnipotente enviándoles un rayo resquebrajó
el Olimpo y sacudió el Pelión del Osa, a él sometido;
sepultados por la mole suya, al quedar sus cuerpos siniestros yacentes,
regada de la mucha sangre de sus hijos dicen
que la Tierra se impregnó, y que ese caliente crúor alentó,
y para que de su estirpe todo recuerdo no desapareciera,
que a una faz los tornó de hombres. Pero también aquel ramo
despreciador de los altísimos y salvaje y avidísimo de matanza
y violento fue: bien sabrías que de sangre habían nacido.

Ovidi, Metamorfosis, Llibre I, 151-162

Una altra escena que podem trobar sobre Atena en la Gigantomàquia és la representació del Museu Arqueològic d’Istambul:

Atena en la Gigantomàquia

(fotografia de Sebastià Giralt)

Sabeu què és la Titanomàquia? Coneixeu alguna altre escena de Gigantomàquia representada en escultura, pintura o arquitectura?

Publicat dins de Déus, General, MAC Catalunya | Etiquetat com a , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 13 comentaris