Lletres a les aules 2017

Lletres a les aules és un programa de la Institució de les Lletres Catalanes (ILC),  de foment de la lectura i de promoció de la literatura que permet apropar l’alumnat al fet literari i millorar-ne la comprensió lectora.  Consta de dues modalitats Autors a les aules (des del 2007) i En veu alta (2010).

Cada any aquest programes rep centenars de sol·licituds d’escoles i instituts d’arreu de Catalunya. Enguany la nostra escola ha tingut la sort de poder gaudir de la proposta En veu alta,  que posa a disposició de mestres i professors antologies entorn d’un eix temàtic genèric de textos literaris per ser dites a l’aula per un bon lector. Nosaltres hem tingut el privilegi de rebre  la Rosa Vila.

Aquest curs ens ha semblat de fer aquesta activitat amb l’alumnat de 5è nivell (fins ara l’havíem fet a 3r) i així donar conèixer una mica més l’activitat en el centre. L’antologia, un bestiari,  s’ha treballat a les aules amb les tutores de 5èA i 5èB, la Rosana i la Lluïsa i el dimarts 25 d’abril,  van fer la lectura En veu alta a la biblioteca.

 


 

Primer de tot la Rosa Vila ens va llegir uns quants poemes. Llegeix de meravella!!!! Després  uns quants nens vam llegir alguns poemes que ens van fer preparar. Al principi tots teníem molta vergonya, però després ens vam deixar anar. La Rosa Vila ens va ensenyar diferents maneres de llegir un poema, com per exemple: de por, rient, com un comentarista de futbol, cantant òpera…També vam fer uns exercicis per treure els nervis i estirar les cames una mica, perquè estàvem tota l’estona asseguts. Ens va semblar molt útil per millorar la nostra lectura.  Ens ho vam passar molt bé i va ser un dia genial. Al principi pensàvem  que seria molt avorrit però en acabar ens va semblar molt divertit i interessant.

 

Aina Miron Clarà, Gloria Heredero Egea, Maria Marfil Vicente.

 

 

Sant Jordi 2017

Una vegada més hem celebrat el Sant Jordi amb les paradetes, les danses, les explicacions de contes, els jocs florals i com no, amb les noves i velles versions de la llegenda. En especial, a cicle mitjà, han gaudit  molt i molt amb Sant Jordi a la cova del drac una versió lliure de la llegenda que forma part de la col·lecció de Contes desexplicats a càrrec del grup de contacontes Vivim del cuentu i il·lustrat per la Rocio Bonilla. santjordi

 

Els Jocs Florals també s’han esperat amb molta expectativa per part de tots els cursos participants: de segon a sisè. La veritat és que s’han sentit relats fantàstics. Moltes felicitats als guanyadors i participants.

Els pares i familiars també han pogut participar tan a l’hora de muntar parada de llibres com a l’hora d’explicar contes. La marató de contes s’ha continuat fent des de P3 a 1r.

 

Participem al Certamen de Lectura en Veu Alta

Enguany, l’escola s’ha pogut organitzar  per preparar-nos amb més profunditat pel Certamen de Lectura en Veu Alta. Ha estat una excusa fantàstica per a treballar la lectura i sobretot la lectura en veu alta, la lectura expressiva. Com que era el primer any, ens hem centrat en un sol curs, 4t. I hem aprofitat les sessions de Biblioteques en les que el grup classe es parteix.

Dues mestres de l’escola vàrem aprofitar una mini formació que són els Tallers Ara t’escolto per aprofundir el treball  de lectura en veu alta. Va ser un tastet molt complert amb activitats d’escalfament tant del cos com de la veu, de confiança, de desinhibició, de ritme, d’entonació, de puntuació…La veritat és que ens va agradar molt i que en vàrem difondre els continguts  en el Claustre.

S’ha fet un entrenament incloent algunes de les activitats del taller, de la lectura del llibre “50 oficis esbojarrats”. Després de l’escalfament se les preparaven individualment o per parelles o se les llegien els uns altres en petits grups.

Un cop decidit el representant de l’escola i l’alumne substitut, els dies previs al Certamen varen passar  a llegir algun dels fragments seleccionats per les classes a partir de  4t fins a 6è.  En comentàvem amb els oïdors el contingut per veure si s’havia entès la lectura en veu alta. En sortir comentàvem algun aspecte a millorar. El  llibre dels oficis esbojarrats té força gràcia. Gràcia que els alumnes més grans captaven molt bé i el resultat és que va ser un moment molt agradable per tots. Aquí podeu veure en Xavier un dels dies a una de les classes de 5è.

Finalment el dia 4 d’ abril vàrem anar els mestres i alumnes acompanyants convidats. Ens va tocar anar al Patronat de Teatre de La Garriga. Va ser una gran experiència. Hi havia un munt d’escoles i instituts de la Vall del Tenes i voltants.

 

 

Estrenem EXPERTS!!!

Donant voltes en com esperonar el desig de llegir entre els nostres alumnes…hem pensat amb la figura de l’EXPERT o EXPERTS  d’una col·lecció concreta. Alumnes que han llegit gairebé tots els títols sinó tots, d’una col·lecció han preparat una petita presentació de la mateixa. I un cop preparada i assajada, han demanat permís a les mestres d’algunes classes per anar a presentar la col·lecció.

Ens hem estrenat amb la col·lecció de SECRET KINGDOM que publica La Galera. És una col·lecció amb tres nenes protagonistes que en la nostra escola hem catalogat per a cicle inicial però la veritat és que la llegeixen alumnes de cicle mitjà.

Va ser una adquisició feta a partir del suggeriment d’una companya i la veritat és que pràcticament no tenim mai cap exemplar al prestatge durant tot el curs.

Les expertes d’aquesta col·lecció han sigut la Carla, la Lucia i l’Aina de 4t.A i varen passar per les 4 classes de cicle inicial acompanyades del mig grup de biblioteca. Un dels companys va fer de reporter i ací podeu veure-les a la classe de 2nB.

 

2 d‘Abril Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil

Amb motiu del Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil que se celebra el 2 d‘abril com a homenatge al neixement de  H.C.Andersen a l‘escola que sempre anem molt atrafegats, hem trobat un moment per arreclar l‘expositor de llibres de l‘entrada principal. Hem posat uns quants dels títols que tenim a la biblioteca que contenen la paraula llibre. La veritat és que tots junts fan molt patxoca i són històries meravelloses d‘autors de tota arreu.

image

Dia de la Poesia 2017

Aquests dies hem estat llegint poesia amb els alumnes de 4t amb motiu de la proximitat del Dia Mundial de la Poesia, el proper 21 març. Han buscat en poemaris de Maragall, Martí i Pol, Raspall…poemes relacionat amb la primavera. Per parelles han llegit diverses vegades, primer per a ells. Després han triat un poema i l’han llegit en veu alta. Podeu veure’ls en aquestes imatges.

Una mica de Bookcrossing per l’escola

20170201_12491320170201_12511720170201_125252

Des de fa anys que el foment del gust i el hàbit de la lectura és un dels eixos fonamentals de l’escola. Després de l’experiència viscuda, la lectura és la segona gran font de coneixement que complementa i enriqueix la primera en tantíssimes ocasions.

Moltes són les activitats, estratègies i marcs que s’ofereixen per a convidar a la lectura. Aquest any des de la comissió de Biblioteca de l’escola: la Montse Gonzàlez, l’Arian Jorquera, l’Eva Ramos i la Mònica Ricart hem promogut una adaptació ben húmil del BookCrossing.  El marit de la Montse Roca ens va aportar aquests “stands” que hem adaptat tant bé com hem pogut per a l’ocasió. Després vàrem fer una tria de llibres: algun d’imaginació, algun de coneixement, en català, en castellà, en anglès…algun Tatano, algun Cavall Fort…i bé respectant els colors dels cicle hem muntat un prestatge per a cadascun d’ells.

20170208_112847

 

Es va dissenyar el funcionament i les eines de suport que ens calien: imatges, enganxines distintives,  full recordatori de les instruccions, la graella per anotar el viatge dels llibres…En fi, un munt de detalls!

Després va caldre difondre la proposta per l’escola. La Montse, cap d’estudis, ho va trametre a la reunió de coordinadors per a que arribés als cicles. Els tutors van fer venir els delegats una estona de tutoria perquè els expliqués com funcionava. Ells a la vegada ho explicaren als companys.

Vam iniciar-ho la setmana passada i de moment sembla tot un ÈXIT!!!

 

 

La Castanyada

Enguany a la celebració de la Castanyada, no han sigut els mestres que han explicat els contes. Els alumnes de 3r s’han animat a preparar diverses versions de la Castanyera. No vam tenir gaire temps però tot i així estem força contents i lo més important és que ho hem passat molt bé i també hem après a fer una mica de teatre. Ens ha agradat molt!!

Imatge de previsualització de YouTube

Mes de la biblioteca 2016 – Jo a la biblioteca em sento…

Un any més ens fem ressò del Dia de la Biblioteca. Aquest cop hem volgut reforçar el vincle amb la biblioteca amb una senzilla proposta. Els alumnes havien de dibuixar-se a la biblioteca de l’escola i fer un petit escrit que comencés Jo a la biblioteca em sento...

Com altres edicions els alumnes sempre ens sorprenen. Per exemple un alumne de 4t A :

– Quan vaig a la biblioteca jo em sento afortunat perquè algunes escoles no en tenen-

Totes les frases són fantàstiques però algunes són una mica més especials:

Em sento molt orgullós de la biblioteca que tenim.

Em sento molt bé a la biblioteca perquè estic tranquil·la i relaxada.

Jo a la biblioteca em sento relaxat.

Jo a la biblioteca em sento agraït.

Jo a la biblioteca em sento tranquil·la, feliç i contenta.

És un goig saber que s’hi troben tant bé.

Com cada any hem mostrat a tothom la seva feina.  Podeu acabar de  fer-vos una petita idea amb aquestes imatges.

Iniciem el nou curs amb el Dia Europeu de les Llengües

Un any més iniciem el curs amb unes quantes idees noves.
Enguany després de donar-hi unes quantes voltes, hem trobat una manera de fer-nos ressó del Dia Europeu de les Llengües que se celebra el 26 de setembre. Era una diada que ens venia molt de gust destacar.

A la biblioteca Rosa Oriol, els alumnes de 4rt l’hem treballat de la següent manera. A partir dels diccionaris multilingüe de l’Enciclopèdia Catalana i del diccionari Word Reference que tenim enllaçats en el nostre entorn col·lectiu d’aprenentatge, hem estat buscant paraules com escola, llibre i biblioteca