Les plantes presenten una reproducció ben particular que sovint xoca amb la nostra lògica animal: les plantes alternen la reproducció sexual i asexual, i la descendència producte de cadascun dels dos tipus de reproducció és d’aspecte totalment diferent. Per complicar-ho encara més, les “plantes filles” i les “plantes mare” que, com acabem de dir, tenen aspecte totalment diferent, es desenvolupen sovint unes a sobre de les altres, com si les primeres fossin parts de les segones! A més, les dues generacions no són igualment evidents. En el cas de les molses (els briòfits), la generació que es reprodueix sexualment (el gametòfit) és la que es fa més present, mentre que en el cas de les falgueres (els pteridòfits), la generació que es reprodueix asexualment (l’esporòfit) és la que habitualment reconeixem com a falguera.
A la fotografia s’observen juntes les dues generacions d’un briòfit. El gametòfit és de color verd (el que habitualment reconeixem com a molsa). A sobre hi creixen els esporòfits, que tenen forma de filament amb una càpsula a l’extrem.
En aquesta segona fotografia s’observa l’esporòfit d’una falguera. És la generació que es reprodueix asexualment per mitjà d’espores. El gametòfit, sobre el que es desenvolupa l’esporòfit per reproducció sexual, és tan petit que normalment passa totalment desapercebut.
En el cas de les plantes amb flor (les gimnospermes i les angiospermes) encara és més complicat d’entendre i d’identificar les dues generacions reproductores. És per això que pel moment és millor centrar-nos només en les plantes sense flor (els briòfits i els pteridòfits).
Com que és tan complicat d’entendre la reproducció de les plantes i l’alternança de generacions, el millor és crear una infografia explicativa, i això és el que es proposa en aquesta activitat:
A) Consulta els pdf de la matèria per tal d’adquirir tot el coneixement necessari sobre la reproducció de les plantes i, en concret, la reproducció i les generacions dels briòfits i dels pteridòfits:
10.1. Característiques generals de les plantes sense flor
B) Selecciona la informació que consideres que ha d’aparèixer a la infografia i ordena-la de manera lògica (fes-te’n esquemes). Pensa que no has de reproduir necessàriament ni tota la informació que apareix als pdf ni en el mateix ordre. El teu treball se centra només en la reproducció de les plantes i en l’alternança de les generacions sexual i asexual, posant com a exemple els briòfits i els pteridòfits.
C) Ves a la web del Canva (https://www.canva.com/ca_es/). Segurament ja hi estaràs registrat/da. Si no és així, fes-ho gratuïtament utilitzant el compte corporatiu de l’institut. El Canva és una aplicació que et permet aprofitar diversos recursos gràfics per fer infografies.
Hi ha d’altres aplicacions web que permeten fer infografies amb funcionalitats gratuïtes:
D) D’acord amb la informació que has decidit seleccionar dels pdf, utilitza la plantilla i els recursos gràfics del Canva que millor s’ajusten al que vols crear.
E) Per tal de dissenyar la teva infografia convé que tinguis en compte els següents consells:
- Elabora un esborrany en paper abans d’utilitzar el Canva per decidir quina és la millor estructura de la infografia en funció de la informació que vols incorporar i decidir què inclouràs a cada apartat.
- Utilitza colors contrastats i complementaris per ressaltar els diferents elements de la infografia. Ha de tenir un aspecte atractiu!
- Escull un tipus i una mida de lletra que sigui fàcil de llegir.
- El text ha de ser clar, de fàcil lectura i sense faltes d’ortografia o errors sintàctics.
- No abusis de la informació (menys és més). La infografia ha d’entrar fàcilment pels ulls!
- Les imatges i els gràfics han de ser de qualitat i simples. Recorda, la infografia ha d’entrar fàcilment pels ulls!
- Organitza bé el títol i les diferents parts de la infografia perquè el lector no es perdi.
A internet trobaràs multitud d’exemples d’infografies en les que pots inspirar el teu treball.
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 2: En les presentacions orals i en els redactats dels treballs i d’altres activitats escrites procuro ser original i creatiu, evitant reproduir les fonts consultades. (CC8)
Obj. 3: Em comunico i participo de forma diversa, utilitzant tots els recursos possibles, també els artístics, plàstics, audiovisuals i corporals. (CC8)
Obj. 15: Quan he de trobar informació, primer reflexiono sobre què necessito, sobre on buscar i com fer la cerca, i seguidament planifico on guardar la informació, com utilitzar-la i com referenciar les fonts. (CC1, CE2)
Obj. 18: M’interesso en aprendre la terminologia científica específica de biologia i geologia en català, castellà i anglès per poder comprendre la informació i comunicar-me amb el mínim de barreres lingüístiques. (CC2)
Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)
Obj. 52: Em mostro obert a aprendre sobre noves aplicacions i tecnologies digitals, especialment si contribueixen a la sostenibilitat i preservació del medi. (CC4)
Deixa un comentari