Els humans podem moure els braços i les cames perquè els nostres músculs, en contraure’s, mouen les articulacions entre els ossos que formen el nostre esquelet intern.
Si no disposéssim d’aquest endoesquelet, potser podríem moure el nostre cos com ho fan els llimacs, però difícilment seríem capaços de moure les extremitats (braços i cames) de la manera que ho fem i, molt menys, podríem fer moviments precisos, com escriure.
Els artròpodes van fer un gran pas evolutiu en relació als mol·luscs (com els llimacs) en desenvolupar un esquelet que els permetés desenvolupar moviments precisos i, alhora, els permetés colonitzar ambients més secs.
L’esquelet dels artròpodes està format per peces rígides externes (d’aquí que es digui exoesquelet) que es troben articulades com les peces d’una armadura medieval o de l’armadura de les tropes imperials de la pel·lícula Star Wars.
El grup dels artròpodes (nom que literalment vol dir “amb potes articulades”) està format per una gran diversitat d’animals que es classifiquen en 4 grans grups, els aràcnids, els miriàpodes, els insectes i els crustacis. Tot i que l’exoesquelet difereix força d’un grup a un altre (consulta els continguts a 12.6. Artròpodes), el pla estructural és similar.
Tenen un cos segmentat protegit per una cutícula o esquelet extern (exoesquelet) de quitina (un tipus de proteïna) i posseeixen extremitats o apèndixs articulats. El moviment es produeix per contracció dels músculs interns que es troben adherits a les diferents peces de l’exoesquelet.
Observa els següents artròpodes (pots descarregar i imprimir l’arxiu pdf):
A) Classifica tots els artròpodes del pdf a partir de la següent clau dicotòmica:
1.a. Cos dividit en cap, tòrax i abdomen, amb 3 parells de potes i antenes: INSECTES.
1.b. Artròpodes sense aquestes característiques: ves a 2.
2.a. Cos dividit en cefalotòrax i abdomen, amb 4 parells de potes i sense antenes: ARÀCNIDS.
2.b. Artròpodes sense aquestes característiques: ves a 3.
3.a. Cos dividit en cefalotòrax i abdomen, amb 5 parells de potes i amb antenes: CRUSTACIS.
3.b. Cos dividit en cap i tronc, amb més de 5 parells de potes i amb antenes: MIRIÀPODES.
B) Pinta el cos de tots els artròpodes seguint la següent llegenda:
C) Identifica els insectes seguint la següent clau dicotòmica:
1.a. Amb ales: ves a 2.
1.b. Sense ales: POLL (Pediculus humanus).
2.a. Tercer parell de potes molt desenvolupades adaptades al salt: LLAGOSTA MIGRADORA (Locusta migratoria).
2.b. Insectes sense aquestes característiques: ves a 3.
3.a. Dos parells d’ales: ves a 4.
3.b. Un parell d’ales (el segon parell és molt poc visible, transformat en unes maces): MOSCA (Musca domestica).
4.a. Antenes tan llargues com el cos: PANEROLA (Periplaneta americana).
4.b. Antenes més curtes que el cos: ves a 5.
5.a. Cos recobert de pèl i antenes geniculades (com doblegades): ABELLA (Apis mellifera).
5.b. Insecte sense aquestes característiques: ves a 6.
6.a. Abdomen molt llarg: LIBÈL·LULA (Anax imperator).
6.b. Abdomen aproximadament tant llarg com ample: XINXA (Nezara viridula).
D) Identifica els aràcnids seguint la següent clau dicotòmica:
1.a. Presenta un parell d’apèndix en forma de grans pinces: ves a 2.
1.b. Aràcnid sense aquestes característiques: ves a 3.
2.a. Abdomen llarg i prim acabat en un fibló verinós: ESCORPÍ (Buthus occitanus).
2.b. Aràcnid sense aquestes característiques: PSEUDOESCORPÍ (Chelifer cancroides).
3.a. Abdomen clarament separat del cefalotòrax per una cintura: ARANYA DE JARDÍ (Araneus diadematus).
3.b. Aràcnid sense aquestes característiques: PAPARRA (Ixodes ricinus).
E) Identifica els crustacis seguint la següent clau dicotòmica:
1.a. Abdomen petit i amagat sota el cefalotòrax: BOU DE MAR (Cancer pagurus).
1.b. Abdomen allargat: ves a 2.
2.a. Primer parell de potes amb forma de pinces fortes: CRANC DE RIU (Austropotamobius pallipes).
2.b. Crustaci sense aquestes característiques: GAMBA (Aristeus antennatus).
F) Identifica el miriàpode dibuixat al pdf seguint la següent clau dicotòmica:
1.a. Un parell de potes a cada segment del cos: ESCOLOPENDRA (Scolopendra cingulata).
1.b. Dos parells de potes a cada segment del cos: MILPEUS (Ommatoiulus rutilans).
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 15: Quan he de trobar informació, primer reflexiono sobre què necessito, sobre on buscar i com fer la cerca, i seguidament planifico on guardar la informació, com utilitzar-la i com referenciar les fonts. (CC1, CC4, CE2)
Obj. 18: M’interesso en aprendre la terminologia científica específica de biologia i geologia en català, castellà i anglès per poder comprendre la informació i comunicar-me amb el mínim de barreres lingüístiques. (CC2)
Obj. 32: Connecto els coneixements adquirits a l’aula amb el meu entorn i la meva vida, i reconeixo la contribució de les persones a la ciència. (CC3, CE3)
Obj. 34: Incorporo com a part de mi els coneixements assolits a la matèria i els aplico en el desenvolupament de propostes d’aprenentatge de qualsevol altra matèria o situació. (CC3)
Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)
Obj. 42: Aprenc les relacions que es produeixen entre els éssers vius i entre aquests i el medi ambient, i entenc que tot a l’ecosistema està interconnectat. (CE6)
Deixa un comentari