ELECCIONS MUNICIPALS 2019

El dimarts 30 abril, reuníem a l’auditori del nostre col·legi els set candidats a l’ alcaldia de Blanes (dels partits amb representació a l’ Ajuntament en aquella data). Aquesta Taula Rodona de diàleg i debat entre els alcaldables i tots els alumnes de Secundària del nostre centre formava part del projecte que sobre política havien estat realitzant els alumnes de 3r d’ESO des de l’àrea de Socials.

Prenent l’actualitat política, volíem aprofitar la celebració de les Eleccions Municipals del 26 de maig per acostar l’alumnat a la societat, a la vida política, al seu entorn i despertar-los la consciència democràtica. L’objectiu de l’experiència didàctica era fomentar la pràctica i l’aprenentatge dels valors democràtics. Aquest projecte els va portar a conèixer la vida política del seu entorn més immediat, els partits polítics, els candidats blanencs, els programes electorals… d’una manera més dinàmica, competencial i enriquidora.

El projecte es va dividir en quatre activitats amb objectius diferenciats:

1. Conèixer els partits polítics que es presenten a les eleccions municipals a Blanes.
  2. Reflexionar sobre allò que preocupa als nostres alumnes sobre la nostra localitat i què podrien fer per a millorar-ho.
  3. Assistir i participar en una Taula rodona amb els candidats i candidates a l’alcaldia de Blanes (dimarts 30 d’abril)
  4. Organitzar la celebració d’una sessió de Ple Municipal (activitat que vam portar a terme a la Sala de Plens de l’ Ajuntament el divendres 10 de maig)

Per començar, organitzats en grups cooperatius, se’ls va assignar a l’atzar un dels set partits polítics que tenien aleshores representació a l’Ajuntament de Blanes: PSC, Junts per Blanes (PDeCat) , ERC, Blanes En Comú Podem (ICV-EUiA-EPM, Batega) C’s, CUP, PP.

Cada grup va buscar informació detallada del partit polític que li va tocar per preparar una exposició a la resta de companys. En la seva recerca, van visitar la seu dels partits polítics i es van entrevistar amb els seus candidats.

La segona part va consistir va consistir en reflexionar i debatre sobre problemes o situacions que els alumnes creuen que vivim, patim o simplement són millorables a la nostra vila. Després, van preparar el seu propi programa de govern per Blanes, en el que van debatre, discutir i decidir plegats què volien fer per millorar la convivència i el benestar de tota la població blanenca. Les seves propostes havien d’estar relacionades amb cinc àmbits: educació i cultura; joventut, esport, oci i temps lliure.; civisme i convivència; medi ambient, i, finalment, un altre tema de lliure elecció per part de cada grup cooperatiu.

Totes aquestes reflexions i propostes van servir per preparar les preguntes que van fer als alcaldables de Blanes, als quals volem agrair la seva participació i col·laboració en aquest projecte: Mario Ros, Mia Ametller, Jordi Urgell, Àngel Canosa, Sergio Atalaya, Salvador Tordera i Francesc Rufs.

Per acabar el projecte, divendres 10 de maig, els alumnes de 3r van celebrar Ple Municipal a la sala de plens de l’Ajuntament on van simular ser regidors i regidores, sota l’atenta mirada de l’ alcalde Mario i Ros i els regidors Àngel Canosa i Albert Sanz.

Vull felicitar tots i totes les alumnes per les ganes, treball i esforç que van posar en aquest treball i als nostres polítics per la seva col·laboració i participació.