ES5 Institut Antoni de Martí i Franquès – Tarragona 2017

Experiència ES5

Dades del centre i professorat

  • Institut Antoni de Martí i Franquès
  • Educació Segundària Obligatòria (3r i 4t)
  • Jean-Marc Segarra Mauri
  • Jordi Satorra Marín
  • e300036414@xtec.cat

Títol de l’experiència

  • Tractament integrat de llengües en el porcés d’escriptura: L’eficiència

Objectius

  • Millorar la coordinació interlingüística dels professors
  • Fer explícita la intercomprensió lingüística
  • Comprometre el centre  amb la llengua del país i vehicular (català) i les llengües d’ensenyament (castellà, anglès, alemany i francès)
  • Compartir estratègies d’habilitats d’expressió escrita
  • Reflexionar sobre el procés d’escriptura
  • Millorar el bon ús d’eines digitals
  • Avaluar amb l’ús compartit i coordinat de rúbriques

Continguts

  • El procés d’escriptura: contextualització, planificació, textualització, revisió i edició.
  • L’estructura de la carta formal i informal
  • Estratègies de composició escrita (i argumentació).
  • Transferències interlingüísitiques.
  • L’ús del correu electrònic i del processador de textos.

Descripció

  • A partir d’unes situacions comunicatives reals: escriure un correu electrònic per als intercanvis lingüístics del centre i per formular una queixa formal davant de l’administració. L’alumnat de 3r i 4t d’ESO és qui realitza les activitats (carta formal i carta informal). Intervenció docent:
  • Contextualització: escriptura guiada i pautada
  • Planificació: escriptura guiada i reflexió metalingüística, les superestructures lingüístiques
  • Textualització: escriptura individual
  • Revisió: col·lectiva i individual d’errors comuns amb coavaluació i autoavaluació.
  • Edició: escriptura guiada
  • Difusió: gran grup

Competències bàsiques prioritàries

Competència comunicativa lingüística i audiovisual

  • Dimensió expressió escrita:
  • Competència 8, planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari;
  • Competència 9: Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari;
  • Competència 10, Revisar el text per millorar-lo i tenir cura de la seva presentació formal en funció de la situació comunicativa.
  • Dimensió comunicació oral:
  • Competència 3, Interacturar oralment d’acord amb la situació comunicativa, utilitzant estratègies conversacionals.
  • Dimensió comunicació interpersonal i col·laboració:
  • Competència 7, Realitzar comunicacions interpersonals virtuals i publicacions digitals.

Competència metodològica d’aprendre aprendre