Des del temps dels faraons la sal s’ha utilitzat per conservar i emmagatzemar l’aliment gràcies a la seva capacitat per deshidratar-la i inhibir-hi la proliferació de bacteris. Actualment el referent més comú de conservació en salaó és el del bacallà, però la sal s’utilitza també en molts altres productes alimentaris, tant per conservar-los com per potenciar-ne el sabor.

La veritat és que el nostre consum diari mitjà de sal és molt superior al recomanable, i això ens pot portar a patir malalties com la hipertensió arterial, càncer d’estomac o provocar-nos un infart o un ictus. Si no et vols quedar sec com un bacallà, el millor és reduir dràsticament el consum de sal.

1) Consulta la següent pàgina web del Canal Salut de la Generalitat de Catalunya sobre el consum de sal i recull la informació que consideris més interessant de destacar.

La setmana passada el Bernat, que té 43 anys, va anar al metge a fer-se una revisió rutinària i, en mesurar-li la pressió arterial, el facultatiu va detectar que la tenia força alta. Li va mesurar de nou diverses vegades per si es tractava dels nervis que normalment tenim quan anem al metge, però la pressió era sempre massa alta, per sobre dels valors que es consideren normals per a la seva edat.

El metge li va dir que havia de prendre’s molt seriosament la hipertensió arterial i que havia de canviar els seus hàbits per tal de reduir la possibilitat de patir problemes greus de salut en un futur. Li va aconsellar fer activitat física diària i modificar els seus hàbits alimentaris amb l’objectiu de disminuir considerablement la ingesta de sal.

El Bernat li va comentar que a tot li afegia sal perquè els aliments els trobava molt sonsos… El metge li va explicar, aleshores, que la sal és addictiva, i que quanta més en consumim més en volem. És per això que cal fer un esforç per reduir-ne el consum, i que si ens hi esforcem al llarg d’una setmana, al cap de 15 dies ja no ens serà necessari posar tanta sal per sentir-ne el gust, perquè ens hi haurem habituat. Així, en poques setmanes podem reduir el consum de sal a la meitat, o a la meitat de la meitat, només és posar-nos el repte! També és cert que per potenciar els sabors podem afegir als àpats espècies i herbes en comptes de sal (pebre, herbes provençals…).

El metge va advertir al Bernat, però, que molts aliments ja contenen gran quantitat de sal, tant de forma natural (com el marisc) com afegida durant el seu procés de fabricació (embotits, conserves, etc.). És per això que li va proporcionar la següent taula (que pots descarregar en pdf):

En aquesta taula s’indiquen els aliments que contenen gran quantitat de sal i més contribueixen a l’augment de la pressió arterial i que, per tant, el Bernat ha de reduir-ne el consum habitual.

El Bernat pregunta al metge si el canvi d’hàbits alimentaris l’ha de fer només ell o si el pot fer tota la seva família encara que ells no tinguin la pressió alta. El metge li respon que el consum excessiu de sal perjudica les artèries, i que si els seus fills, ara que són joves, no tenen hipertensió, amb el temps, si no en redueixen el consum, l’acabaran patint, i potser quan se n’adonin ja podria ser massa tard!

2) Respon a les qüestions següents:

a. Quin és el consum diari de sal màxim recomanat?

b. Quina és la pressió arterial normal a la teva edat?

c. Què és la hipertensió i quines poden ser les seves conseqüències? Quins símptomes té una persona amb hipertensió moderada?

d. Per què la sal contribueix a patir hipertensió?

3) Imagina’t que per sopar prens els següents aliments sense afegir-hi res de sal:

– 1 bikini (pa de motlle, formatge fundent, pernil dolç i mantega).

– 1 frankfurt amb quètxup i mostassa.

– 1 bossa petita de patates xips.

– 1 llauna de Coca-Cola.

a. Ves al supermercat i fes dues fotos de cadascun dels productes indicats (una foto en la que es vegi ben clar el producte i la seva marca, i una altra foto on es vegi ben clara la taula de valor nutricional amb el contingut de sal per cada 100 g de producte).

b. Calcula la quantitat en grams de cada producte que consumeixes en el sopar imaginat.

c. Determina la quantitat de sal que has consumit al sopar (tot i no haver-ne afegit sal suplementària). És més o menys quantitat de sal respecte el valor màxim diari recomanat? Expressa-ho en percentatges. I si considerem que en un dia es fan 4-5 àpats?

4) Fes una valoració a mode de resum del que has après amb aquesta activitat. Creus que has de canviar els teus hàbits en el consum de sal? Explica la teva proposta.