Els protozous tenen 3 estratègies diferents de desplaçament:
1) Hi ha espècies que tenen el cos recobert de cilis, el moviment coordinat dels quals els permet desplaçar-se de forma lineal:
2) Altres espècies estan proveïdes d’un o dos flagels que, a mode de palanca com una forcola (nom que se li dona al llarg bastó que permet desplaçar les gòndoles a Venècia clavant-lo al fons i empenyent), o subjectant-se com podríeu agafar-vos en un rocòdrom, poden desplaçar-se a saltirons:
3) Finalment, hi ha espècies que es desplacen mitjançant pseudòpodes. El protozou es deforma allargant-se per tal d’anar-se’n desplaçant:
En aquesta activitat us proposo un joc per entendre millor com funciona el desplaçament per mitjà de pseudòpodes!
Material
– Cartolina
– 4 llapis de grafit HB2
– 1 goma elàstica (de les de pollastre)
– 1 o 2 daus
– 1 cordill que faci de gran compàs
Procediment
1) Formeu grups de 4 persones.
2) Amb l’ajuda del cordill i d’un llapis, fent centre al centre de la cartolina com si fos el radi d’un compàs, dibuixeu una gran circumferència (la més gran que us càpiga sencera a la cartolina).
3) Feu 12 divisions a la gran circumferència, com si fos un rellotge, i numereu-les de l’1 al 12.
4) Situeu la goma elàstica al centre de la circumferència.
Funcionament del joc
Aquest joc és una cursa en la que competeixen entre ells els 4 membres del grup.
a. Cada jugador se situa a un dels quatre punts cardinals de la circumferència: al Nord (el número 12), a l’Est (el número 3), al Sud (el número 6), i a l’Oest (el número 9).
b. Cada jugador agafa un llapis amb la mà i el posa vertical a l’espai interior de la goma elàstica, a prop del centre de la circumferència. A partir d’aquest moment, qui aixeca el llapis de la cartolina perd.
c. El jugador que es troba al Nord tira els dos daus (o si només teniu un, el tireu dues vegades). Sumeu els punts per saber la direcció en la que cal desplaçar-se (si heu tret un 2 i un 5, la suma és un 7. Això vol dir que el jugador ha de desplaçar el llapis en direcció al 7). El jugador desplaça el llapis fins a crear una certa tensió a la goma, ni massa forta ni massa fluixa (els altres jugadors no poden moure el seu llapis o perden el joc).
d. El següent jugador (el que es troba a l’Est) tira els daus i desplaça el seu llapis en la direcció que li ha marcat l’atzar, creant una nova tensió.
e. Els jugadors van jugant al seu torn tirant els daus fins que la goma arribi a tocar la circumferència en algun punt del seu perímetre. Guanya el jugador que es troba al punt cardinal més proper al punt de contacte de la goma amb la circumferència.
f. En qualsevol moment del joc queden eliminats els jugadors que aixequen el llapis de la cartolina, els jugadors que tensionen massa la goma fent moure als altres jugadors, o els jugadors que no respecten les normes.
Reflexió final
Explica a la teva llibreta com ha anat el joc i, després, respon de manera argumentada les qüestions següents:
1) El joc intenta emular el desplaçament per pseudòpodes d’un protozous. Com està representat el protozou en el joc?
2) A què correspon en el joc la membrana cel·lular i el citoplasma del protozou?
3) Què fa que es produeixin els pseudòpodes en el joc? i en un protozou real? (Potser et cal buscar alguna informació per internet per respondre a aquesta segona pregunta.)
4) Creus que els protozous que es desplacen per pseudòpodes utilitzen l’atzar (els daus en el joc) per desplaçar-se? Com t’imagines que coordinen els moviments per desplaçar-se per, per exemple, poder-se alimentar?
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 12: Participo en el treball en equip assumint la responsabilitat d’allò en el que més puc aportar al grup. (CC7)
Obj. 16: Sempre recopilo informació d’almenys tres fonts d’informació diferents, que utilitzo per tal de crear els meus propis redactats, evitant sempre fer “retalla i enganxa”. (CC1, CE2)
Obj. 23: Em faig preguntes amb sentit sobre els fenòmens naturals i defenso amb els meus coneixements perquè és oportú fer-me-les. (CC3, CE3)
Deixa un comentari