Ariadna

Ariadna a Naxos d’ Evelyn De Morgan, 1877

Ariadna

“No dormis més! Desperta! Ariadna, desperta!,
que Teseu ha marxat d’aquesta illa deserta
i t’ha abandonat…”
(¿O seria millor
potser que et protegís sempre de la claror
i que feliç seguissis dormint plàcidament…?,
es preguntava el vent.)
“Ariadna, desperta!”
Quina veu és que em crida
i amb el seu crit em deixa l’ànima adolorida?
Amb els dits busca el cos que ahir la va estimar
i palpa grans de sorra i la sorra es desfà.
“Teseu, Teseu, on ets?”
S’aixeca impacient
i de sobte ho entén:
veu que un vaixell que té veles negres de pressa
el mar color de vi cavalca i travessa.
“Teseu, escolta’m: torna! On vas, desagraït?
¿Com és que m’abraçaves just ahir a la nit,
amb petons i promeses, si ja tenies clar
fugir sol l’endemà?
No! No! Deu ser un error…!”, es diu ella mateixa
a l’instant convençuda i se’n riu de la queixa.
“Que deu haver salpat només a pescar peix
i tornarà…”
Però el neguit li reneix,
quan impotent s’adona que el seu veler s’esmuny,
ai, cada cop més lluny.
Igual que una destral tomba el tronc d’una alzina,
així cau Ariadna damunt la sorra fina,
de genolls. Els seus ulls, com l’aigua d’una font,

van rajant per algú que no la correspon.
I colpeja la sorra, amb els punys tancats, fort,
ple de ràbia el cor:
“Respon: ¿on se suposa que he de viure jo ara?
On? Si no puc tornar a casa del meu pare:
sóc una traïdora!
¿En una altra ciutat
i com a bona esclava que em venguin al mercat?
O si no ve ningú… ¿em quedaré aquí,
sola fins a morir?
Tant de bo no haguessis arribat mai a Creta!
Tant de bo no t’hagués vist desembarcar dreta,
des de dalt de la torre més alta de palau!
Tant de bo t’hagués mort el mig home, mig brau!
¿Per què vaig oferir-te un cabdell d’amagat
si eres un ingrat?
I si t’ho repensessis, tot t’ho perdonaria…
¿L’amor, què no perdona?
Però maleït sia:
les teves veles negres solquen ja l’horitzó,
camí d’Atenes.
Ets el seu salvador:
l’heroi que va acabar amb el monstre i sortint
viu d’aquell laberint!
I jo, ¿què sóc per tu?…”
S’aixeca decidida.
Ni del sol que l’escalfa ni del vent que li crida:
“Atura’t, Ariadna!” no tindrà pietat.
Amb passos lents s’enfila cap a un penya-segat
i es llença daltabaix, contra el rocam marí,
sense por a morir.

Montserrat Bastons Garcia

Escola Aula

 

Publicat dins de Abandonament, General, Herois, Poesia | Etiquetat com a , | 2 comentaris

Perseu i Sant Jordi

Avui és Sant Jordi (Qui era Sant Jordi? Per què avui ens regalem roses i llibres? Per què és la festa dels enamorats?, …).

A Cultura Clàssica de tercer ho volem també celebrar amb poesia i amb mitologia (Fem un Kahoot de Perseu!, Perseu al cinema, als llibres, …).

Quin paral·lelisme podem establir entre Sant Jordi i l’heroi Perseu?


Carla F. i Laura


Carla B.


Catherina

3r Cultura Clàssica

Publicat dins de Abandonament, Actualitat, Càstig, General, Herois, Mitologia comparada, Monstres, Pervivència | 5 comentaris

DEBAT: La mitologia

Tema a debatre: La mitologia

1r grup: A FAVOR

2n grup: EN CONTRA

Procediment:

1-Es formen dos grups equitatius amb els mateixos participants.

2- Sense haver fet consulta del tema, s’explica el tema de debat.

3- Cada grup, tria un representant, que dialogarà amb l’altre de l’equip contrari.

4- En 45 segons, cada grup ha de fer una exposició del tema, però ja al·legant la seva postura. Primerament a favor; en acabar, en contra.

5- El grup a favor, ha de defensar la seva visió donant arguments durant 1 minut i 30 segons. Després ho ha de fer el grup en contra, ja contrastant els arguments del contratacant. La seva durada, també és d’un minut i mig.

6- Segon torn de paraula, el grup a favor ha de contraatacar amb arguments les respostes del grup en contra, però aquesta vegada en 1 minut. Es repeteix l’ acció amb els en contra.

7-Seguidament, el torn a favor exposen les seves conclusions i el grup en contra finalitza el debat exposant les seves.

Normes del debat

Al debat han d’intervenir cada vegada només dos portaveus del grup, però els seus companys poden passar-li notes (o apuntar a una llibreta, pissarra…) mentre parla el contrincant, agafant aquests les idees del rival per facilitar així la feina del portaveu.

El grup guanyador serà aquell que hagi defensat amb millor oratòria el tema en qüestió.

P.D.:

Ben cert és que, ambdós grups de Cultura Clàssica de 4t varen saber defensar gairebé a la perfecció el tema segons la posició que els havia tocat.

Doncs, concloc que el grup que millor va saber defensar-se, buscar arguments, justificar la resposta i demostrar que l’oratòria segueix sent avui en dia un gran mètode per entrendre’ns i solucionar conflicles és el grup en CONTRA.

Agraeixo personalment la dedicació i participació en el debat.

Feliciter!

Mireia Sánchez Cano

Col·laboradora dels blocs de clàssiques i editora de IVSTITIA.

Publicat dins de General, Mitologia comparada, Pervivència | Etiquetat com a , , , | 6 comentaris

Tejiendo poesía con hilo griego

“Hécuba”

Aquí, Hécuba, aquí.
Me llegan nocturnos tus lamentos lejanos, tus quejidos entrecortados, tu desconsuelo afónico, tu pesadumbre callada.
No te cercenaron solo tus pechos, sino que también sesgaron tu progenie. 
Ya estoy cerca, reina de las sombras, solo escucha mi voz: ¡Hécuba!
Te vejaron hasta convertirte en la esclava de tu verdugo; 
ni la lapidación les bastó. 
Quisieron de ti un tormento eterno. 
Aquí, Hécuba, aquí: ya te veo. 
Son ahora pútridos esquejes tus cabellos cenizos.

“A quienes quieren destruir los dioses, primero los vuelven locos” reza un proverbio antiguo; en cambio tú comprendiste siempre la magnitud de tu tragedia infinita.
Hécuba, dame la mano, yo también soy troyano.

¿Cómo arrancarte de tus adentros el niño de tu  vejez, reina del infortunio? 
Lámete las heridas, madre, yo no te maldigo.
Este es mi hombro para llorarle al pasado.

No solo eres el símbolo de la ruina y de la perdición, 
sino también el testigo de un alma que tiene de frente la amargura de lo acontecido
y, como otros muchos, lloras en silencio.

“La desmesura tiene nombre griego”

Ulises ha vuelto para quedarse.
Ha desvencijado los relojes del ayer y está aquí.
Ha vuelto para poner en práctica su estratagema.
Su caballo de Troya nos socaba las consciencias noche tras noche
y en el aparente silencio, noche tras noche, los oscuros griegos decapitan al vecino, al conciudadano, al familiar o al amigo. Siempre hay víctimas. Siempre.
Sus últimos gritos nos ensordecen antes de dormir, noche tras noche.
¿Hoy me tocará también a mí?
La angustia, el remordimiento, la ansiedad de seguir vivo y la culpabilidad no son troyanos, sino la muerte griega que llena de rumor sordo la noche de mi ciudad.

Manu Barrionuevo

Profesor de Lengua y Literatura Castellana

Publicat dins de General, Herois, Poesia | Etiquetat com a , | 1 comentari

Crema Troia de Mireia Rosich

Una vegada més Mireia Rosich ens regala un text per treballar hic et nunc: Crema Troia a Des del Laberint del Punt Avui del 15 d’abril de 2018.

Hèlena de Troia de Gaston Bussière

  • Què sabem d’Hèlena de Troia? Com és? A quin cicle mític pertany?
  • Com és la seva iconografia?
  • Quina pervivència literària té?
  • És culpable Hèlena?
  • Què diferencia Hèlena d’Ulisses?
  • Per què Hèlena és “tots els somnis que la vida s’ha anat quedant”?…
Publicat dins de Actualitat, General, Herois, Pervivència, Pervivència en l'art | Deixa un comentari