Resum meteorològic: abril 2016

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:

pomera_br

Flors de la pomera de Can Santoi

Temperatura mitjana: 12,7 ºC
Temperatura màxima absoluta: 24,1 ºC el dia 16
Temperatura mínima absoluta: 4,4 ºC el dia 3
Pluja acumulada: 71,4 l/m2
Pluja màxima en un dia: 25 l/m2 el dia 5
Cop de vent màxim: 54,7 km/h el dia 20
Direcció predominant del vent: E

El mes d’abril va començar amb pluja i va acabar amb pluja. De fet, aquest ha estat el fenomen més destacable del mes, amb un total acumulat de 71,4 l/m2. quantitat molt acceptable per l’època de l’any. Podem dir que ja s’han normalitzat les precipitacions? Haurem d’esperar per a confirmar-ho.

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc

Guiats pels satèl·lits!

IMG_4590Aquest curs, com han fet els darrers anys,  han tornat a venir els dies 27 i 28 d’abril els alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Molí de la Vila a fer l’activitat del GPS amb la finalitat de preparar-se pel rally que faran d’aquí dues setmanes.

En Salva i l’Ivan, els seus professors, coneixen molt bé l’itinerari que fem i aquest any també s’hi han apuntat en Guillem i l’Esther.
Primer han estat a l’aula familiaritzant-se  amb conceptes com: waypoint, ruta i track. Després amb el programa CompeGPS  i amb el GPS han introduït una ruta i n’han gravat una altre.

Abans d’esmorzar han calibrat les brúixoles dels GPS i han fet un petit joc de geocaching: un grup amagava un objecte i marcava el waypoint amb el GPS i un altre grup el trobava.

Després d’anar plegats fins al pont de la Siberia, han fet per grups l’itinerari de Can 22Madolell  realitzant durant el recorregut una sèrie de proves com: localitzar  la direcció d’un azimut, reconèixer plantes i roques o capturar un invertebrat de la riera.

Al tornar han descarregat el track del seu recorregut a l’ordinador i han recollit les dades.
Han estat uns grups molt motivats i la pluja del segon dia no aturat el desenvolupament de l’activitat.

Desitgem que que rally us vagi superbé i us esperem el curs vinent!

 

Alumnes de batxillerat de l’Ins. Francesc Macià col·laboren amb el Projecte Rius tot investigant la riera de Vallvidrera

El dia 22 d’abril un grup d’alumnes d’aquest Institut de Cornellà de Llobregat van 10portar a terme un estudi de qualitat de les aigües de la riera de Vallvidrera. Per tal de determinar-la es van basar en tres tipus de criteris: les propietats físiques i químiques de l’aigua (cabal, conductivitat, oxigen dissolt…), la qualitat del bosc de ribera (índex QRISI) i els macroinvertebrats indicadors de contaminació (índex BMWPC). Les dades obtingudes pels alumnes van servir per trametre-les al Projecte Rius, en la campanya d’inspecció de primavera. El CdA de Can Santoi col·labora des de l’inici d’aquest projecte aportant dades dos cops a l’any al tram de riera que correspon a la Font de l’Espinagar (La Rierada).
Alguns resultats d’interès:

Cabal: 25 l/s — Mineralització (total): 796 mg/l — Oxigen dissolt: 4 mg/l (saturació 34%) — pH=8 — Index QRISI: 12 punts (bona qualitat) — Índex BMWPC: 43 punts (qualitat mediocre).

En aquest web disposeu de dos aplicacions excel creades per l’equip docent de Can Santoi en relació al càlcul del cabal de la riera (cabalsec.xls) i al càlcul de l’índex BMWPC. Les trobareu a Programes de suport.

 

La riera, investigada pels alumnes de l’Escola Amat Verdú

88Els dies 25 i 26 d’abril els alumnes de 4t d’aquesta Escola de Sant Boi de Llobregat han fet l’activitat de “La riera”.

A l’escola es van imaginar com era la riera i ens van portar uns fantàstics dibuixos.
Aquí dividits en grups han estudiat a fons aquest ecosistema, tant a nivell de les propietats físiques i químiques de l’aigua, (la temperatura ambiental, la temperatura de l’aigua, l’olor, color, presència d’escuma), com a nivell dels éssers vius: han identificat algunes plantes típiques de vegetació de ribera i han agafat amb molta cura macroinvertebrats i alguns vertebrats com peixos, cap-grossos i larves de salamandra.20

Al laboratori han treballat per parelles i amb la lupa binocular han estudiat més a fons els animals trobats i entre tots han deduït la qualitat de l’aigua de la riera tot mirant el color de qualitat que tenia associat cada invertebrat.

S’ho han passat d’allò més bé i han gaudit molt de la sortida.  En acabar l’activitat i amb l’ajuda de les mestres han tornat els éssers vius al seu hàbitat com fem sempre.

Fins la propera!

L’Institut 4 cantons a Can santoi

Es pot beure l’aigua de la riera de  Vallvidrera?

14Alguns alumnes de 2n d’ESO d’aquest institut han vingut els dies 20 i 21 d’abril a analitzar l’ecosistema de la riera  i descobrir la qualitat de les seves aigües com a part del projecte globalitzat que estan desenvolupant al centre.

Primer  han utilitzat els seus sentits per descriure el tram de riera on feien el treball de camp. Després han mesurat la temperatura de l’aire i de l’aigua; la velocitat mitjana; l’amplada i profunditat en diferents trams per poder calcular el cabal.
Després amb un pot de vidre han olorat, han observat el color i han sacsejat durant un minut el pot per comprovar si es formava escuma.
També han identificat vegetació típica de4 ribera com: el om, el plataner, el càrex i la cua de cavall.
Per últim han capturat diferents macroinvertebrats que han observat a fons al laboratori. De cada invertebrat han fet una petita descripció i han aprofundit en diferents aspectes com: l’habitat, l’alimentació, la respiració, el cicle vital, l’índex biològic, etc.

Finalment sumant els índex biòtics (BMWPC) de tots els invertebrats trobats han pogut deduir que l’aigua de la riera no té una qualitat suficientment bona per poder-nos passar la set.

Aquesta sortida a la riera ha servit als alumnes com a punt de partida del seu Treball Globalitzat  “Recerca sobre els rius” .

La riera de Vallvidrera com a ecosistema

IMG_4454El dilluns 18 d’abril  els alumnes de 4t de l’escola Antoni Gaudí de Sant Feliu de Llobregat han fet un treball de camp de dos trams de la riera de Vallvidrera prop del restaurant de Can Castellví.

Dividits en dos grans grups i després d’unes breus indicacions han investigat les qualitats fisicoquímiques de l’aigua i els éssers vius que  viuen en aquest ecosistema seguint aquests passos:

  •  Primer han utilitzat els seus sentits per aprofundir en el descobriment de l’entorn.
  • Després han mesurats temperatures (de l’aire i  de l’aigua), amplada i profunditat de la riera.
  •  També han identificat les plantes més característiques de ribera i  han agafat molts invertebrats de la riera.

Quan han arribat al laboratori han observat amb detall els macroinvertebrats trobatsIMG_4457 amb l’ajuda de la lupa binocular i els han identificat utilitzant unes fitxes per poder saber entre d’altres coses l’índex biòtic que té cada animaló.
Al final han sumat els índexs biòtics de tots els invertebrats trobats per esbrinar que el nivell de qualitat de l’aigua de la riera no es prou bo pel consum humà.

Hem acabat aquesta fantàstica activitat amb la projecció de tots els macroinvertebrats.

Gràcies per col·laborar en mantenir més neta la riera recollint algunes de les deixalles que hi havia.

Us hi esperem l’any vinent!

 

La predicció del temps!

8Fer meteorologia és apassionant!

Al Camp d’Aprenentatge de Can Santoi fem meteorologia de diverses maneres:

1.Descobrint els aparells meteorològics a través d’una gimcana. Amb aquesta activitat els alumnes es familiaritzen amb conceptes complexes com: la velocitat i la direcció del vent, la humitat relativa…
2. Utilitzant el propi cos com aIMG_20160414_115831 termòmetre: d’aire, d’aigua i de sòl. Després els nens comparen el que han sentit amb el que marca realment els termòmetres corresponents

3. Mesurant diversos paràmetres  a l’estació meteorològica de Can Santoi on els alumnes recullen les dades dels diferents aparells; a més avaluen la visibilitat que hi ha i l’estat del cel en aquell moment.

4. Posant-nos a la pell dels homes i dones del temps quan fan prediccions per televisió. Els alumnes ho fan tot: l’interpretació del mapa extret de la web del meteo.cat (imatge que teniu a sota), el guió de la predicció del temps i la gravació (on cada component de cada grup es distribueix els rols de: càmera, director, focus, presentador, teleprompter…).2016_04_15

Aquest cop han gaudit d’aquesta activitat els alumnes de 5è de l’Escola Miquel Martí i Pol de Sant Feliu de Llobregat el dimecres 30 de març i el dijous 14 d’abril.

Fins la propera!

 

Descobrim el bosc!

Aquesta setmana els alumnes de 3r de l’Escola Miquel Martí i Pol de Sant Feliu de Llobregat han investigat el bosc de la Serra de Collserola els dies 12 i 13 d’abril.

Dividits en dos grups grans han anat fent proves en tres espais diferents del bosc:

20Primer han investigat a fons un arbre magnífic que hi ha prop del pont de la Sibèria: han mesurat la seva alçada i el seu contorn; han identificat la seva capçada d’entre diferents opcions i han fet el mateix amb la forma i vora de les fulles. Utilitzant una clau dicotòmica han descobert finalment que l’arbre era una alzina.

En el segon espai han utilitzat 22tots els cinc sentits per saber més sobre el bosc que els envoltava i han après a orientar-se amb la brúixola i saber en quina vessant de la Serra es trobaven.

En el tercer espai els havíem preparat una gimcana per reconèixer i identificar el nom de sis plantes característiques de l’alzinar.

Han estat uns grups molt treballadors!

3Us esperem l’any vinent!!

La Torre de Collserola i els nens i nenes de l’Escola Virgen del Rocío

Els alumnes de l’Escola del Rocio han visitat la Torre de Collserola els dilluns 11 de març i 11 d’abril d’enguany.111

Ens hem trobat en el pàrquing de la Torre i des d’allà han observat els diferents elements que formen aquesta torre de telecomunicacions; han ordenat uns adhesius sobre el procés de construcció de la Torre i també han deduït la seva alçada fent càlculs matemàtics senzills.13
Després han pujat al mirador de la Torre on han pogut veure clarament el port de Barcelona, l’aeroport, la Sagrada Família i el FC Barcelona entre d’altres moltes coses. A més a més han comparat la banda de mar i muntanya i han reflexionat sobre la importància de protegir els espais naturals.

Tots dos dilluns els hi ha fet uns dies espectaculars i han pogut gaudir d’unes vistes fantàstiques.

Els alumnes de 3r de l’Escola Pompeu Fabra fan de meteoròlegs

El dia 8 d’abril, els alumnes de 3r d’aquesta escola de Vallirana van exercir de meteoròlegs per un dia: és a dir, van fer observacions i mesures de diferents variables meteorològiques i també van fer prediccions de temps per al dia següent; tot fet de manera molt semblant a com ho fan els meteoròlegs professionals.

IMG_4394

Mesures a la caseta meteoròlogica

Per tal de preparar-se i ensinistrar-se adequadament per fer mesures a l’estació meteorològica de Can Santoi, primer van fer una gimcana amb diversos aparells de meteorologia (termòmetres d’aire, d’aigua i de terra; pluviòmetre, anemòmetre, penell i higròmetre): organitzats per grups, havien de trobar cada un dels aparells i fer-ne una “lectura” correcte i consensuada entre tots. Després, amb la prova de les sensacions de temperatura, havien d’afinar els seus sentits per tal de percebre la temperatura de l’aire, de l’aigua i del terra i apropar-se el més possible a la seva temperatura real.

La predicció la van fer a través d’un programa del temps a la TV de Can Santoi. Abans, però, els nens i les nenes van haver de preparar el guió de la locució dels presentadors i analitzar i interpretar el temps de l’endemà. També es van haver de repartir els rols de director, presentadors, encarregats de focus i de càmera, apuntador…

Van ser un grup molt motivat i participatiu.

Fins a una altra!