En una roda de reconeixement policial els testimonis han de ser capaços de reconèixer el presumpte delinqüent d’entre diverses persones de característiques físiques similars que no tenen res a veure amb el cas i que només fan de figurants.
En la següent activitat el repte és més complicat. Es tracta d’una roda de reconeixement de 58 animals invertebrats, i s’han d’identificar tots! Per fer-ho, et serà molt útil conèixer les característiques de cadascun dels grups d’invertebrats:
- Porífers (esponges de mar)
- Cnidaris (coralls, anemones, gorgònies, meduses…)
- Anèl·lids (cucs segmentats, com el llombric i la sangonera)
- Platihelmints (cucs plans com la tènia i les planàries)
- Nematodes (cucs rodons)
- Mol·luscs:
- Poliplacòfors (quitons)
- Escafòpodes (dents marines)
- Gasteròpodes (cargols, llimacs i pegellides)
- Bivalves (ostres, cloïsses, musclos…)
- Cefalòpodes (sípies, calamars, pops, nàutils…)
- Artròpodes:
- Aràcnids (aranyes, àcars i escorpins)
- Miriàpodes (centpeus, escolopendres i milpeus)
- Insectes:
- Tisanurs (peixets de plata)
- Efemeròpters (efímeres)
- Odonats (espiadimonis i libèl·lules)
- Blatoïdeus (paneroles)
- Dermàpters (tisoretes)
- Isòpters (tèrmits)
- Mantoïdeus (pregadéus)
- Fasmidis (insectes bastó)
- Ortòpters (saltamartins i grills)
- Ftiràpters (polls)
- Dípters (mosques i mosquits)
- Himenòpters (abelles, vespes, borinots i formigues)
- Coleòpters (escarabats)
- Hemípters (xinxes, pugó i cigales)
- Sifonàpters (puces)
- Lepidòpters (papallones i arnes)
- Crustacis:
- Branquiòpodes (puces d’aigua)
- Maxil·lòpodes (copèpodes, percebes i glans de mar)
- Malacostracis (galeres, cotxinilles d’humitat, crancs, gambes, llamàntols…)
- Equinoderms:
- Ofiuroïdeus (ofiures)
- Asteroïdeus (estrelles de mar)
- Equinoïdeus (garotes, eriçons de mar)
- Crinoïdeus (lliris de mar)
- Holoturoïdeus (cogombres de mar)
Al següent pdf tens els dibuixos d’aquests 58 animals invertebrats (el professorat et proporcionarà les fotocòpies):
Per realitzar l’activitat, segueix les instruccions següents:
1) Pinta amb llapis de colors cadascun dels 58 dibuixos tal i com són a la realitat. Mentre els pintes ben pintats, ves fixant-te en l’aspecte del seu cos, quines són les seves parts, el nombre de potes, etc.
2) Retalla tots els dibuixos deixant una mica de marge al seu voltant. No en perdis cap!
3) Agrupa els dibuixos per grups i subgrups d’invertebrats (fixa’t en el llistat anterior). Per fer-ho, has de tenir en compte les característiques anatòmiques que són comunes a tots els animals d’un mateix grup i que permeten distingir-los els uns dels altres.
4) A la llibreta enganxa cada dibuix incorporant les següents dades (enganxa els animals mantenint l’ordre de la llista de dalt):
- Grup i subgrup (en majúscules, a mode de títol).
- Característiques anatòmiques que permet classificar l’animal del dibuix en el grup i el subgrup (en forma de llistat).
- Dibuix enganxat i nom comú de l’animal del dibuix (si hi ha més d’un dibuix del mateix grup i subgrup els pots enganxar un al costat de l’altre, posant el nom a sota de cada dibuix).
- Mode de vida.
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 18: M’interesso en aprendre la terminologia científica específica de biologia i geologia en català, castellà i anglès per poder comprendre la informació i comunicar-me amb el mínim de barreres lingüístiques. (CC2)
Obj. 19: Tinc curiositat personal per allò que aprenc a classe i intento saber-ne més i comprendre-ho millor tot buscant informació complementària. (CC1)
Obj. 22: Consulto textos científics divulgatius, dels quals identifico i recullo la informació més rellevant per als meus interessos per fer-ne un ús posterior. (CC1)
Obj. 32: Connecto els coneixements adquirits a l’aula amb el meu entorn i la meva vida, i reconeixo la contribució de les persones a la ciència. (CC3, CE3)
Obj. 34: Incorporo com a part de mi els coneixements assolits a la matèria i els aplico en el desenvolupament de propostes d’aprenentatge de qualsevol altra matèria o situació. (CC3)
Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)
Obj. 42: Aprenc les relacions que es produeixen entre els éssers vius i entre aquests i el medi ambient, i entenc que tot a l’ecosistema està interconnectat. (CE6)
Deixa un comentari