Experiència EP6
Dades del centre i professorat
- CEE Garbí – El Vendrell
- Educació Primària – Cicle superior (5è)
- Paloma Remenzal Ojeda(Coordinadora del servei)
- Anaïs Núñez Novell (Mestra d’Educació Especial)
- e3004581@xtec.cat
Títol de l’experiència
- L’Aula Integral de Suport: un nou model educatiu i terapèutic
Objectius
- Emmarcar les característiques generals de les Aules Integrals de Suport dins l’especificitat de suports educatius i terapèutics existents en la xarxa
- Presentar els objectius principals de la intervenció psicoeducativa
- Donar a conèixer la gestió i funcionament de l’AIS
- Explicar la metodologia de treball amb alumnat, famílies i escoles
- Aprofundir en un dels àmbits d’actuació com és el treball de identificació i gestió d’emocions
Continguts
- Presentació de les característiques del servei
- Criteris de selecció i perfil dels alumnes de l’AIS
- Tipologia de les activitats i distribució en l’horari setmanal
- Recursos humans i coordinació
- Metodologia i especificitat dels materials d’aula
- El treball de la gestió de les emocions: exemple de proposta metodològica per assolir el benestar emocional de l’alumnat
Descripció
L’Aula Integral de Suport és un servei educatiu i terapèutic innovador en el territori català.Està adreçat a alumnes amb problemes de conducta i/o trastorn mental greu que presenten un conjunt de necessitats psicoeducatives específiques.
Aquest model d’intervenció es basa en la idea que l’alumne és el centre de la intervenció i l’equip de professionals s’organitza amb l’objectiu de donar respostes concretes a les seves necessitats. La clau de l’èxit depèn de la capacitat dels professionals implicats, en crear xarxes de comunicació que permetin el feedback d’informació i la presa de decisions entre les diferents institucions: CSMIJ, Centres Educatius de referència, famílies i AIS.
La metodologia de treball, es converteix en un conjunt d’eines i situacions d’aprenentatge, que permeten als professionals tractar les dificultats i obrir camins cap a l’autonomia de l’alumne. L’objectiu d’aquesta praxis és el retorn de l’alumnat a la seva escola de referència. Un exemple de referència és el treball de la identificació i gestió de les emocions, resolució de conflictes i presa de decisions.
Competències bàsiques que es treballen de manera prioritària
Les competències bàsiques de l’àmbit de l’educació en valors es classifiquen segons aquestes tres dimensions:
Dimensió personal:
- C1. Actuar amb autonomia en la presa de decisions i assumir la responsabilitat dels propis actes
- C2. Desenvolupar habilitats per fer front als canvis i a les dificultats i per assolir un benestar personal
- C3. Qüestionar-se i usar l’argumentació per superar prejudicis i consolidar el pensament propi
Dimensió interpersonal:
- C4. Mostrar actitud de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions, creences i les cultures que les conformen
- C5. Aplicar el diàleg com a eina d’entesa i participació en els relacions entre persones
- C6. Adoptar hàbits d’aprenentatge cooperatiu que promoguin el compromís personal i les actituds de convivència
Dimensió social:
- C7. Analitzar l’entorn amb criteris ètics per cercar solucions alternatives als problemes
- C8. Mostrar actituds de servei i de compromís social, especialment davant les situacions d’injustícia