A la llar, a banda de joguines didàctiques com encaixos, nines, cotxes, pilotes… joguines que agraden als infants i que els permeten adquirir, a través del joc, uns aprenentatges relacionats amb l’espai i el funcionament del món que els envolta, també disposem de tota una selecció de materials que anomenem materials no estructurats.
Ens referim a un material variat, reciclat o natural i d’us quotidià que no té cap finalitat específica, com poden ser anelles de fusta, pots de metall, cordes, cadenes, mànegues de goma, petxines, pedres, sorra, capsetes de fusta, tapes de metall, raspalls, trocets de roba, xapes, rul·los, coladors, taps de suro, pals de bambú, embuts, tubs de metacrilats, boixets, rodets, betes, pinces d’estendre, pals de fusta, llaunes, etc.
Aquests materials potencien un joc imaginari molt ric, de descoberta, d’experimentació i classificació, on els infants, tocant-los i combinant-los entre sí, els exploren i en coneixen les característiques, similituds i diferències.
El fet que aquest material no tingui una utilitat preconcebuda el converteix en una font infinita de possibilitats per a l’infant. Aquest tipus de material fomenta el desenvolupament de l’autonomia i la capacitat en la presa de decisions, i en conseqüència afavoreix la curiositat natural i el desenvolupament de la creativitat. L’infant pot investigar, explorar amb els cinc sentits, donar diferents usos i imaginar que és qualsevol cosa. A més, com que està lliure d’estereotips, no correspon a cap gènere o rol específic.
El joc amb material inespecífic està pensat per donar resposta als diferents interessos, tant individuals com col·lectius, dels infants de 0 a 3 anys. Entre moltes altres possibilitats, permet treballar la lògica matemàtica en aquestes edats. El material inespecífic es presenta de manera atractiva per tal que els infants explorin i experimentin, trobant ells mateixos totes les opcions de combinació i arribant així a fer les primeres estructures de lògica-matemàtica. Ja des de les primeres edats, els proporcionen experiències sensorials relacionades amb els conceptes de qualitat, quantitat i treball espacial. Els infants, mitjançant l’observació i la manipulació, arriben a fer:
– Relacions qualitatives (distingir colors, formes, olors, textures, pes, temperatura, sonoritat… fer aparellaments i classificacions).
– Relacions quantitatives (comparar molts i pocs, molts i un, noció de menys i de més, agrupar elements…).
– Comparacions de mides i mesures (gran, petit, mitjà, llarg…).
– Relacions espacials i tipològiques (fora, dins, davant, darrere, sobre sota…).
Les propostes s’elaboren i adapten a l’edat i nivell maduratiu dels diferents grups amb la principal finalitat de proporcionar experiències, i sempre tenint en compte que sigui amb un material de qualitat i segur per a l’infant. En totes les propostes es dona molta importància a l’harmonia en la presentació estètica dels materials.