PER QUÈ RENTEM LES MANS?

Aquest any no hem tingut Festa Major, així doncs el primer projecte del curs no podia ser els gegants i els capgrossos com cada any. La situació en la qual ens trobem ens ha portat aquests i altres canvis i un d’ells és rentar-se les mans de manera més sovint que habitualment i això no va passar per alt per a ningú de la classe. Aquest primer projecte sorgeix de la pregunta d’un nen de la classe que va fer al cap d’una setmana a l’escola…Per què ens rentem tant les mans aquest any? I d’aquesta pregunta vàrem estirar per veure quines altres preguntes ens sortien i quines coses sabíem sobre el tema.

QUINES PREGUNTES PLANTEGEM

Per què rentem les mans?
Quan ens rentem les mans?
Com rentem les mans?
Que són els virus?

Aquestes preguntes ens fan parlar del tema i plantejar-nos coses, de fet la teoria tothom la tenia més o menys clara, però calia fer-se conscients del perquè de les coses.
La primera pregunta va ser fàcil de respondre, ja que tots tenien molt present el coronavirus com a màxim responsable i que la culpa de tot era dels virus, però en mig de la conversa, La Dèlia treu una nova paraula per molts desconeguda “bacteris” això ens fa plantejar noves preguntes… Que són els bacteris? Són molt diferents dels virus? Etc. preguntes sense resposta que ens porta a imaginar com són els virus i els bacteris i ens posem mans a l’obra fent dibuixos de com ens imaginem uns i altres.

Clicar sobre la imatge

En la mateixa conversa i davant de tants dubtes, la Dèlia ens diu que ella té una coneguda que sap molt d’aquests “bitxos” i li demanem que si pot venir a l’escola a resoldre els nostres dubtes. Finalment un dia la Clara Prats (doctora en Física i experta en epidemiologia matemàtica) ens envia uns àudio donant-nos tota mena d’explicacions.

Tots escolten atentament i després parlem sobre el que ens han dit i si ho hem entès tot…i tant que ho hem entès, però per això, ens sorgeixen altres preguntes, Com mengen els bacteris i els virus? Són éssers vius? Tots són dolents? Tornem a demanar ajuda a la ja “amiga de tots” la Clara Prats, que ens torna a fer un àudio per aclarir els dubtes.

Quan ens rentem les mans? A partir de la conversa i de la seva pròpia experiència a casa i a l’escola l’anem responent entre tots i ens adonem que hi ha una cosa que alguns fan a casa i que a l’escola no fem mai…abans d’esmorzar a l’escola no rentem les mans, aquest descobriment ens ha portat a replantejar-nos el rentat de mans abans d’esmorzar també.
Com rentem les mans? Aquesta pregunta ens tornar a fer comparar el que fem a casa i el que fem a l’escola i sorgeix una polèmica… Que fem primer a l’hora de rentar les mans? Aigua o sabó. A casa cadascú ho fa d’una manera, a l’escola el Toni fa primer mullar-se les mans, però a l’hora del menjador la Susanna posa primer sabó. Mirem un vídeo explicatiu i ens queda clar a tots, primer l’aigua i després el sabó. Aquest descobriment fa que quan arriba la Susanna l’endemà tots li diuen que han de canviar l’ordre.

FEM DE CIENTÍFICS:

Expliquem un conte que parlar de la importància de rentar les mans amb sabó i això ens portar a parlar de si rentem sempre les mans amb sabó o no i perquè hem de rentar-les amb sabó. La Laura i jo proposem al grup jugar a fer de científics com la Clara i fer experiments per descobrir coses. Fem petits grups i els hi plantegem un experiment on quedi demostrat el paper  del sabó a l’hora de rentar les mans. L’experiment consisteix a posar pebre en un vol de llet i tocar la llet amb un dit sense posar-se sabó i després posant sabó al dit. Abans de començar a manipular el material a tots els grups se’ls planteja la mateixa pregunta que pensen ells que passarà quan toquem la llet amb el dit sense sabó i amb sabó. Sabem que encara no estan preparats per plantejar-se hipòtesis, però és important anar familiaritzant-se amb aquest tipus de llenguatge científic. Després de passar tots els grups fem una posada en comú i a tots els hi ha quedat clar la importància del sabó a l’hora de rentar mans.

Clicar sobre la imatge

El segon experiment que varem fem, consistia a tocar una llesca de pa de motlle amb les mans netes amb sabó, amb les mans molt brutes i l’última l’agafem amb unes pinces. Les llesques de pa les posem dins d’una bossa i hem de tornar a opinar sobre que pensen ells que passarà a cada bossa al cap de deu dies. Aquest experiment no va ser ben plantejat i no va causar l’interès que va tenir l’anterior, segurament per ser massa dirigit per l’adult i poc manipulatiu per part d’ells. També aclarir que passat els deu dies,tampoc vàrem poder veure el resultat que nosaltres esperàvem.

I ARA QUE FEM?

I ara que fem amb tot el que hem après? Molts diuen que escriure en un paper, però tenim un problema encara no sabem prou i deixem de banda l’idea. Altres diuen que dir-ho als pares i les mares, però molts diuen que no se recordaran. Finalment els hi fem una proposta, fer un vídeo entre tots que arribi a pares, mares, avis, àvies i a tots els nens de l’escola. La proposta agrada i ens hi posem mans a l’obra. Per grups respondran a les preguntes que ens havíem proposat a l’inici del projecte. Aquí teniu el resultat…