Assemblea a la fusteria

Expliquen que, a mitja nit, en una fusteria hi va haver una assemblea una mica peculiar. Les eines s’havien reunit per mirar de trobar una solució a les dificultats que tenien i que no els permetien treballar com era necessari.

El martell va voler exercicir la presidència de la reunió, però tot d’una l’assemblea li va notificar que havia de renunciar:

-No pots presidir, martell!- li va dir el portaveu de l’assemblea- fas massa soroll i et passes tot el dia fent cops.

-Si jo no presideixo, demano que també sigui expulsat el cargol, perquè cal fer-li moltes voltes perquè pugui servir d’alguna cosa!

El cargol va dir que acceptava l’expulsió, però hi va posar una condició:

-Si jo me’n vaig, expulseu també la llima, ja que és molt aspra de tracte i sempre té friccions amb els altres.

La llima va dir que no se n’aniria si no expulsaven el metro.

-Es passa tota l’estona mesurant els altres, segons la seva pròpia mesura com si fos l’únic que és perfecte.

Just en aquest moment tan delicat, va aparèixer el fuster que es va posar el davantal i va començar la seva feina. Va fer servir el martell, la llima, el metro i el cargol. Va anar treballant la fusta fins que va tenir el moble acabat. Quan va acabar la seva feina, se’n va anar.

Quan la fusteria es va quedar, altre cop, buida, l’assemblea va seguir deliberant. Fou llavors quan el xerrac, que encara no havia dit res, va parlar:

-Senyors, ha quedat demostrat que tots tenim defectes, però el fuster treballa amb les nostres qualitats; són les que ens fan valuosos! Així que proposo que no ens centrem tant en els nostres punts dèbils i que ens concentrem en la utilitat dels nostres punts forts.

 

Jaume Soler i Mercè Conangla

Assemblea a la fusteria és la proposta didàctica, tant per a l’àrea de llengua com d’ecologia emocional.

Una granota especial

En un calorós dia d’estiu, dues amigues granotes saltaven despreocupades pels voltants d’una granja.

Croak- saltava una, croak- saltava l’altra. Sense adonar-se’n van caure dins d’un bidó de llet. El bidó era tan gran i les granotetes tan petites que per molts esforços que feien no podien sortir.

Nedaven i saltaven i no aconseguien res. Els animals de la granja es van adonar de la situació i amb cruel realisme les aconsellaven:

– Deixeu de lluitar, no ho aconseguireu!

– És massa profund, morireu de totes maneres!

– Això només té un final…!

Una de les granotetes, cansada i desanimada va deixar de nedar i abandonant la lluita va fer cap al fons de tot. En canvi, l’altra continuava sense parar, amb el cansament de company i amb la certesa que, encara, hi podia fer alguna cosa.

El que ningú s’esperava era que, de tan moure i remoure la llet, aquesta es fes espessa com la nata i gairebé sòlida com la mantega. Així la granoteta, fent un últim esforç, va aconseguir sortir del bidó tot fent un salt. Tots els animals van quedar bocabadats.

– Gràcies!- va dir la granoteta.- Amb els vostres ànims heu fet que no em desanimés, i al final m’he salvat!

I és que els animals de la granja no sabien que la nostra amiga era sorda i en lloc de paraules de derrota ella escoltava encoratjaments per continuar.

El document Una granota especial conté la doble proposta didàctica per treball des de l’ecologia emocional i també des de l’àrea de llengua.

Paraules que curen

Text per dictar

La paraula sorprèn, commou, entendreix i emociona. Però la cosa més miraculosa que passa amb les paraules és que poden curar-nos, calmar el dolor, reconduir els dubtes, les ràbies i les culpes, guarir les ferides, convèncer les pors, alliberar-nos.

Àlex Rovira, Paraules que curen

Paraules que curen trobaràs un document amb exercicis de llengua i reflexions d’ecologia emocional relacionats amb el text del dictat.

 

Me sobren paraules

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=FONRvDsRXGg[/youtube]

Me sobren paraules, del grup Antònia Font, pertany a l’àlbum Lamperetes (2011). El grup es va formar el 1997 i es va dissoldre el 2013. Joan Miquel Oliver, que n’era el guitarrista i autor de les lletres, ha seguit el seu camí en solitari.

Trobareu aquí lletra de la cançó i el document Me sobren paraules amb les activitats

Inspira. Refés-te!

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=r0dbHDUjgIA&feature=iv&src_vid=s59W9yh5Ku4&annotation_id=annotation_763635[/youtube]

La cançó “Fil de llum” pertany a l’àlbum Ping-Pong (2012) d’Andreu Rifé. Si la comenceu a escoltar segur que us sonarà perquè el 2013 es va convertir en una de les cançons de la banda sonora de la sèrie de TV3 Polseres Vermelles.

Hi ha penjada la  lletra de Fil de llum i el document Inspira per treballar a l’aula.

Les dues cares de Janus

Text per dictar

Al començament de l’any, els romans celebraven festes en honor a Janus, el déu de les dues cares, senyor dels principis i del finals, que mira cap al passat i cap a l’esdevenidor. D’aquestes festes va néixer la tradició d’intercanviar regals, tal com fem nosaltres en aquestes dates. Al principi erem rams d’olivera o de llorer.

En el document Les dues cares de Janus hi trobareu la proposta didàctica.

 

Diversitat lingüística

Text per dictar

Cada cop que desapareix una llengua perdem una manera d’entendre el món, una manera de viure’l i de descriure’l. Cada vegada que desapareix una llengua ens fem més pobres, més homogenis i perdem una oportunitat d’enriquir-nos amb l’aportació de l’altre.

Do de llengües. Catalunya Ràdio.

 

 

 

Us podeu descarregar el document  Diversitat lingüística amb el text i les preguntes de reflexió.

 

Som rics: parlem llengües

Les llengües del món

Els diversos estudis sobre les llengües indiquen que al món es parlen aproximadament 6.000 llengües. La distribució pels diferents continents és molt irregular.

Les llengües africanes i asiàtiques representen al voltant del 32 per cent en cada continent, les del continent americà el 15 per cent i les del Pacífic un 18 per cent. El continent europeu acull només el 3 per cent de les llengües mundials.

La meitat de les llengües del món es concentra en 8 estats: Papua Nova Guinea (832), Indonèsia (731), Nigèria (515), Índia (400), Mèxic (295), Camerun (286), Austràlia (268) i Brasil (234).

Malgrat el gran nombre de llengües existents i la necessitat de preservar-les, ben poques gaudeixen de bona salut. La globalització pot provocar que algunes comunitats abandonin les seves llengües. Però també pot ser una oportunitat per difondre amb més facilitat les diferents llengües que conviuen al planeta.

Segons la UNESCO, al voltant del 50 per cent de les 6.000 llengües del món estan en perill de desaparició. Més del 90 per cent del contingut d’Internet és redueix a només 12 llengües.

http://www.linguamon.cat/ca/diversitat/llengues/index.html

Si voleu, aquí podeu descarregar-vos el document Som rics parlem llengües. Hi trobareu propostes per treballar a l’àrea de llengua i també des del punt de vista de l’ecologia emocional.

Ubuntu

Un antropòleg estudiava els hàbits i costums d’una tribu a l’Àfrica i, com que sempre estava envoltat dels nens de la tribu, va decidir preparar una cosa divertida. Va agafar un munt de fruites i les va posar dins d’un cistell a sota un arbre.

Va cridar els nens i els va dir: “Quan jo digui ja, correu fins a l’arbre i el primer que arribi serà el guanyador i es podrà quedar la cistella i menjar-se totes les fruites”.

Els nens es va col.locar fent una filera mentre esperaven que l’antropòleg fes el senyal. Quan va dir “ja”, els nens es van donar les mans i van córrer junts cap a la cistella. Es van reunir i van començar a repartir-se les fruites i se les menjaven contents asseguts a terra.

L’antropòleg s’hi va acostar i, indignat, els va demanar per què hi havien anat tots junts si un de sol, arribant el primer, hagués pogut tenir tota la cistella per a ell. Llavors els nens van respondre: “Ubuntu! Ubuntu!”

ubuntu

Podeu descarregar-vos el document Ubuntu. Hi trobareu el text i  propostes per treballar a l’àrea de llengua i també des del punt de vista de l’ecologia emocional.