Els rèptils (llangardaixos, serps, tortugues i cocodrils) van evolucionar a partir dels amfibis. La diferència més important és que els rèptils van desenvolupar una pell dura i escamosa que va permetre la seva independència de l’aigua i conquerir territoris secs. Les característiques principals dels rèptils són:

  1. Cos cobert d’escames còrnies.
  2. Quatre extremitats, normalment amb 5 dits (falten en les serps i alguns saures).
  3. Esquelet ben ossificat.
  4. Respiració per pulmons.
  5. Circulació sanguínia tancada, doble i incompleta (en els cocodrils és completa).
  6. Ectotèrmics.
  7. Reproducció sexual interna.
  8. Ovípars amb ous de closca calcària. Sense estadis larvaris.

 

ORDRE QUELONIS (TORTUGUES)

Els quelonis (tortugues) són el grup més antic, i es caracteritzen per tenir les costelles i les vèrtebres modificades formant una cuirassa protectora.

Per sobre d’aquest esquelet se situen plaques còrnies que formen part de la pell. En algunes espècies, la cuirassa òssia està recoberta de pell en comptes de plaques còrnies. Són les anomenades tortugues de closca tova.

Hi ha tortugues terrestres (herbívores, principalment), i tortugues marines i d’aigua dolça (carnívores, principalment). Les tortugues no tenen dents. Per tallar l’aliment tenen un bec corni.

Les tortugues terrestres tenen les potes adaptades a la locomoció al terra. Sovint els dits estan reduïts, i les ungles llargues fan la funció de dits. Les tortugues d’aigua dolça presenten una membrana entre els dits llargs per facilitar la natació. En el cas de les tortugues marines, els peus estan modificats en forma de rem (aleta) per millorar la natació.

 

A) Les tres tortugues més grans del planeta són la tortuga de les Galápagos, la tortuga d’Aldabra i la tortuga d’esperons africana. Completa la taula a partir d’informació que puguis trobar per internet (et pot ser útil consultar la pàgina web del Parc Zoològic de Barcelona). Al planisferi has de pintar en vermell la distribució geogràfica de l’espècie. A la primera columna, a part del nom científic, has d’indicar aquella informació que creguis més important (al final d’aquest article disposes d’un pdf amb la següent taula per descarregar i imprimir):

B) Dibuixa i pinta a la teva llibreta un exemplar de tortuga en el que s’observin perfectament el cap, les extremitats i la closca. No oblidis d’adjuntar-hi l’escala gràfica aproximada.

 

ORDRE ESCAMOSOS SUBORDRE SAURES (LLANGARDAIXOS)

Els Saures o Lacèrtids són una subdivisió de l’Ordre Escamosos (amb el cos recobert d’escames), en el que s’inclou també a les serps (Ofidis). Els saures són el grup més nombrós de rèptils, i inclou als llangardaixos, les sargantanes, els camaleons, les iguanes i els dragons.

 

Els saures es caracteritzen pels següents aspectes:

  1. Quatre extremitats (alguns les han perdut parcialment o totalment).
  2. Cos relativament curt.
  3. Ulls amb parpelles mòbils.
  4. Oïda externa.
  5. La pell està recoberta d’escames i no té glàndules i, per tant, no perden aigua, el que els permet viure en climes àrids. L’orina és semi sòlida, també per a adaptar-se a la carència d’aigua.
 

C) Els dragons de Komodo són els saures més grans de tot el planeta. Busca per internet fotografies dels dragons de Komodo i dibuixa els detalls d’algunes característiques dels saures: les parpelles, l’oïda externa i la pell amb escames  (et pot ser útil consultar la pàgina web del Parc Zoològic de Barcelona). Explica també com els dragons de Komodo maten a les seves preses.

D) A continuació disposes del dibuix de 8 rèptils diferents. Posa una “X” als noms de les espècies que siguin saures i uneix tots els noms amb les imatges correctes (al final d’aquest article disposes d’un pdf amb les imatges per descarregar i imprimir). A continuació indica al planisferi la distribució geogràfica de cadascuna de les espècies (pots utilitzar els números o pintar amb diferents colors les zones de distribució):

 

ORDRE ESCAMOSOS SUBORDRE OFIDIS (SERPS)

Els Ofidis o Serpents són una subdivisió de l’Ordre Escamosos (amb el cos recobert d’escames), en el que s’inclou també als llangardaixos (Saures). Els ofidis són les serps. Dins l’ordre Escamosos hi ha un tercer subordre, que són els Amfisbènids, d’aspecte similar a cucs.

Les serps es caracteritzen pels següents aspectes:

  1. Cos allargat.
  2. Sense extremitats.
  3. Sense orificis auditius.
  4. Mandíbules unides per la part del davant mitjançant lligaments (les mandíbules es poden desencaixar per a ingerir preses de grans dimensions).
  5. Parpelles fusionades i transparents (cobreixen permanentment l’ull).
  6. Llengua bífida.

Com en el cas dels saures, la pell està recoberta d’escames i no té glàndules.

E) Les serps són carnívors depredadors que maten les seves preses i després se les empassen senceres sense mastegar. Tenen dos mecanismes diferents per matar les preses. Unes espècies tenen verí que injecten a la presa i esperen a que aquesta mori o quedi paralitzada, i d’altres espècies són constrictores, és a dir, que subjecten la presa i la pressionen fortament per trencar-li els ossos i ofegar-la. Busca per internet el nom de 3 serps constrictores i 3 serps verinoses. Indica’n el nom comú, el nom científic i la seva distribució geogràfica. Pots acompanyar la informació d’alguna fotografia o dibuix.

 

ORDRE CROCODILIANS (COCODRILS I CAIMANS)

Els cocodrils, els al·ligàtors, els caimans i els gavials formen el grups dels crocodilians. Tenen les següents característiques:

  1. Tenen el crani allargat i massís.
  2. Tenen 4 extremitats, amb 5 dits a les potes del davant i 4 dits a les potes del darrera.
  3. Presenten el cos recobert d’escames i plaques òssies molt dures.

Els rèptils de l’ordre crocodilians quasi no han canviat la seva morfologia des de fa 200 milions d’anys, i ja existien quan encara no havien aparegut els dinosaures. Així, es tracta de “fòssils vivents”!

F) Com diferenciar els cocodrils dels al·ligàtors i caimans i dels gavials? És ben fàcil. Només cal observar la forma del cap. Relaciona convenientment amb fletxes els dibuixos i les descripcions següents (al final d’aquest article disposes d’un pdf amb les imatges per descarregar i imprimir):

G) Quina és la distribució geogràfica d’aquests 3 grans grups? Pinta al planisferi següent i amb colors de fusta diferents la distribució d’aquests crocodilians. No t’oblidis de fer una llegenda.

Si vols descarregar les taules i les imatges per imprimir-les i incorporar-les al teu treball, fes clic al document següent:

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 7: Reflexiono sobre els meus encerts i errors, que reconec a través de diferents estratègies d’avaluació, per millorar i aprendre. (CC5)

Obj. 10: Respecto les opinions i el coneixement de tothom, i els escolto activament com a font d’aprenentatge. (CC5)

Obj. 15: Quan he de trobar informació, primer reflexiono sobre què necessito, sobre on buscar i com fer la cerca, i seguidament planifico on guardar la informació, com utilitzar-la i com referenciar les fonts. (CC1, CE2)

Obj. 16: Sempre recopilo informació d’almenys tres fonts d’informació diferents, que utilitzo per tal de crear els meus propis redactats, evitant sempre fer “retalla i enganxa”. (CC1, CE2)

Obj. 17: No em limito a fer cerques en català o en castellà, sinó que intento trobar la informació més adequada encara que estigui en altres llengües. (CC2)

Obj. 22: Consulto textos científics divulgatius, dels quals identifico i recullo la informació més rellevant per als meus interessos per fer-ne un ús posterior. (CC1)

Obj. 32: Connecto els coneixements adquirits a l’aula amb el meu entorn i la meva vida, i reconeixo la contribució de les persones a la ciència. (CC3, CE3)

Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)

Obj. 39: Utilitzo els coneixements de Biologia i Geologia per reflexionar sobre com contribuir personalment i col·lectivament als Objectius de Desenvolupament Sostenible. (CC3, CE5)

Obj.  42: Aprenc les relacions que es produeixen entre els éssers vius i entre aquests i el medi ambient, i entenc que tot a l’ecosistema està interconnectat. (CE6)

Obj.  49: Utilitzo el meu espai de Google garantint en tot moment la seguretat del compte i de les meves dades, mantenint l’ordre dels arxius propis i compartits en carpetes correctament identificades, i utilitzo les aplicacions de treball de manera eficient. (CC4)

Obj. 50: Utilitzo les aplicacions i tecnologies digitals amb responsabilitat i respecte per comunicar-me amb la comunitat educativa i participar en projectes col·lectius. (CC4)

Obj. 51: Controlo la postura del meu cos, la distància de la pantalla als ulls, la iluminació i el temps d’atenció quan estic amb dispositius digitals. També tinc molta cura de les meves dades personals i de les contrasenyes. (CC4)