FEM UN CONTE



Estem iniciant-nos en la dinàmica dels projectes, amb l’anterior projecte varem refrescar una mica el que ja havíem iniciat al curs passat.

Amb aquest nou projecte, la majoria tenen clar quin objectiu busquem  i tots s’animen a treballar com un equip. Un cop finalitzat el de “PERQUÈ RENTEM LES MANS?”, entre tots decidim  el nostre proper projecte. Finalment decidim que volem fer un conte. El primer problema però era que la majoria creien  que cap de la classe saba escriure. Així que decidim que ells pensaran el conte i el dibuixaran i  els adults de la classe que els acompanyen, escriuran el text que ells diguin.
El repte és complicat, fer un conte entre 25 nens/es.,així que un cop pensat com fer-lo realitat, proposem fer quatre grups i cadascú fa un conte. 

La idea entusiasma encara més i comencem a treballar. Els grups van ser fets pels adults i no va haver-hi cap problema.

  

La idea era fer un conte, i l’objectiu era treballar el conte a dos nivells:
L’estructura externa:
Portada, pàgines i contraportada.
L’estructura interna:
Inici: Presentació dels personatges
Nus: Dificultat que ha de superar el protagonista
Desenllaç: Com resolem la dificultat


La part externa del conte es  treballa normalment quan l’adult llegeix un conte a la classe, així i tot ho varen tornar a treballar en gran grup per adonar-nos que hauríen de pensar un títol i que a la portada, sempre surt qui  ha pensat la història  i qui ha fet la il·lustració.
La part de l’estructura interna del conte, la vàrem treballar a partir de visionar i escoltar  molts contes i  després aturar-nos a parlar sobre els personatges i sobre el què els hi passava i com ho resolien. Després vàrem utilitzar jocs de cartes per inventar contes i també els varen teatralitzar. Paral·lelament cada grup anava preparant el seu conte.
El procés de creació, de cada grup, ha estat el següent:
Primer hem treballat la idea del conte. En un inici cada un havia  de pensar quin seria el protagonista principal, pensar en el personatge dolent i dibuixar-los. (Els dibuixos dels personatges van estar exposats a la classe uns dies, per després ser escollits per a tots els nens i les nenes de la classe.)

Després cada grup va s pensar el nus i el desenllaç, mitjançant una pluja d’idees on tothom podia aportar allò que li passava pel cap.
Un cop teníem la idea del conte, van passar a la il·lustració. La seva elaboració va ser guiada per un dels adults referents de la classe. La Carmen va estar ajudant a dos grups i el Toni als altres dos. La feina de l’adult ha estat, oferir diferents tipus de materials i de tècniques per crear aquestes il·lustracions. Era el grup qui decidia amb quin material i quina tècnica volien utilitzar en cadascuna de les pàgines i després cada membre del grup s’encarregava de fer una part de cada pàgina.


           Cliqueu sobre la imatge per accedir a l’àlbum sencer.


D’aquest projecte, també hem tret altres aprenentatges i un dels més importants ha estat iniciar-nos en el treball cooperatiu, respectant el treball dels altres, tenint consciència de la importància de la nostra feina dins d’un grup. Aquí teniu el resultat final, quatre contes inventats,   i esperem que els gaudiu

EL VAIXELL D’EN PEP

https://www.canva.com/design/DAEQJHftIdA/QnnDz0aGIW1niKbwyjpSfA/view?utm_content=DAEQJHftIdA&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=homepage_design_menuhttp://

EN JOAN,LA JOANA I LA LOLA

https://www.canva.com/design/DAEQI_3HLGQ/hOoTy7NdeY1W6uwyLR900A/view?utm_content=DAEQI_3HLGQ&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=homepage_design_menu

EL PEIX SALVAT

https://www.canva.com/design/DAEQIrhMvzQ/2B-wXs8SYvRSnFYD4h_uVA/view?utm_content=DAEQIrhMvzQ&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=homepage_design_menu

EL CAVALLER SE’N VA DEL CASTELL

https://www.canva.com/design/DAEQIkdrT_8/rfM5hBOBFtS9d1zaNu416w/view?utm_content=DAEQIkdrT_8&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=homepage_design_menu

PROJECTE DELS VAIXELLS

El projecte l’hem estructurat en diversos passos per tal de prendre consciència del procés d’aquest. En aquest article anirem desgranant aquest procés per veure’n el resultat final. Esteu preparats?

COMENCEM

Vam iniciar el projecte a partir d’un vaixell que va aprèixer a la classe. En un principi els mocadors que el confegien eren de diferents colors i els hi era difícil esbrinar què s’amagava darrera. Vam decidir unificar els colors i del no res ens va aprèixer davant nostre un vaixell.

FEM EQUIPS

Vam fer 5 equips formats per 5 nens i nenes cadascún. L’objectiu de fer els equips era prendre decisions en petit grup (la primera d’elles va ser decidir qui seria el capità i quin color volien triar pel seu equip), acceptar les decisons del grup i participar de les diferents propostes per a poder arribar a l’objectiu del projecte: fer 5 vaixells capaços de surar pel riu.

EXPERIMENTEM

Abans de començar a fer un vaixell calia triar el material adequat. Amb l’ajuda de 5 recipients plens d’aigua vam poder classificar molt de material segons si surava o no.

DECIDIM

Aquest va ser un moment decisiu dins el projecte ja que després de conèixer les característiques principals dels vaixells de vela, de motor o de rems vam haver de decidir quin volíem fer. En faríem 5, un per grup.

FEM MAQUETES

Abans de fer el vaixell definitiu vam fer un pas previ en format maquetes de plastilina.  Caldria fixar-nos amb la forma i els colors del vaixell triat i fer-lo amb volum. Una vegada acabada la maqueta vam fer una petita exposició que ens va permetre admirar l’esforç de tots plegats.

BUSQUEM INFORMACIÓ

Sortida al Museu Marítim de Barcelona

Vam visitar experts en vaixells i ens van explicar curiositats que ens van ajudar a entendre més el seu funcionament.

D’altra banda també vam experimentar amb material diferent al de l’escola i vam treure conclusions sobre la seva flotabilitat.

CONSTRUÏM

Va arribar l’hora de la veritat i amb 5 ampolles de plàstic vam fer aquestes meravelles.

COMPROVEM

Ara ens quedava comprovar que els nostres vaixells (4 de motor i 1 de rems) navegaven tal i com havíem previst. I, a on vam anar? A la Riera de Can Castellví

https://photos.app.goo.gl/yqozZM14gFDZCB2j8

TRAIEM CONCLUSIONS

Finalment vam visionar el resultat i vam arribar a les següents conclusions:

VAIXELL DELS VERMELLS (motor)

  • S’ha tombat perquè hi ha poca aigua.
  • Perquè ha entrat aigua a dins al vaixell.
  • El corrent ha fet que caigui.

VAIXELL DE LES ROSES (motor)

  • S’ha tombat perquè el motor ha tocat les pedres de la riera i l’han fet caure.
  • Ha surat quan hi havia més aigua.

VAIXELL DELS BLAUS (motor)

  • Tocava amb el motor les pedres.
  • Hi ha poca aigua a la riera.
  • Dins del vaixell hi ha aigua.
  • Sura quan hi ha més aigua.

VAIXELL DELS VERDS (motor)

  • Va a poc a poc perquè les fulles el frenen.
  • Sura quan l’aigua va més ràpid.

VAIXELL DELS LILES (rems)

  • Ha surat tota l’estona perquè no tenia motor i no s’ha enganxat amb res.

CONCLUSIÓ:

Abans de construir el vaixell s’ha de saber on ha de navegar. Molts dels grups haguéssin triat un altre tipus de vaixell si prèviament haguéssin conegut la riera on navegarien.

PER QUÈ RENTEM LES MANS?

Aquest any no hem tingut Festa Major, així doncs el primer projecte del curs no podia ser els gegants i els capgrossos com cada any. La situació en la qual ens trobem ens ha portat aquests i altres canvis i un d’ells és rentar-se les mans de manera més sovint que habitualment i això no va passar per alt per a ningú de la classe. Aquest primer projecte sorgeix de la pregunta d’un nen de la classe que va fer al cap d’una setmana a l’escola…Per què ens rentem tant les mans aquest any? I d’aquesta pregunta vàrem estirar per veure quines altres preguntes ens sortien i quines coses sabíem sobre el tema.

QUINES PREGUNTES PLANTEGEM

Per què rentem les mans?
Quan ens rentem les mans?
Com rentem les mans?
Que són els virus?

Aquestes preguntes ens fan parlar del tema i plantejar-nos coses, de fet la teoria tothom la tenia més o menys clara, però calia fer-se conscients del perquè de les coses.
La primera pregunta va ser fàcil de respondre, ja que tots tenien molt present el coronavirus com a màxim responsable i que la culpa de tot era dels virus, però en mig de la conversa, La Dèlia treu una nova paraula per molts desconeguda “bacteris” això ens fa plantejar noves preguntes… Que són els bacteris? Són molt diferents dels virus? Etc. preguntes sense resposta que ens porta a imaginar com són els virus i els bacteris i ens posem mans a l’obra fent dibuixos de com ens imaginem uns i altres.

 

Clicar sobre la imatge

En la mateixa conversa i davant de tants dubtes, la Dèlia ens diu que ella té una coneguda que sap molt d’aquests “bitxos” i li demanem que si pot venir a l’escola a resoldre els nostres dubtes. Finalment un dia la Clara Prats (doctora en Física i experta en epidemiologia matemàtica) ens envia uns àudio donant-nos tota mena d’explicacions.

Tots escolten atentament i després parlem sobre el que ens han dit i si ho hem entès tot…i tant que ho hem entès, però per això, ens sorgeixen altres preguntes, Com mengen els bacteris i els virus? Són éssers vius? Tots són dolents? Tornem a demanar ajuda a la ja “amiga de tots” la Clara Prats, que ens torna a fer un àudio per aclarir els dubtes.

Quan ens rentem les mans? A partir de la conversa i de la seva pròpia experiència a casa i a l’escola l’anem responent entre tots i ens adonem que hi ha una cosa que alguns fan a casa i que a l’escola no fem mai…abans d’esmorzar a l’escola no rentem les mans, aquest descobriment ens ha portat a replantejar-nos el rentat de mans abans d’esmorzar també.
Com rentem les mans? Aquesta pregunta ens tornar a fer comparar el que fem a casa i el que fem a l’escola i sorgeix una polèmica… Que fem primer a l’hora de rentar les mans? Aigua o sabó. A casa cadascú ho fa d’una manera, a l’escola el Toni fa primer mullar-se les mans, però a l’hora del menjador la Susanna posa primer sabó. Mirem un vídeo explicatiu i ens queda clar a tots, primer l’aigua i després el sabó. Aquest descobriment fa que quan arriba la Susanna l’endemà tots li diuen que han de canviar l’ordre.

FEM DE CIENTÍFICS:

Expliquem un conte que parlar de la importància de rentar les mans amb sabó i això ens portar a parlar de si rentem sempre les mans amb sabó o no i perquè hem de rentar-les amb sabó. La Laura i jo proposem al grup jugar a fer de científics com la Clara i fer experiments per descobrir coses. Fem petits grups i els hi plantegem un experiment on quedi demostrat el paper  del sabó a l’hora de rentar les mans. L’experiment consisteix a posar pebre en un vol de llet i tocar la llet amb un dit sense posar-se sabó i després posant sabó al dit. Abans de començar a manipular el material a tots els grups se’ls planteja la mateixa pregunta que pensen ells que passarà quan toquem la llet amb el dit sense sabó i amb sabó. Sabem que encara no estan preparats per plantejar-se hipòtesis, però és important anar familiaritzant-se amb aquest tipus de llenguatge científic. Després de passar tots els grups fem una posada en comú i a tots els hi ha quedat clar la importància del sabó a l’hora de rentar mans.

Clicar sobre la imatge

El segon experiment que varem fem, consistia a tocar una llesca de pa de motlle amb les mans netes amb sabó, amb les mans molt brutes i l’última l’agafem amb unes pinces. Les llesques de pa les posem dins d’una bossa i hem de tornar a opinar sobre que pensen ells que passarà a cada bossa al cap de deu dies. Aquest experiment no va ser ben plantejat i no va causar l’interès que va tenir l’anterior, segurament per ser massa dirigit per l’adult i poc manipulatiu per part d’ells. També aclarir que passat els deu dies,tampoc vàrem poder veure el resultat que nosaltres esperàvem.

Clicar sobre la imatge

I ARA QUE FEM?

I ara que fem amb tot el que hem après? Molts diuen que escriure en un paper, però tenim un problema encara no sabem prou i deixem de banda l’idea. Altres diuen que dir-ho als pares i les mares, però molts diuen que no se recordaran. Finalment els hi fem una proposta, fer un vídeo entre tots que arribi a pares, mares, avis, àvies i a tots els nens de l’escola. La proposta agrada i ens hi posem mans a l’obra. Per grups respondran a les preguntes que ens havíem proposat a l’inici del projecte. Aquí teniu el resultat…

ELS PRIMERS DIES

JA SOM AQUÍ!!!

Després de mig any sense veure’ns… HA ARRIBAT EL DIA!!

Aquesta vegada, però, ja no estem a p3… Ara som nens i nenes de p4!

Els primers dies estan sent intensos: tenim ganes de tastar totes les propostes, d’explicar-nos tot el que hem viscut durant aquest temps i compartir molts moments plegats.

Aquí tenim una petita mostra del nostre inici al nou curs…

CLIQUEU SOBRE LA IMATGE PER OBTENIR L’ÀLBUM SENCER