Els amfibis (tritons, salamandres, gripaus i granotes) són els més primitius dels animals amb 4 extremitats (tetràpodes: amfibis, rèptils, aus i mamífers). Es caracteritzen pels següents aspectes:

  1. Tenen esquelet ossi.
  2. Tenen dos parells d’extremitats.
  3. Generalment 4 dits a les potes anteriors (de vegades 5 i de vegades menys).
  4. Pell llisa i humida, amb moltes glàndules (algunes poden ser verinoses), sense escates.
  5. Boca gran amb petites dents i dues narines (orificis nasals).
  6. Respiració pels pulmons i per la pell. En algunes espècies, els adults mantenen les brànquies externes dels estats larvals.
  7. Sistema circulatori tancat (la sang sempre circula a dins dels vasos sanguinis), doble (hi ha un circuit pulmonar i un circuit sistèmic (per la resta del cos)) i incomplet (la sang oxigenada i no oxigenada es barregen al cor).
  8. Ectotèrmics (la temperatura del cos varia amb la temperatura ambiental).
  9. Sexes separats amb reproducció sexual interna (en salamandres) o externa (granotes i gripaus). Ovípars.
  10. Larves aquàtiques amb brànquies que, per metamorfosi, perden les brànquies i desenvolupen pulmons.
  11. Carnívors.

 

Salamandra

 

A) Busca per internet els noms comuns i/o científics d’almenys 4 amfibis que visquin en plena natura a Catalunya i explica alguna curiositat sobre ells.

 

ORDRE URODELS (SALAMANDRES I TRITONS)

Són els amfibis amb cua (també s’anomena a l’ordre Caudats). Presenten les extremitats disposades en angle recte en relació al cos, i les extremitats anteriors i posteriors són més o menys de la mateixa mida.

Tritó

L’axolot (ajolote, en castellà) és una salamandra que en estat adult manté les característiques pròpies dels estats larvaris (brànquies externes).

B) Reprodueix i completa a la teva llibreta la fitxa següent sobre l’axolot:

Nom científic:
Distribució geogràfica:
Observacions:
Dibuix:

 

 

 

(indica’n l’escala gràfica aproximada)

 

A Catalunya el Parc Zoològic de Barcelona i altres entitats naturalistes mantenen un important projecte de conservació del tritó del Montseny, una espècie endèmica en greu perill degut a la contaminació i la pèrdua d’espais naturals.

C) Busca per internet informació sobre el tritó del Montseny i sobre els programes de reproducció i de conservació i elabora un petit document amb totes les dades i imatges recollides.

 

ORDRE ANURS (granotes i gripaus)

Són els amfibis sense cua (en estat adult). El seu cos està adaptat al salt, de manera que les extremitats inferiors són molt més llargues. Alguns són estrictament aquàtics, d’altres només terrestres i d’altres tenen vida mixta. En tots els casos, però, la reproducció es realitza a l’aigua.

Gripau

La metamorfosi és radical, doncs les larves (anomenades capgrossos) presenten cua i brànquies i no tenen potes ni pulmons, mentre que en estat adult tenen les quatre extremitats i pulmons i no tenen ni cua ni brànquies. Mentre que els adults són carnívors, les larves són herbívores.

Granota

Saps que hi ha unes granotes molt petites que són molt i molt verinoses?

D) Informa’t sobre les espècies de granotes de punta de fletxa. Totes elles tenen colors molt vius per advertir del seu potent verí a possibles depredadors. Reprodueix i completa a la teva llibreta la fitxa següent per almenys 3 espècies diferents de granotes de punta de fletxa:

Nom científic:
Distribució geogràfica:
Observacions:
Dibuix:

 

 

 

(indica’n l’escala gràfica aproximada)

 

E) Per què s’anomenen granotes “de punta de fletxa”?

Dins la Classe Amfibis hi ha un tercer ordre que inclou les Cecílies, que tenen aspecte de cuc.

 

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 7: Reflexiono sobre els meus encerts i errors, que reconec a través de diferents estratègies d’avaluació, per millorar i aprendre. (CC5)

Obj. 10: Respecto les opinions i el coneixement de tothom, i els escolto activament com a font d’aprenentatge. (CC5)

Obj. 15: Quan he de trobar informació, primer reflexiono sobre què necessito, sobre on buscar i com fer la cerca, i seguidament planifico on guardar la informació, com utilitzar-la i com referenciar les fonts. (CC1, CE2)

Obj. 16: Sempre recopilo informació d’almenys tres fonts d’informació diferents, que utilitzo per tal de crear els meus propis redactats, evitant sempre fer “retalla i enganxa”. (CC1, CE2)

Obj. 17: No em limito a fer cerques en català o en castellà, sinó que intento trobar la informació més adequada encara que estigui en altres llengües. (CC2)

Obj. 22: Consulto textos científics divulgatius, dels quals identifico i recullo la informació més rellevant per als meus interessos per fer-ne un ús posterior. (CC1)

Obj. 32: Connecto els coneixements adquirits a l’aula amb el meu entorn i la meva vida, i reconeixo la contribució de les persones a la ciència. (CC3, CE3)

Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)

Obj. 39: Utilitzo els coneixements de Biologia i Geologia per reflexionar sobre com contribuir personalment i col·lectivament als Objectius de Desenvolupament Sostenible. (CC3, CE5)

Obj.  42: Aprenc les relacions que es produeixen entre els éssers vius i entre aquests i el medi ambient, i entenc que tot a l’ecosistema està interconnectat. (CE6)

Obj. 47: Reflexiono i emeto judicis argumentats sobre els grans reptes actuals i futurs relacionats amb el canvi climàtic, la sobreexplotació de recursos naturals i la pèrdua de diversitat biològica i dels ecosistemes naturals. (CC6)

Obj.  49: Utilitzo el meu espai de Google garantint en tot moment la seguretat del compte i de les meves dades, mantenint l’ordre dels arxius propis i compartits en carpetes correctament identificades, i utilitzo les aplicacions de treball de manera eficient. (CC4)

Obj. 50: Utilitzo les aplicacions i tecnologies digitals amb responsabilitat i respecte per comunicar-me amb la comunitat educativa i participar en projectes col·lectius. (CC4)

Obj. 51: Controlo la postura del meu cos, la distància de la pantalla als ulls, la iluminació i el temps d’atenció quan estic amb dispositius digitals. També tinc molta cura de les meves dades personals i de les contrasenyes. (CC4)