Alumnes de Molins de Rei a la Riera

6El dilluns  i dimarts 30 i 31 de maig els alumnes de 5è i 6è de l’Escola Pont de la Cadena  van fer l’activitat de la riera.
Organitzats en petits grups, van anar fins a les zones de mostreig conegudes pels noms del “Vern de 12 branques” i de la “Font de l’arbre caigut” a realitzar les proves físico-químiques de l’aigua: temperatura, olor, transparència i presència d’escuma. També van mesurar l’amplada, la fondària i la velocitat de la riera en el tram on treballaven. Després van identificar la vegetació de ribera que hi havia pel voltant i finalment amb els  salabrets van recollir un munt d’invertebrats que viuen a l’aigua. Després, al laboratori del Camp, van 4observar els invertebrats, els van identificar i dibuixar i van anotar el número biòtic que li correspon a cada un segons la seva tolerància a la contaminació de l’aigua. Com que la suma de tots els índexs sempre s’ha trobat entre l’interval de 41 a 70 van concloure que la qualitat de l’aigua de la riera és mediocre degut, en part, a algunes deixalles que hi havia dins i al seu voltant.

Han esta uns grups molt eixerits que han pujat i baixat a peu des de la seva escola.

Us esperem el curs vinent!

Estada al voltant de l’energia que mou el món

IMG_4985L’Escola Palma de Mallorca de Barcelona ha fet una estada sobre l’energia solar i els fenòmens meteorològics els dies 26 i 27 de maig.

El primer dia van descobrir els aparells meteorològics a través d’una gimcana i van fer servir el seu cos com aIMG_4978 termòmetre: d’aire, d’aigua i de sòl. Després van comparar el que havien sentit amb el que marcaven realment els termòmetres corresponents i van recollir les dades de l’estació meteorològica de Can Santoi.
També van fer d’homes i dones del temps fent les prediccions del temps de l’endemà. Els alumnes ho van fer tot: l’interpretació del mapa extret de la web del meteo.cat, el guió de la predicció del temps i la gravació.

El segon dia van estar valorant com l’energia solar és el motor de tots els fenòmens meteorològics i la seva importància pels éssers vius. A l’escola han treballat a fons les energies renovables i havien fet moltes activitats prèvies a l’estada. Després de reflexionar en grup sobre tot el que sabien, van fer funcionar un molinet amb una miniplaca fotovoltaica, van escalfar aigua amb uns col·lectors solars i van fer pomes al forn amb una cuina solar.IMG_20160527_105614

Van ser un grup molt valent: van arribar caminant i carregats des de La Floresta fins a Can Santoi per començar l’aventura d’investigar i experimentar en un entorn diferent.

Us esperem l’any vinent!

El Delta del Llobregat

Els dies 23, 24 i 25 de maig, els alumnes de 4t de l’Escola la Sínia de Molins de Rei van anar a fer un estudi al Delta de Llobregat com a activitat final del projecte rius.
Així han treballat a fons aquest  riu i han pogut investigar-lo en els seus diferents trams: al seu naixement, al curs baix (prop de la seva escola) i en aquesta sortida a la seva desembocadura.

26Van començar fent una valoració de tots els impactes al voltant d’aquesta zona protegida: el port, l’aeroport, carreteres, el desviament del riu, indústries, etc…
Durant el recorregut van identificar plantes característiques del Delta com el tamariu i la salicòrnia. També van reconèixer: l’Àlber, la ginesta, el margalló, el pollancre l’eucaliptus, la canya de Sant Joan, el canyís i el pi pìnyer.
En  una parada prop del riu  vam recollir mostres d’aigua i pedres i van poder veure cucs de sang i un cuc amb moltes potes que encara no hem identificat.

Van caminar fins arribar a la platja on hi ha un mirador que permet veure molt bé 28l’entrada del riu al mar i els petits aiguamolls que hi ha.
Després ens vam dividir en dos grups i així mentre uns observaven ocells amb prismàtics en un tancat fet exprés, l’altre grup estudiava les qualitats de l’aigua: temperatura, transparència, olor, presència d’escuma i la seva densitat.

Va ser una sortida molt intensa on han pogut valorar la pèrdua de la qualitat de l’aigua a mida que el riu s’apropa al mar ja que presenta escuma i terbolesa. També van poder comprovar que la densitat de l’aigua en aquest tram del riu és més elevada per la presència de sals.

 Fins l’any vinent!6

Estada de Natura i Modernisme

14Els dies 18, 19 i 20 de maig els alumnes de 6è de primària de l’Escola Josep Maria Soler i Gené de Monbrió del Camp van fer una estada al Camp d’Aprenentatge dedicada  al modernisme.

El primer dia al matí els nens i les nenes van realitzar un itinerari de descoberta de l’entorn a la recerca d’elements naturals d’inspiració modernista. Fent servir la imaginació, van poder establir certs lligams entre les pinyes, les canyes, els troncs d’arbres, els llangardaixos, les flors, … amb elements decoratius o arquitectònics d’alguns arquitectes modernistes, especialment de l’obra d’Antoni Gaudí.

2A la tarda, cada grup va començar l’elaboració d’un trencadís a partir del disseny que portaven fet des de l’escola. Primer el van traslladar en un plafó de fusta més gran i tot seguit van anar enganxant els trossos de rajoles de diferents colors que ja els havíem preparat amb anterioritat. Agraïm al Quico Alegret, professor jubilat de Can Santoi, la seva presència i ajuda durant tot el taller.

El segon dia vam passar tot el dia a Barcelona Al matí van poder veure i descobrir elements significatius de les tres façanes dels edificis modernistes de la “mansana” de la discòrdia: la casa Lleó Morera, de Domènech i Muntaner, la casa Amatller, de Puig i Cadafalch i la casa Batlló, d’Antoni Gaudí. Després van visitar la Pedrera, també de Gaudí: van veure la façana, els patis interiors, van pujar i passejar pel terrat, van visitar un pis de l’època i finalment van fer un petit recorregut per l’exposició que es troba a les golfes.

Després d’una pausa per dinar al Palau Robert vam anar fins al Park Güell on elsIMG_20160520_114424 alumnes van fer una petita gimcana per diferents indrets per tal de descobrir la veritable funció que Eusebi Güell tenia pensada per aquest espai. Un cop retornats a Can Santoi encara els quedava feina: calia acabar el trencadís amb la vorada que uneix les peces i li dóna consistència. Tots els trencadissos van quedar molt bé i formaran part de la decoració de l’escola.

El darrer dia vam anar fins a la Colònia Güell on, a més de visitar l’església creada per Antoni Gaudí i de descobrir el significat d’alguns dels seus símbols, els alumnes van fer una ràpida passejada pels indrets més significatius de la Colònia. També van poder fer-se una idea de com es vivia en els primers temps a la Colònia amb el visionat d’un audiovisual molt interessant. Aquest dia també vam comptar amb l’ajuda d’en Quico que ens va fer una fantàstica explicació a l’interior de la Cripta.

Ha estat una estada amb els nens i nenes molt motivats. El mestres han participat i col·laborat en tot moment. Gràcies a tots. Us esperem un altre any!

El Sol i la seva energia

5El dimarts 17 de maig els alumnes de 4t de l’Escola pompeu Fabrà de Vallirana han realitzat  activitats relacionades amb l’energia solar.

Primer han fet una petita introducció sobre els diferents raigs que emet el Sol i la seva utilitat. Després, dividits en petits grups, han dut a terme tres tallers: el taller fotovoltaic, el taller amb col·lectors solars i el de la cuina solar.

En el taller fotovoltaic han generat electricitat mitjançant una placa fotovoltaica tot utilitzant la llum del Sol. Amb l’electricitat obtinguda aconseguien moure les aspes que estaven connectades a un motoret.

2En el taller dels col·lectors solars han posat aigua dins unes mànegues negres que deixaven exposades al sol durant una hora i mitja dins d’unes caixes de fusta per després valorar l’augment de temperatura de l’aigua causat per la calor del Sol. A més, “les caixes-col·lectors” de cada grup presentaven variacions en el seu disseny: una tenia dos capes de metacrilat, una altra una sola capa de metacrilat i la tercera no en tenia cap. La finalitat d’aquestes diferències era comprovar la capacitat de retenir el calor que genera el metacrilat quan rep radiació calorífica (efecte hivernacle). Prèviament, els alumnes s’han preguntat quina “caixa-col·lector” tindria la mànega amb l’aigua més calenta i perquè.

En el taller de la cuina solar han comprovat que la forma parabòlica de la cuina fa 8que la radiació calorífica del Sol es concentri en el seu centre (on hi situem una olla negra) i permeti obtenir unes temperatures elevades. També han après com s’ha d’orientar per a que el seu funcionament sigui més eficient i per tal que les pomes amb sucre que han preparat es fessin el més ràpid possible.

Per acabar, els grups que havien fet el taller de cuina solar i el del col·lectors se’ls han explicat entre ells i entre tots hem acabat de fer la mesura de la temperatura de l’aigua dels col·lectors solars. Després hem anat tots al laboratori per a fer una valoració dels resultats obtinguts.

Han estat uns grups molt motivats!

Us esperem el curs vinent!

Podeu trobar més informació d’aquests tallers al descriptiu de l’activitat

Inscripcions als Camps d’Aprenentatge curs 2016-17

cartellCdA1617Des del dia 19 de maig fins al 7 de juny s’obre el període de preinscripcions per a sol·licitar estades i activitats d’un dia als Camps d’Aprenentatge per al curs 2016-17. Trobareu tota la informació necessària a:

Podeu consultar les activitats i els models d’estada en aquest mateix web.

La inscipció es fa mitjançant l’aplicatiu CAMPS, al qual cal accedir amb l’usuari i la contrasenya personals GICAR (ATRI)

Per a més informació contacteu amb nosaltres!

Les comunitats vegetals en dues vessants de la Serra de Collserola

Els dies 9,10, 11 i 12 de maig els alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Martí Dot de Sant Feliu de Llobregat han realitzat un estudi de les condicions ambientals i de la vegetació dels vessants de solell i obaga en una zona de Collserola: la vall de la riera de Vallvidrera, a la Rierada.

23Abans d’esmorzar han fet hipòtesis de les condicions mediambientals en cada vessant i del tipus de plantes que ens trobariem. També han predit quina seria la millor manera de dur a terme la recollida de dades i el material que necessitaríem per fer-ho.

Després d’esmorzar han agafat motxilles i suports i han anat plegats fins al pont de la Siberia on s’han separat: els grups 1, 2 i 3 han anat cap el vessant de solell i els grups 4, 5 i 6 cap el vessant d’obaga.

Un cop a cada vessant se’ls ha explicat la millor manera de recollir dades i el funcionament de cada instrument:

– El termòmetre ha d’estar a un metre del terra i no li pot tocar el Sol.
– En l’anemòmetre cal posar-nos en posició de “l’Estàtua de la Llibertat” i pressionar el botó vermell quan les cassoletes es mouen a més velocitat. També cal tenir en compte d’escollir les unitats adequades.
– Al psicròmetre cal mullar primer la veta i després moure’l com si fos una matraca; al cap d’un minut fer la diferència entre la temperatura del termòmetre en sec i l’humit i amb l’ajuda d’una taula calcular la humitat relativa.
– El luxòmetre, cal evitar orientar-lo directament al Sol. Encendre’l, seleccionar el rang adequat de mesura i fixar la dada amb la tecla “hold”.
– Amb la brúixola cal encarar-se a la baixada per saber l’orientació del vessant onens trobem.

La segona part ha consistit en fer un estudi de la vegetació dels vessants: en una20 parcel·la d’uns 100 m2 seleccionem les 10 plantes més significatives i les identifiquem i descrivim, especialment pel que fa a les seves característiques morfològiques d’adaptació al medi. També quantifiquem la seva abundància.

Després han tornat al laboratori on han compartit les dades i han verificat les hipòtesis inicials. Amb les mostres de fulles que han recollit, han comprovat quines plantes de cada vessant contenen més aigua pesant-les abans i després de dessecar-les en un forn a 110ºC (com no donava temps de fer-ho tot el mateix dia els grups pesaven les mostres de fulles seques dels grups del dia anterior). També han esbrinat  que les comunitats de cada vessant corresponen  a l’alzinar litoral amb roure cerrioide (la vessant de l’obaga) i  la brolla d’estepes (la vessant de solell).

El programari que han utilitzat per a fer aquesta activitat ha estat elaborat per l’equip docent de Can Santoi i es troba disponible al web:

Programa (excel) per a fer l’inventari de la vegetació dels vessants.
Programa (excel) per a calcular el contingut d’aigua a les fulles
Programa (flash) per a fer perfils de vegetació

Han estat uns grups molt treballadors i valents, ja que tot i la pluja d’algun dia han realitzat l’activitat.

Fins la propera !

L’Institut Andreu Nin a la riera de Vallvidrera

3Els alumnes de 1r d’ESO d’aquest Institut del Vendrell han vingut els dies 4 i 5 de maig a fer el treball de camp al voltant de l’ecosistema de la riera com a activitat introductòria dins de la programació del centre.
Durant el desenvolupament de la sortida han realitzat primer el treball de camp on han recollit diferents mesures de: temperatura de l’aire, temperatura de l’aigua, la velocitat de l’aigua, la longitud de la secció transversal de la riera  i la profunditat en diferents trams d’aquesta secció tal i com es veu en la foto.
14També han utilitzat el seus sentits per valorar la qualitat de l’aigua ( l’olor, color i presencia d’escuma) i han identificat diferents espècies de vegetals típics de ribera i han capturat invertebrats i vertebrats que viuen a la  riera.

Després han anat al laboratori on han identificat els animalons capturats i han apuntat característiques de cada un d’ells relacionades amb els seu hàbitat, respiració, alimentació i cicle vital entre d’altres. Han acabat sumant els índex biològics de cada macroinvertebrat per finalment deduir que la qualitat de l’aigua de la riera és mediocre. Han reflexionat sobre la necessitat de mantenir els espai naturals nets i ser curosos amb els productes que llencen a casa per l’aigüera.

Volem agrair al professorat d’aquest institut la seva participació i en especial la col·laboració de la professora Mireia Rafecas,.

Us esperem el curs vinent!

Biomassa i producció d’un bosc de pi blanc

IMG_4360Els dimarts 5 d’abril i  3 de maig els alumnes del Cicle Formatiu de Conducció d’activitats fisicoesportives en el medi natural de l’Institut Vall d’Hebron han vingut a fer un treball de camp per descobrir la biomassa i la producció del bosc de pi blanc que tenim a prop de la casa de Can Santoi.
Primer han demostrat com calcular la densitat del pi blanc pesant un tros de fusta de pi blanc i mesurant el volum d’aigua que desplaçava en submergir-lo. Els ha donat un resultat de 0,574 g/cm3, molt aproximat a la densitat que utilitzem al full de càlcul per calcular la biomassa  (0,63 g/cm3 ).

Després han estat practicant com utilitzar el clinòmetre per poder calcular l’alçada dels pins mitjançant mitjançant mètodes trigonomètrics.

Un cop al bosc han parcel·lat amb l’ajuda de la cinta mètrica i de la brúixola 43 zones contígües de 400 m2 cada una. Cada grup ha treballat en una parcel·la i de cada una han obtingut dades geogràfiques utilitzant el GPS (coordenades i alçada) i dades topogràfiques com l’orientació amb la brúixola i la pendent amb el clinòmetre.
Després han enumerat els pins que hi havia a la seva zona i han anat mesurant els diàmetres i els angles de cada un d’ells.
Al laboratori han introduït les dades de tots els arbres i han pogut saber la biomassa.

Han estat uns grups molt treballadors i amb moltes habilitats en el treball de camp, fins i tot el dia 5 d’abril va ploure i no va ser cap impediment pel desenvolupament de l’activitat.
El dia 3 de maig va fer un dia fantàstic i també van poder calcular la producció.

L’Escola Pompeu Fabra a la Colònia Güell

6El divendres 29 d’abril els alumnes de 6è d’aquesta escola de Vallirana s’han transportat en el temps i han conegut més a fons la funcionalitat dels edificis de la part industrial i residencial de la Colònia Güell. També han après a identificar diferents elements modernistes i han gaudit de la visita al centre d’interpretació i també de l’espectacular Cripta dissenyada per Antoni Gaudí.

Quan han començat l’activitat ens han explicat un munt de coses que sabien al voltant de la Colònia. Després, per grups i amb el nostre suport, han anat fent l’itinerari tot identificant les enganxines que corresponien a cada parada i contestant les preguntes mitjançant l’observació de façanes i diferents elements.
Han acabat l’activitat al centre d’interpretació on han visualitzat un documental molt atractiu. Després s’han dirigit a la cripta on han descobert diferents elements com: els símbols, l’originalitat de les piques, la utilitat dels bancs, la composició de les diferents columnes, la forma i l’obertura dels vitralls, entre d’altres coses.

4

Han estat unes mestres i uns alumnes fantàstics!