Els drets i els riscos al món digital

Be Internet Awesome

Setmana 1: Privadesa i seguretat en línia

Contingut:

  • Identificar informació segura i personal en línia.
  • Comprendre la importància de protegir la privadesa en línia.
  • Pràctiques de seguretat en línia, com contrasenyes fortes i autenticació de dos factors.

Activitats:

  1. Explorar la privadesa en línia: Organitza una discussió de classe sobre la importància de protegir la privadesa en línia. Mostra als alumnes exemples de situacions en les quals la informació personal pot estar en risc. Després, treballa en grup per identificar i discutir estratègies per protegir la privadesa en línia.
  2. Creació de contrasenyes fortes: Demana als estudiants que creïn contrasenyes fortes utilitzant els criteris recomanats per “Be Internet Awesome”. Pots utilitzar eines en línia com generadors de contrasenyes per ajudar-los a generar contrasenyes segures. Fomenta la importància d’utilitzar contrasenyes úniques per a cada compte.

Avaluació: Avalua la participació dels estudiants en les discussions de classe i la seva capacitat per identificar estratègies per protegir la privadesa en línia. Pots demanar-los que presentin una llista de contrasenyes segures que hagin creat com a part de l’activitat.

Setmana 2: Comunicació i interacció en línia

Contingut:

  • Comportament respectuós en línia.
  • Identificació de situacions de ciberassetjament i cyberbullying.
  • Resposta adequada a situacions de ciberassetjament.

Activitats:

  1. Debat sobre el comportament en línia: Facilita un debat de classe sobre la importància de tractar als altres amb respecte en línia. Fomenta la reflexió sobre com les paraules i les accions en línia poden afectar els altres. Proporciona situacions hipotètiques de comunicació en línia i demana als estudiants que ofereixin respostes respectuoses.
  2. Rol-playing de situacions de ciberassetjament: Divideix els estudiants en parelles i assigna a cada parella una situació de ciberassetjament. Demana que representin una conversa en línia on hagin de respondre al ciberassetjament de manera adequada. Després, fomenta la discussió en grup sobre les respostes i les solucions suggerides per cada parella.

Avaluació: Observa la participació dels estudiants durant el debat i el rol-playing. Avalua la seva capacitat per identificar comportaments respectuosos i oferir respostes adequades a situacions de ciberassetjament. Pots utilitzar una llista de verificació per avaluar les seves respostes i la seva capacitat de resolució de problemes.

Setmana 3: Pensament crític i discerniment en línia

Contingut:

  • Identificar notícies falses i enganyoses en línia.
  • Comprendre la importància de verificar la informació en línia.
  • Promoció del pensament crític i del discerniment en línia.

Activitats:

  1. Joc de detecció de notícies falses: Juga a un joc de detecció de notícies falses amb els estudiants. Proporciona una sèrie d’enunciats i demana als estudiants que determinin si són veritat o mentida. Després, analitza en grup les raons i les evidències que els han portat a prendre les seves decisions.
  2. Investigació de fets en línia: Demana als estudiants que triïn un tema d’interès i investiguin informació en línia. Fomenta l’ús de fonts fiables i l’ús de diverses fonts per verificar els fets. Pots demanar-los que presentin els seus resultats en forma de presentació o informe escrit.

Avaluació: Observa la participació dels estudiants durant el joc de detecció de notícies falses i avalua la seva capacitat per identificar informació veritable i enganyosa. Pots avaluar també la qualitat de la investigació de fets realitzada pels estudiants i la seva capacitat per utilitzar fonts fiables.

Digital Compass

Setmana 1: Privacitat i seguretat en línia

Contingut:

  • Importància de la privacitat i la seguretat en línia.
  • Identificació de perills en línia i mesures de protecció.
  • Gestió segura de la informació personal.

Activitats:

  1. Taller de privacitat: Introdueix els conceptes de privacitat i seguretat en línia mitjançant una discussió en grup. Després, proporciona als alumnes situacions hipotètiques i demana que debatin sobre les possibles conseqüències i decisions segures que haurien de prendre en cada cas.
  2. Joc de rol de la gestió de la informació personal: Divideix els estudiants en grups i assigna a cada grup un escenari de gestió de la informació personal (per exemple, compartir fotos, informació de contacte, etc.). Demana que representin una conversa en línia on han de prendre decisions ètiques i segures sobre la gestió de la seva informació personal.

Avaluació: Observa la participació dels estudiants durant les discussions i els jocs de rol. Avalua la seva capacitat per identificar riscos en línia i prendre decisions segures. També pots demanar-los que completin un qüestionari curt o que redactin una petita reflexió sobre la importància de la privacitat i la seguretat en línia.

Setmana 2: Ciberassetjament i respecte en línia

Contingut:

  • Conseqüències del ciberassetjament.
  • Foment del respecte i la comprensió en línia.
  • Estratègies per respondre al ciberassetjament.

Activitats:

  1. Debats sobre el ciberassetjament: Organitza un debat de classe sobre les conseqüències del ciberassetjament i com podem fomentar un entorn en línia respectuós i amable. Proporciona situacions hipotètiques i demana als estudiants que ofereixin consells i estratègies per respondre al ciberassetjament de manera ètica i segura.
  2. Creació de campanyes de sensibilització: Divideix els estudiants en grups i demana que creïn campanyes de sensibilització contra el ciberassetjament. Cada grup pot crear pòsters, vídeos o presentacions per promoure el respecte en línia i educar altres estudiants sobre els perills del ciberassetjament.

Avaluació: Observa la participació activa dels estudiants durant els debats i l’originalitat de les campanyes de sensibilització. Pots avaluar-los mitjançant una rúbrica que tingui en compte la seva comprensió dels temes, la seva capacitat per oferir solucions i la qualitat de les seves creacions.

Setmana 3: Ètica i responsabilitat digital

Contingut:

  • Ètica en línia: plagiat, drets d’autor i confiabilitat de la informació.
  • Responsabilitat en línia: tractament respectuós dels altres i promoció de la diversitat en línia.

Activitats:

  1. Taller d’ètica en línia: Discuteix amb els estudiants sobre temes com el plagiat, els drets d’autor i la confiabilitat de la informació en línia. Proporciona situacions reals i demana als estudiants que prenguin decisions ètiques i exposin els seus raonaments.
  2. Projecte de promoció de la diversitat en línia: Demana als estudiants que creïn un projecte en línia que promogui la diversitat i el respecte en línia. Poden crear un blog, un podcast o un vídeo que destaquen la importància de la diversitat i oferir consells per tractar a les altres persones amb respecte i empatia.

Avaluació: Avalua la capacitat dels estudiants per prendre decisions ètiques en situacions reals. Observa la qualitat dels seus projectes i la seva capacitat per expressar idees relacionades amb la diversitat i el respecte en línia. Pots utilitzar una rúbrica per avaluar aquests aspectes

Netsmartz Kids

Setmana 1: Seguretat en línia i protecció de la informació personal

Contingut:

  • Identificar els perills en línia i els riscos per a la privadesa.
  • Comprendre com protegir la informació personal en línia.
  • Estratègies per prevenir l’assetjament cibernètic.

Activitats:

  1. Taller de seguretat en línia: Proporciona als estudiants situacions hipotètiques que implican perills en línia i demana que identifiquin els riscos i les mesures de seguretat adequades per a cada cas. Fomenta la discussió en grup per compartir les seves respostes i experiències.
  2. Creació de pòsters de seguretat: Divideix els estudiants en grups i demana que creïn pòsters que promoguin la seguretat en línia i la protecció de la informació personal. Cada grup pot destacar consells i estratègies per protegir-se dels perills en línia.

Avaluació: Observa la participació activa dels estudiants durant les discussions i la seva capacitat per identificar riscos en línia i estratègies de protecció. Avalua la qualitat dels pòsters creats pels estudiants i la seva capacitat per comunicar idees de seguretat en línia.

Setmana 2: Comportament responsable en línia i interacció segura

Contingut:

  • Comportament respectuós en línia.
  • Ús responsable de les xarxes socials.
  • Estratègies per afrontar situacions de ciberassetjament.

Activitats:

  1. Debat sobre el comportament en línia: Facilita un debat de classe sobre l’importància de tractar als altres amb respecte en línia. Proporciona exemples de situacions i demana als estudiants que ofereixin respostes respectuoses i solucions per afrontar casos de ciberassetjament.
  2. Representació de situacions de ciberassetjament: Divideix els estudiants en parelles i assigna a cada parella una situació de ciberassetjament. Demana que representin una conversa en línia on hagin de respondre de manera adequada i respectuosa a la situació. Després, fomenta la discussió en grup sobre les respostes i les solucions suggerides per cada parella.

Avaluació: Observa la participació dels estudiants durant el debat i la representació de situacions de ciberassetjament. Avalua la seva capacitat per identificar comportaments respectuosos i oferir respostes adequades a situacions de ciberassetjament. Pots utilitzar una llista de verificació per avaluar les seves respostes i la seva capacitat de resolució de problemes.

Setmana 3: Pensament crític i autenticitat en línia

Contingut:

  • Detecció de notícies falses i enganyadores en línia.
  • Comprendre la importància de la verificació de la informació en línia.
  • Promoció del pensament crític i l’autenticitat en línia.

Activitats:

  1. Joc de detecció de notícies falses: Juga a un joc de detecció de notícies falses amb els estudiants. Proporciona una sèrie d’enunciats i demana als estudiants que determinin si són veritat o mentida. Després, analitza en grup les raons i les evidències que els han portat a prendre les seves decisions.
  2. Investigació de fets en línia: Demana als estudiants que triïn un tema d’interès i investiguin informació en línia. Fomenta l’ús de fonts fiables i l’ús de diverses fonts per verificar els fets. Pots demanar-los que presentin els seus resultats en forma de presentació o informe escrit.

Avaluació: Observa la participació dels estudiants durant el joc de detecció de notícies falses i avalua la seva capacitat per identificar informació veritable i enganyosa. Pots avaluar també la qualitat de la investigació de fets realitzada pels estudiants i la seva capacitat per utilitzar fonts fiables

Privacy Pirates

Setmana 1: Introducció a la privadesa en línia i protecció de la informació personal

Contingut:

  • Identificar informació personal i la seva importància.
  • Perills de compartir informació personal en línia.
  • Mesures per protegir la privadesa en línia.

Activitats:

  1. Discussió sobre la privadesa en línia: Facilita una discussió de classe sobre què és la privadesa en línia i per què és important protegir la informació personal. Demana als estudiants que comparteixin exemples de tipus d’informació personal i discuteixin les possibles conseqüències de compartir-la en línia.
  2. Creació de cartells de privadesa: Divideix els estudiants en grups i demana que creïn cartells que promoguin la protecció de la privadesa en línia. Cada grup pot destacar consells i estratègies per protegir la informació personal i compartir-los amb la resta de la classe.

Avaluació: Observa la participació activa dels estudiants durant les discussions i la seva capacitat per identificar informació personal i les seves conseqüències en línia. Avalua la qualitat dels cartells creats pels estudiants i la seva capacitat per comunicar consells de protecció de la privadesa.

Setmana 2: Perills en línia i mesures de seguretat

Contingut:

  • Identificar els perills comuns en línia.
  • Protecció de contrasenyes i informació financera.
  • Prevenció de l’assetjament cibernètic.

Activitats:

  1. Taller de perills en línia: Proporciona als estudiants exemples de perills comuns en línia, com ara virus informàtics, estafes i malware. Demana que identifiquin els riscos i discuteixin les mesures de seguretat adequades per protegir-se d’aquests perills.
  2. Simulació de seguretat en línia: Proporciona als estudiants una sèrie de situacions en línia en què hauran de prendre decisions de seguretat. Pots utilitzar una eina interactiva o un joc en línia com a “Privacy Pirates” per a aquesta activitat. Observa les decisions preses pels estudiants i ofereix retroalimentació sobre les seves eleccions de seguretat.

Avaluació: Observa la participació dels estudiants durant les discussions i la seva capacitat per identificar perills en línia i estratègies de protecció. Avalua les decisions preses pels estudiants durant la simulació de seguretat en línia i ofereix retroalimentació sobre la seva capacitat per prendre decisions segures.

Setmana 3: Consentiment en línia i ús responsable de la tecnologia

Contingut:

  • Comprendre el concepte de consentiment en línia.
  • Impacte de les imatges i les publicacions en línia.
  • Ús responsable de les xarxes socials i els jocs en línia.

Activitats:

  1. Joc de debat de consentiment: Juga a un joc de debat amb els estudiants sobre el consentiment en línia. Proporciona situacions hipotètiques en què es necessiti el consentiment en línia i demana als estudiants que defensin els seus punts de vista. Fomenta la discussió i el respecte per les opinions diverses.
  2. Creació de presentacions sobre ús responsable de la tecnologia: Demana als estudiants que creïn presentacions que destaquen l’ús responsable de les xarxes socials i els jocs en línia. Cada estudiant pot triar un tema específic, com ara l’autoimatge en línia o la gestió del temps davant les pantalles, i presentar consells pràctics per a un ús responsable.

Avaluació: Observa la participació dels estudiants durant el joc de debat sobre el consentiment en línia. Avalua la seva capacitat per argumentar i defensar els seus punts de vista. Evalua la qualitat de les presentacions creades pels estudiants i la seva capacitat per comunicar consells pràctics sobre l’ús responsable de la tecnologia.

BrainPOP

Setmana 1: Ciència – Sistema Solar

Contingut:

  • Els planetes del sistema solar.
  • El Sol i els seus efectes en la Terra.
  • Moviments planetaris i les estacions de l’any.

Activitats:

  1. Investigació sobre els planetes: Demana als estudiants que investiguin un planeta del sistema solar i creïn una presentació o un pòster per compartir la informació. Poden incloure dades com la mida, la distància del Sol, la composició i qualsevol característica única del planeta.
  2. Model dels moviments planetaris: Proporciona als estudiants materials com globus i llum perquè creïn un model dels moviments planetaris al voltant del Sol. Pots demanar-los que representin els moviments de rotació i translació dels planetes.

Avaluació: Avalua les presentacions o pòsters creats pels estudiants i la seva comprensió dels conceptes relacionats amb el sistema solar. Observa la qualitat i l’exactitud de la informació presentada i la seva capacitat per explicar els moviments planetaris en el model creat.

Setmana 2: Història – Antiga Grècia

Contingut:

  • Orígens de la civilització grega.
  • Mitologia grega i els déus de l’Olimp.
  • Democràcia i els Jocs Olímpics antics.

Activitats:

  1. Crea el teu déu/déessa: Demana als estudiants que creïn el seu propi déu o déessa de la mitologia grega. Pots demanar-los que dibuixin el seu déu i que inventin una història i atributs únics per a ell/ella.
  2. Jocs Olímpics de l’Antiga Grècia: Organitza una competició de Jocs Olímpics entre els estudiants. Pots incloure esdeveniments com la cursa de velocitat, el llançament de disc i altres activitats basades en els esdeveniments dels Jocs Olímpics de l’Antiga Grècia.

Avaluació: Avalua la creativitat i la precisió dels déus creats pels estudiants, així com la seva capacitat per explicar la història i els atributs dels seus déus. Observa la participació dels estudiants durant els Jocs Olímpics i la seva comprensió dels esdeveniments i les normes.

Setmana 3: Geografia – Països i capitals

Contingut:

  • Geografia mundial: continents, oceans i característiques geogràfiques.
  • Països i capitals d’Amèrica, Europa, Àsia i Àfrica.
  • Coneixement de la localització i les capitals dels països.

Activitats:

  1. Joc de memòria de països i capitals: Crea un joc de memòria amb targetes que mostren el nom del país d’un costat i la seva capital de l’altre costat. Juga amb els estudiants perquè coincideixin amb els països i les seves capitals correctament.
  2. Mapa interactiu: Utilitza un mapa interactiu en línia perquè els estudiants explorin els continents i localitzin diferents països i capitals. Pots proposar activitats com identificar els països en un determinat continent o buscar les capitals de diversos països.

Avaluació: Avalua la precisió dels estudiants en el joc de memòria de països i capitals i la seva capacitat per localitzar els països i les capitals en el mapa interactiu. Pots utilitzar una llista de verificació per avaluar l’exactitud de les seves respostes i la seva habilitat per identificar els països correctament.