Un poema de Joana Raspall diu:
Si haguessis nascut
en una altra terra,
podries ser blanc,
podries ser negre…
Un altre país
fóra casa teva,
i diries “sí”
en un altra llengua.
T’hauries criat
d’una altra manera
més bona, potser;
potser, més dolenta.
Tindries més sort
o potser més pega…
Tindries amics
i jocs d’una altra mena;
duries vestits
de sac o de seda,
sabates de pell
o tosca espardenya,
o aniries nu
perdut per la selva.
Podries llegir
contes i poemes,
o no tenir llibres
ni saber de lletra.
Podries menjar
coses llamineres
o només crostons
eixuts de pa negre.
Podries ….podries…
Per tot això pensa
que importa tenir
LES MANS BEN OBERTES
i ajudar qui ve
fugint de la guerra,
fugint del dolor
i de la pobresa.
Si tu fossis nat
a la seva terra,
la tristesa d’ell
podria ser teva.
Si tots busquem la nostra història única, podem descobrir que els nostres avantpassats també van ser refugiats o immigrants i que el lloc que considerem la nostra “pàtria”, pot estar lluny del lloc on vivim ara. La història es repeteix i si no ens hem enfrontat a situacions com aquesta, potser haurem d’enfrontar-nos en el futur. Per això és important ajudar a les persones que fugen dels seus països a fugir del dolor, la pobresa i la misèria. Si hagués nascut als seus països, la seva tristesa podria ser teva …
Durant la durada del projecte, estudiants de Suècia, Finlàndia, Països Baixos, Grècia i els nostres han de “viatjar” a la seva pròpia història (utilitzant alternativament i eines creatives i tècniques d’enfocaments docents i alguns materials didàctics de l’ACNUR) per tal de trobar similituds i diferències amb els problemes migratoris d’avui dia, forjar valors de voluntariat i servei comunitari: l’empatia dels refugiats i els immigrants, el sentit de pertinença a una comunitat europea. El projecte també està dissenyat per fomentar la creativitat, la innovació, la col·laboració, les habilitats estratègiques, les habilitats de lingüístiques d’estudiants i professors en llengua anglesa, per millorar les competències digitals de totes i tots.
En aquest sentit, el treball que l’escola fomenta des de fa molts anys al voltant del sentiments, juga un paper molt important en aquest projecte. Els centres participants realitzaran un treball sobre les emocions i els sentiments que el nostre centre tutoritzará.
Durant el projecte (que té 2 anys de durada –2017/2019-), nens i nenes de l’escola viatjaran als diferents països per desenvolupar algunes de les activitats del projecte de manera col·laborativa. La resta d’activitats es desenvoluparan als diferents centres també de manera col·laborativa.
Com a tancament del projecte, els i les participants de Grècia, Suècia, Finlàndia i Països Baixos vindràn a la nostra escola.