JOC A L’EXTERIOR

Quan entenem que el mitjà que tenen els infants per aprendre i desenvolupar-se és el joc i l’experimentació, aquesta premissa ens porta, necessàriament, a donar importància a la manera com organitzem els materials i l’entorn de l’infant, en com distribuïm els espais i els dotem d’elements que, efectivament, incitin en ell les ganes d’investigar, de descobrir, de provar…., és a dir, donem importància a crear espais que siguin susceptibles de generar aprenentatge.

La possibilitat d’adequar els espais i els materials per dotar-los del màxim potencial educatiu no es redueix només a l’espai interior, a les estances, sinó que també ha d’incloure els espais exteriors.

L’espai exterior de la llar d’infants és el pati o jardí i, com tot els altres espais o activitats que fem al centre, és susceptible de ser programat.

Aquesta programació té per objectiu organitzar el pati escolar amb un mobiliari, materials i amb una distribució d’elements naturals que permetin als infants explorar, experimentar, aprendre, establir relacions amb l’altre, socialitzar-se, gaudir… Però també organitzar el temps que els infants hi romandran, definir quina ha de ser l’actitud de les persones educadores, concretar quina serà la llibertat que tindran els infants per romandre-hi o accedir-hi…

I és que el pati escolar, així com tots els espais de la llar, és un espai amb altes possibilitats educatives, ara bé, que esdevingui realment educatiu per a l’infant, vindrà donat per la reflexió que l’equip educatiu hagi realitzat. Una reflexió sobre els usos, els espais, els material i el temps que se li dedica.

A l’hora de planificar l’espai del pati, fer un espai que potenciï l’assoliment de les capacitats dels infants, que sigui motor de desenvolupament en tots els àmbits significa aconseguir dissenyar un espai que permeti als infants:

  • Jugar, que susciti i provoqui l’activitat lúdica en totes les seves dimensions.
  • Manipular, amb pedres, fulles, troncs, sorra, aigua…
  • Exercitar la motricitat, amb tricicles, vehícles, cotxets…
  • Mantenir l’equilibri amb troncs, bancals i altres elements estables i una mica alçats del pati.
  • Descobrir les possibilitats del propi cos pujant i baixant petites rampes o elements alçats.
  • La descoberta de l’altre, que permeti el joc en petit grup, la imitació, el diàleg…
  • Iniciar-se en el joc simbòlic, a la caseta, al sorral…
  • Possibilitar la descoberta amb l’observació directa d’algun esser viu….
  • Tenir cura d’elements naturals de l’entorn: plantes, arbres…