OBJECTIUS

1. Reconèixer els trets bàsics de les roques carbonàtiques.
2. Diferenciar entre elements esquelètics, micrita i ciment.
3. Reconèixer l’origen biològic de  les roques carbonàtiques.

MATERIAL

– Llapis 2HB i goma.
– Lupa binocular.
– Àcid clorhídric en solució aquosa al 10%.
– Mostres de mà de les següents roques carbonàtiques:

Wackestone de Nummulites
Wackestone o floatstone de fragments esquelètics diversos
Mudstone

PROTOCOL

Les roques sedimentàries carbonàtiques (també anomenades calcàries) són molt abundants a la superfície terrestre. Majoritàriament estan formades per esquelets o fragments d’esquelets d’organismes i per fang calcari (de carbonat de calci, com la majoria dels esquelets que formen la roca). Aquest fang calcari, anomenat micrita, acostuma a originar-se per erosió dels esquelets o, de vegades, per precipitació química induïda per bacteris.

A diferència de les roques sedimentàries detrítiques, les calcàries no es formen a partir del sediment que es produeix per meteorització i erosió d’una roca preexistent. És per això que no té cap sentit estudiar-les com si es tractessin de roques siliciclàstiques. Així, la mida i la forma dels grans dependrà més del seu origen biològic que del transport experimentat, i el fang pot haver-se format allà mateix, entre les partícules més grans, per acció dels organismes que trituren altres esquelets, com els peixos lloro.

1) Agafa una mostra de calcària de tipus mudstone. Un mudstone és una roca carbonàtica formada majoritàriament per fang micrític (no hi ha elements esquelètics presents, o són molt poc abundants).

a. Observa la superfície fracturada de la roca amb la lupa binocular. Descriu-la  utilitzant els adjectius que se t’acudeixin.

b. Comprova que la roca està formada per carbonat de calci (ha de produir efervescència si se li deixen caure, amb molt de compte, dues o tres gotes d’àcid clorhídric). Descriu el que succeeix.

2) Agafa una mostra de calcària de tipus wackestone de Nummulites. Un wackestone és una roca carbonàtica formada per fang micrític i per esquelets o fragments d’esquelets fòssils (el que anomenem elements esquelètics). Un wackestone de Nummulites és una calcària formada per esquelets d’uns protozous marins fòssils d’uns 50 milions d’anys d’antiguitat i que anomenem genèricament nummulits.

a. Dibuixa amb detall alguna part significativa de la mostra en la que s’observin clarament els components de la roca (nummulits i micrita). El dibuix ha de tenir una mida aproximada de 5 cm de costat, i no cal que dibuixis més de 4 o 5 esquelets contigus. Afegeix l’escala gràfica (per a determinar l’escala gràfica pots superposar a la mostra un regle i determinar l’amplada de l’àrea dibuixada).

b. Mesura amb el regle uns quants nummulits (entre 10 i 20) que no estiguin trencats i apunta els resultats en mil·límetres. La mida dels grans que formen la roca depèn del transport que ha patit el sediment o depèn de la mida de l’esquelet dels fòssils? Raona convenientment la resposta.

 c. Dibuixa amb precisió un nummulit ajudant-te de la lupa binocular. El dibuix ha de tenir una mida mínima de 5 cm de costat. Afegeix l’escala gràfica corresponent. A continuació descriu l’estructura interna de l’esquelet.

3) Agafa una mostra de calcària de tipus wackestone o floatstone de fragments esquelètics diversos (un floatstone és similar a un wackestone però amb elements esquelètics de grans dimensions (bivalves, coralls, equinoderms, etc.)).

a. Dibuixa els elements esquelètics diferents que puguis observar.

b. Amb l’ajuda del professor, identifica el grup biològic al que corresponen els fòssils dibuixats.

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 18: M’interesso en aprendre la terminologia científica específica de biologia i geologia en català, castellà i anglès per poder comprendre la informació i comunicar-me amb el mínim de barreres lingüístiques. (CC2)

Obj. 19: Tinc curiositat personal per allò que aprenc a classe i intento saber-ne més i comprendre-ho millor tot buscant informació complementària. (CC1)

Obj. 23: Em faig preguntes amb sentit sobre els fenòmens naturals i defenso amb els meus coneixements perquè és oportú fer-me-les. (CC3, CE3)

Obj. 24: Abans de fer una investigació intento recopilar la màxima informació possible, a partir de la qual formulo una hipòtesi. Tot seguit dissenyo el mètode més adequat que em permeti validar o rebutjar la hipòtesi. (CE1)

Obj. 25: Planifico la meva recerca reflexionant sobre els objectius a assolir, sobre els instruments necessaris i sobre les variables que intervenen en el mètode, i escric tots els passos i el material necessari de tot el procediment. (CC3, CE3)

Obj. 26: Aprenc les normes d’ús i de seguretat i la tècnica de tot l’instrumental i procediment que faig servir i les aplico en tot moment de manera correcta i responsable. (CC3, CE3)

Obj. 29: Distingeixo les observacions de les interpretacions, que fonamento amb dades. Separo inequívocament les opinions i creences del coneixement basat en evidències. Presento les conclusions com a resposta als objectius. (CC3, CE3)

Obj. 30: Em fixo en els resultats obtinguts tant en la resolució de problemes com de petites investigacions, determino les seves unitats de mesura, el seu significat i si té sentit el resultat d’acord amb el context. (CC3, CE4)

Obj. 31: Interpreto els resultats de petites investigacions tenint en compte totes les variables i tots els condicionants, i acompanyo sempre les meves interpretacions d’arguments basats en evidències. (CC3, CE1)

Obj. 32: Connecto els coneixements adquirits a l’aula amb el meu entorn i la meva vida, i reconeixo la contribució de les persones a la ciència. (CC3, CE3)

Obj. 43: Aprenc sobre les causes i les conseqüències en els paisatges i en la vida dels diferents processos geològics. (CE6)

Obj. 46: Reconec en el paisatge els processos geològics que han intervingut en la seva configuració i enumero els principals esdeveniments ocorreguts. (CE6)