Un dia de fa unes setmanes, quan vam sortir al pati, un infant es va preguntar en veu alta què hi feia la lluna al cel si el sol ja havia sortit. Aquella pregunta va donar peu a moltes respostes improvisades, o potser no tant improvisades…
L’inquietud generada va persistir els següents dies tot esmozant. Cada dia feien evident que l’interès anava creixent. I ja no en teniem prou amb respostes poc contrastades, volíem saber, veure i viure totes les preguntes què ens fèiem. I així vam iniciar el nostre projecte: El projecte dels planetes.
En primer lloc vam fer hipòtesis: quins planetes coneixeu, quants n’hi ha, la lluna és un planeta? I el sol?, per què no cauen, i podem viure, quina temperatura hi deu fer… Com que hi havia tantes preguntes vam decidir repartir la feina d’investigació.
Per fer-ho vam anotar en un paper quin planeta ens agradaria investigar i d’aquesta manera esdevenir experts. Havien de sortir 8 grups de 3 infants i això és el què va passar…
La meitat dels infants van triar el planeta Terra. Així que vam haver de donar l’opció de poder canviar-nos cap a un altre planeta i d’aquesta manera equilibrar els grups d’experts. Podíem deixar que l’atzar decidís per nosaltres, però, vam ser nosaltres que ho vam decidir dialogant i gràcies a la bona entesa vam ser capaços de formar els grups.
Cada grup d’experts (format per 3 infants) tenia el nom del seu planeta. La primera proposta que vam fer va ser dibuixar-los. I aquest va ser el resultat…
D’altra banda, havíem d’investigar sobre el nostre planeta i us vam demanar el vostre acompanyament pautant unes preguntes investigables. Una vegada vam tenir les respostes les vam portar a l’aula.
Tot seguit vam trobar-nos per grups d’experts i vam posar en comú la informació trobada. Cal dir, que veritablement erem EXPERTS. D’altra banda, això ens va permetre començar a donar volum al projecte.
Ara, només ens faltava apropar la nostra expertesa a la resta del grocs. D’aquesta manera, esdevindríem experts del Sistema Solar!
I per acabar-ho d’arrodonir vam anar a l’Astronòmic de Sabadell on vam poder evidenciar que en sabíem moltíssim!!!
I quan crèiem que havíem arribat al punt àlgid del projecte vam tenir una gran SORPRESA!!
Amb el sistema solar a tocar, vam tancar el projecte evidenciant els aprenentatges interioritzats de la següent manera.
Amb l’ajuda d’una graella on s’hi encabia tota la informació rebuda pels grups d’experts, cada infant, amb el meu acompanyament, va anar desgranant tot el què havia après i amb un marcador groc ho anavem recollint per generar evidències d’aprenentatge.
Una vegada finalitzada la graella podíem observar quant havíem après del projecte, ja que estava marcat en groc i d’aquesta manera poder-nos posicionar sota el nostre criteri en una diana d’avaluació, tenint en compte la següent llegenda: He pogut explicar poc (taronja), he pogut explicar força (vermell), he pogut explicar molt (verd) i ho he pogut explicar tot (groc).
Per comprovar si hi esteu d’acord, només cal que mireu la graella dels vostres fills i gaudiu amb el vídeo de les exposicions d’experts.
Gràcies per participar FAMÍLIES, bona feina GROCS!!