Els humans podem moure els braços i les cames perquè els nostres músculs, en contraure’s, mouen les articulacions entre els ossos que formen el nostre esquelet intern.

Si no disposéssim d’aquest endoesquelet, potser podríem moure el nostre cos com ho fan els llimacs, però difícilment seríem capaços de moure les extremitats (braços i cames) de la manera que ho fem i, molt menys, podríem fer moviments precisos, com escriure.

Els artròpodes van fer un gran pas evolutiu en relació als mol·luscs (com els llimacs) en desenvolupar un esquelet que els permetés desenvolupar moviments precisos i, alhora, els permetés colonitzar ambients més secs.

L’esquelet dels artròpodes està format per peces rígides externes (d’aquí que es digui exoesquelet) que es troben articulades com les peces d’una armadura medieval o de l’armadura de les tropes imperials de la pel·lícula Star Wars.

El grup dels artròpodes (nom que literalment vol dir “amb potes articulades”) està format per una gran diversitat d’animals que es classifiquen en 4 grans grups, els aràcnids, els miriàpodes, els insectes i els crustacis. Tot i que l’exoesquelet difereix força d’un grup a un altre (consulta els continguts a 12.6. Artròpodes), el pla estructural és similar.

Tenen un cos segmentat protegit per una cutícula o esquelet extern (exoesquelet) de quitina (un tipus de proteïna) i posseeixen extremitats o apèndixs articulats. El moviment es produeix per contracció dels músculs interns que es troben adherits a les diferents peces de l’exoesquelet.

Observa els següents artròpodes (pots descarregar i imprimir l’arxiu pdf):

A) Classifica tots els artròpodes del pdf a partir de la següent clau dicotòmica:

1.a. Cos dividit en cap, tòrax i abdomen, amb 3 parells de potes i antenes: INSECTES.

1.b. Artròpodes sense aquestes característiques: ves a 2.

2.a. Cos dividit en cefalotòrax i abdomen, amb 4 parells de potes i sense antenes: ARÀCNIDS.

2.b. Artròpodes sense aquestes característiques: ves a 3.

3.a. Cos dividit en cefalotòrax i abdomen, amb 5 parells de potes i amb antenes: CRUSTACIS.

3.b. Cos dividit en cap i tronc, amb més de 5 parells de potes i amb antenes: MIRIÀPODES.

B) Pinta el cos de tots els artròpodes seguint la següent llegenda:

C) Identifica els insectes seguint la següent clau dicotòmica:

1.a. Amb ales: ves a 2.

1.b. Sense ales: POLL (Pediculus humanus).

2.a. Tercer parell de potes molt desenvolupades adaptades al salt: LLAGOSTA MIGRADORA (Locusta migratoria).

2.b. Insectes sense aquestes característiques: ves a 3.

3.a. Dos parells d’ales: ves a 4.

3.b. Un parell d’ales (el segon parell és molt poc visible, transformat en unes maces): MOSCA (Musca domestica).

4.a. Antenes tan llargues com el cos: PANEROLA (Periplaneta americana).

4.b. Antenes més curtes que el cos: ves a 5.

5.a. Cos recobert de pèl i antenes geniculades (com doblegades): ABELLA (Apis mellifera).

5.b. Insecte sense aquestes característiques: ves a 6.

6.a. Abdomen molt llarg: LIBÈL·LULA (Anax imperator).

6.b. Abdomen aproximadament tant llarg com ample: XINXA (Nezara viridula).

D) Identifica els aràcnids seguint la següent clau dicotòmica:

1.a. Presenta un parell d’apèndix en forma de grans pinces: ves a 2.

1.b. Aràcnid sense aquestes característiques: ves a 3.

2.a. Abdomen llarg i prim acabat en un fibló verinós: ESCORPÍ (Buthus occitanus).

2.b. Aràcnid sense aquestes característiques: PSEUDOESCORPÍ (Chelifer cancroides).

3.a. Abdomen clarament separat del cefalotòrax per una cintura: ARANYA DE JARDÍ (Araneus diadematus).

3.b. Aràcnid sense aquestes característiques: PAPARRA (Ixodes ricinus).

E) Identifica els crustacis seguint la següent clau dicotòmica:

1.a. Abdomen petit i amagat sota el cefalotòrax: BOU DE MAR (Cancer pagurus).

1.b. Abdomen allargat: ves a 2.

2.a. Primer parell de potes amb forma de pinces fortes: CRANC DE RIU (Austropotamobius pallipes).

2.b. Crustaci sense aquestes característiques: GAMBA (Aristeus antennatus).

F) Identifica el miriàpode dibuixat al pdf seguint la següent clau dicotòmica:

1.a. Un parell de potes a cada segment del cos: ESCOLOPENDRA (Scolopendra cingulata).

1.b. Dos parells de potes a cada segment del cos: MILPEUS (Ommatoiulus rutilans).