Experiència ES5
Dades del centre i professorat
- Institut Antoni de Martí i Franquès
- Educació Segundària Obligatòria (3r i 4t)
- Jean-Marc Segarra Mauri
- Jordi Satorra Marín
- e300036414@xtec.cat
Títol de l’experiència
- Tractament integrat de llengües en el porcés d’escriptura: L’eficiència
Objectius
- Millorar la coordinació interlingüística dels professors
- Fer explícita la intercomprensió lingüística
- Comprometre el centre amb la llengua del país i vehicular (català) i les llengües d’ensenyament (castellà, anglès, alemany i francès)
- Compartir estratègies d’habilitats d’expressió escrita
- Reflexionar sobre el procés d’escriptura
- Millorar el bon ús d’eines digitals
- Avaluar amb l’ús compartit i coordinat de rúbriques
Continguts
- El procés d’escriptura: contextualització, planificació, textualització, revisió i edició.
- L’estructura de la carta formal i informal
- Estratègies de composició escrita (i argumentació).
- Transferències interlingüísitiques.
- L’ús del correu electrònic i del processador de textos.
Descripció
- A partir d’unes situacions comunicatives reals: escriure un correu electrònic per als intercanvis lingüístics del centre i per formular una queixa formal davant de l’administració. L’alumnat de 3r i 4t d’ESO és qui realitza les activitats (carta formal i carta informal). Intervenció docent:
- Contextualització: escriptura guiada i pautada
- Planificació: escriptura guiada i reflexió metalingüística, les superestructures lingüístiques
- Textualització: escriptura individual
- Revisió: col·lectiva i individual d’errors comuns amb coavaluació i autoavaluació.
- Edició: escriptura guiada
- Difusió: gran grup
Competències bàsiques prioritàries
Competència comunicativa lingüística i audiovisual
- Dimensió expressió escrita:
- Competència 8, planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari;
- Competència 9: Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari;
- Competència 10, Revisar el text per millorar-lo i tenir cura de la seva presentació formal en funció de la situació comunicativa.
- Dimensió comunicació oral:
- Competència 3, Interacturar oralment d’acord amb la situació comunicativa, utilitzant estratègies conversacionals.
- Dimensió comunicació interpersonal i col·laboració:
- Competència 7, Realitzar comunicacions interpersonals virtuals i publicacions digitals.
Competència metodològica d’aprendre aprendre