OBJECTIUS
1. Alçar a l’escala del mapa un perfil topogràfic senzill.
2. Orientar el tall topogràfic.
3. Alçar un perfil topogràfic a escala diferent de l’escala del mapa.
MATERIAL
– Llapis 2HB i goma
– Full blanc
– Paper mil·limetrat (es pot descarregar i imprimir)
– Mapa topogràfic (es pot descarregar i imprimir)
– Regle graduat
PROTOCOL
Un perfil topogràfic és l’alçat d’un determinat segment de relleu. Així, mentre que en el mapa topogràfic observem el territori des del cel, al perfil topogràfic observem el relleu de costat:
Alçat del perfil topogràfic
1) Obre el següent mapa topogràfic fent clic a sobre de la seva imatge, descarrega’l i imprimeix el pdf:
Com hauràs pogut observar, a sota del mapa disposes de paper mil·limetrat, que et servirà per fer els dos perfils topogràfics.
2) Agafa un full de paper blanc (utilitzaràs només el marge, que ha de tenir la longitud del segment A-B del mapa i ha d’estar en perfecte estat).
3) Superposa amb precisió el marge escollit del full blanc sobre la línia vermella del segment A-B.
4) Marca amb precisió sobre el full blanc els extrems del segment A-B mitjançant dues ratlletes i identifica-les amb les lletres A i B. A partir d’ara anomenarem “full auxiliar” al full blanc.
5) Marca amb precisió sobre el full auxiliar totes i cadascuna de les corbes de nivell tallades pel segment A-B i identifica’n la seva cota (indica sota cada ratlleta l’alçada representada per la corba de nivell corresponent).
6) Revisa que no t’hagis deixat sense marcar cap corba de nivell, i que per a totes hagis identificat correctament la cota.
7) A l’extrem inferior del paper mil·limetrat traça una línia horitzontal de longitud 2 cm més que la longitud del segment A-B.
8) Amb l’ajuda del full auxiliar, marca amb precisió sobre la línia del paper mil·limetrat els extrems A i B de manera que el segment quedi centrat (1 cm de marge per cada costat). Identifica els extrems amb les lletres A i B.
9) Sobre l’extrem esquerre de la línia horitzontal del paper mil·limetrat traça una altra línia vertical de longitud igual a 14 cm. Transforma-la en l’eix vertical del perfil topogràfic indicant-hi les alçades. Com que l’escala del mapa és 1:100 i cal alçar el perfil a la mateixa escala, significa que cada centímetre del paper mil·limetrat equivaldrà a 100 cm (= 1 m) a la realitat (per tal que el perfil càpiga en el paper mil·limetrat, comença a baix de tot de l’eix vertical amb la cota 84 m).
10) Amb el full auxiliar sobre la línia horitzontal superposant amb precisió els extrems A i B del segment, trasllada mitjançant punts sobre el paper mil·limetrat les marques de les corbes de nivell a l’alçada corresponent tenint en compte les cotes de l’eix vertical.
11) Finalment uneix els punts per dibuixar el perfil topogràfic.
Orientació del perfil topogràfic
12) Orienta convenientment el perfil topogràfic afegint-hi les lletres dels punts cardinals cap a on apunten els extrems del segment A-B en el mapa (per exemple W-E, N-S, NE-SE, etc.). Escriu l’orientació a un costat, per sobre del perfil. Indica també l’escala vertical utilitzada (1:100) al costat de l’eix vertical esquerre.
Canvi d’escala vertical
De vegades és convenient canviar l’escala vertical en relació a l’escala horitzontal del perfil topogràfic. El resultat és un relleu fals, bé reduït bé exagerat, però que pot ser d’utilitat en determinats casos perquè manté les proporcions al llarg de tot el segment.
Pots escollir l’opció que vulguis:
a. Realitzar el perfil a escala vertical el doble respecte de l’escala horitzontal (et caldrà utilitzar un altre paper mil·limetrat que pots descarregar i imprimir), o
b. Realitzar el perfil a escala vertical la meitat respecte de l’escala horitzontal (en aquest cas pots reutilitzar el mateix full mil·limetrat construïnt aquesta vegada l’eix vertical a l’extrem dret de la línia horitzontal).
13) Determina quina és l’escala vertical que has d’utilitzar (indica si has decidit reduïr-la o exagerar-la).
14) Reprodueix els passos 6 a 12 utilitzant la nova escala vertical.
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 24: Abans de fer una investigació intento recopilar la màxima informació possible, a partir de la qual formulo una hipòtesi. Tot seguit dissenyo el mètode més adequat que em permeti validar o rebutjar la hipòtesi. (CE1)
Obj. 26: Aprenc les normes d’ús i de seguretat i la tècnica de tot l’instrumental i procediment que faig servir i les aplico en tot moment de manera correcta i responsable. (CC3, CE3)
Obj. 27: M’esforço a través de la pràctica a entendre el significat dels resultats numèrics i gràfics de petites investigacions, i m’esforço a expressar correctament amb gràfics i valors numèrics els resultats de petites investigacions. (CC3, CE1)
Obj. 28: Reviso sempre i de manera detallada tot el procediment seguit en la resolució de problemes i en la realització de petites investigacions per detectar possibles errors. (CC3, CE4)
Obj. 30: Em fixo en els resultats obtinguts tant en la resolució de problemes com de petites investigacions, determino les seves unitats de mesura, el seu significat i si té sentit el resultat d’acord amb el context. (CC3, CE4)
Deixa un comentari