Descobrir és conèixer alguna cosa que no es coneix. Conèixer és més que mirar i observar, és a dir, implica un procés. Per conèixer necessitem tenir una experiència pròpia.
Els infants mostren gran curiositat per descobrir el seu entorn, per això és important que des de ben petits potenciem el seu esperit investigador, a través de propostes educatives que activin el joc, la curiositat i la disposició innata a experimentar, per tal que visquin processos de descoberta, de creativitat i d’aprenentatge significatiu.
L’experimentació permet als infants manipular materials de la vida quotidiana a nivell sensorial i perceptiu, a través de l’acció lliure i espontània, la possibilitat d’accedir a multitud de sensacions, descobriments i aprenentatges. A més els permet descobrir per sí mateixos les qualitats d’aquests materials, on posen en marxa tots els seus sentits, miren, oloren, tasten, toquen.
Gràcies als seus sentits i amb aquestes experiències coneixen el seu cos i van descobrint la realitat que els envolta. A més, fa també que expressin les seves emocions i el més important, que gaudeixin fent la proposta, aprofitant la seva curiositat innata per aprendre.
Des de la llar considerem molt important proporcionar espais d’experimentació i manipulació de manera lliure i espontània. Així les criatures poden vivenciar i endinsar-se en la seva experiència, tot investigant a través dels seus sentits i de tots els materials proposats i treure’n les seves conclusions.
Aquesta proposta contempla utilitzar materials inespecífics i naturals, com ara: la sorra, la sal, el pa ratllat, pell mandarina trinxada, pètals de flors… combinat amb petxines, taps suro, pinyes, pedres, branques… tot convinat-los amb estris i recipients: embuts, coladors, pots de diferents mides, culleres i cullerots, pinces…
“Hem de donar als infants l’oportunitat de sentir abans de comprendre, d’experimentar abans de conèixer, ja que no hi ha res en la intel·ligència que no hagi passat abans pels sentits” Jean Piaget