Són les 12 del matí del dimecres 14 de febrer de 2018 quan la Mònica Terribas ens informa des de Catalunya Ràdio del registre del terratrèmol més intens dels últims 10 anys:

Un terratrèmol de magnitud 3,7 sacseja la Ribagorça aragonesa sense causar danys

Aquest matí hi ha hagut un terratrèmol de magnitud 3,7 amb epicentre a Sopeira, a la Ribagorça aragonesa. La tremolor, que s’ha registrat a dos quarts de deu d’aquest matí, no ha fet mal, però s’ha notat en diverses comarques catalanes del nord-oest. Poc després s’han registrat dues rèpliques més de magnitud 3,2. És el terratrèmol més fort registrat al país als últims deu anys.

(Escolteu la notícia i els testimonis a peu de carrer)

Minuts més tard, la Mònica recaba informació de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya entrevistant a la Sara Figueras, Cap de l’Àrea de Geofísica i Sismologia:

L’Institut Cartogràfic i l’alcalde de Sopeira, a l’Aragó, expliquen com ha sigut el terratrèmol

A quarts de 10 del matí hi ha hagut un terratrèmol de 3,7 graus, amb epicentre a Sopeira, a la Ribagorça. Des de l’Institut Cartogràfic ens expliquen com han sigut les rèpliques i l’alcalde del municipi detalla que ha sigut lleu.

(Escolteu les entrevistes)

A més, a l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya podem consultar el comunicat sísmic corresponent:

Ara que ja us he presentat el context d’aquesta activitat, sou vosaltres els que entreu en joc!

Es tracta de desenvolupar i gravar en àudio una o dues intervencions informatives de ràdio (la notícia en titulars i/o el desenvolupament d’una entrevista, per exemple) sobre un hipotètic terratrèmol de gran magnitud esdevingut en algun punt del territori català i que hagi produït greus afectacions materials (no siguem morbosos i fem que ningú hagi pres mal, a part d’un bon ensurt!).

Podeu treballar en equips de 4 – 5 (màxim 6) alumnes, però en qualsevol cas heu de definir molt bé quines són les tasques i les responsabilitats de cadascú, i heu de prendre decisions conjuntes i supervisar les tasques dels companys. Seguiu el següent guió de treball, que us ajudarà a organitzar-vos correctament i a endreçar la feina:

1) Analitzeu de manera esquemàtica els aspectes següents de la informació periodística i científica:

Informació periodística

a. Com s’articula la notícia? (titular, informació bàsica, recursos, desenvolupament…)

b. Com s’estructuren les entrevistes? (a qui i per què es fa l’entrevista, en què s’insisteix i per què…)

Informació científica

c. Ajudeu-vos dels continguts de 5.3. Deformació estructural i metamorfisme, així com d’aquella informació que pugueu trobar per internet, especialment a la web de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.

d. Quina informació aporta l’experta en terratrèmols? De quines eines es fa servir per a argumentar allò que diu?

2) Inventeu la història, però sempre amb una base científica i creíble:

e. On és més probable que es produeixi un terratrèmol de gran magnitud a Catalunya i per què? Per a això, us serà d’utilitat consultar el mapa de distribució de terratrèmols (no dubteu en preguntar al professor tot allò que considereu oportú):

f. Quina ha de ser la magnitud del terratrèmol perquè produeixi danys materials importants? Quins poden ser aquests danys?

g. Quins poden ser els testimonis que apareguin a les notícies? Quina és la seva història?

3) Prepareu un document escrit que serveixi de guió per a planificar la gravació. Hi heu d’especificar tot allò que considereu necessari de manera ordenada i clara. Haureu de lliurar aquest document al professor, però sobretot ha de ser un document útil perquè la vostra notícia sigui realista, creíble i estigui ben feta. Us proposo una estructura, que podeu millorar al vostre gust:

h. Característiques del terratrèmol (on, quan, magnitud, per què allà…)

i. Afectacions materials (què s’ha malmès, què ha sentit la població i com ho ha sentit…)

j. Quins han de ser els titulars, què es posa com a text resum de la notícia sota els titulars…

k. Quin és el nom del o de la periodista, quin o quins alumnes faran de periodista…

l. Què es llegeix exactament a la notícia (alerta, que no sembli que llegiu quan graveu!)

m. A qui s’entrevista i per què? Com es diuen, quina és la seva història, què expliquen…

n. Quins mitjans utilitzeu per gravar els àudios…

o. Quina és la funció de cada membre de l’equip, quines són les seves responsabilitats i qui les ha de supervisar…

4) Ara sí,

Silenci… Gravem!