LAX’N’ROCK A LES AULES

lax3

Els darrers mesos d’aquest curs 2009-2010 tres dels membres del grup Lax’n’Busto han iniciat un projecte educatiu anomenat LAX’N’ROCK A LES AULES que volen difondre a tots els joves de les escoles i instituts del nostre país.

Aquest projecte està adreçat especialment a centres de secundària i batxillerat, i pretén oferir-los la oportunitat de conèixer de primera mà la feina dels músics, des de la creació d’una nova cançó fins als concerts en directe, passant pel treball en grup, l’enregistrament d’un disc en un estudi professional, la fabricació, la promoció i la distribució a les botigues.

Els tres components de Lax’n’Busto, combinaran explicacions més didàctiques de la seva feina amb audiovisuals, cançons i exemples pràctics tocats en directe, explicant d’una forma amena i planera cadascun dels passos que han de fer perquè un treball musical vegi la llum.

Per a més informació del projecte podeu entrar a :http:// www.laxnbusto.cat

i descarregar-lo des de la pestanya Laxn’rock a les aules.

En aquest projecte els alumnes podran aprendre de manera didàctica i en primera persona, que darrera d’un treball musical hi ha tot un procés d’elaboració on els valors com l’esforç, la responsabilitat, la constància, la creativitat i la imaginació, les emocions i les sensacions formen part de la vida quotidiana del músic professional així com la de qualsevol persona que faci bé la seva feina, la valori i l’estimi.

Posted in AULA ORDINÀRIA, RECURSOS | Leave a comment

SHAMBALA

shambala

Shambala està integrada per professionals de la comunicació, l’educació, la formació, l’oci i les arts, i treballem tant en l’àmbit educatiu com en el professional.

Què ens proposem en l’àmbit educatiu?

Per a nosaltres, educar significa realitzar un procés d’acompanyament, que implica fomentar l’educació integral de nens i joves, facilitant la seva autonomia, la seva creativitat, la gestió de les seves emocions des del respecte (a si mateix/a i als altres) i la capacitat de prendre decisions de manera positiva.

Per aquests motius, les nostres activitats tenen un doble objectiu:

• Formar a totes les persones implicades en l’educació de nens i joves (professors, pares, educadors, etc.) perquè puguin disposar de múltiples eines i tècniques de desenvolupament personal, professional i social. La finalitat és que aquestes eines puguin aplicar-se de manera pràctica amb alumnes, grups i col·lectius, famílies, companys, equips de treball i altres professionals del sector.

• Desenvolupar les habilitats personals, emocionals i socials d’infants i joves, com elements imprescindibles del seu benestar i del seu òptim desenvolupament afectiu i intel·lectual. Per a això, dissenyem i gestionem activitats pedagògiques i de lleure, combinant l’entreteniment, la creativitat i la imaginació juntament amb l’aprenentatge, la participació i la sensibilització social.

I en l’àmbit professional?

De manera molt similar, a la feina, on passem bona part de la nostra vida, volem dur l’esperit d’algunes de les nostres propostes formatives, amb l’interès de desenvolupar de manera excel·lent els objectius individuals i grupals de persones, organitzacions i/o equips.

http://www.shambala-events.org/cat/shambala-cat-home.php

Podeu fer una ullada al darrer butlletí. Molt interessant:

http://www.shambala-events.org/cat/04_pdf/infoshambala-n2-maig-juny-2010.pdf

Posted in BUTLLETINS ON LINE, TUTORIA I ORIENTACIÓ | Leave a comment

PROJECTE “DE NADOR A VIC”. Curs 09-10

 Les aules d’acollida de l’INS RUBIÓ I ORS  i de l’INS ÍTACA han sigut les participants d’enguany en el projecte.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/M4Qyrjmur3w" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

 Aquest és el vídeo resum de la sortida feta a Vic per més de 150 alumnes de diferents aules d’acollida.
El projecte “De Nador a Vic” es porta a terme durant tot el curs i finalitza amb una excursió a Vic on els alumnes coneixen a la Laila, autora del llibre que porta el mateix nom del projecte, i també es coneixen entre ells.
Ens ho vàrem passar d’allò més bé!

Posted in AULA D'ACOLLIDA | Leave a comment

LLIBRES INTERESSANTS PER CONSULTAR

1.) Un llibre breu sobre el FRACÀS ESCOLAR  que tracta el tema de la coeducació, el gènere i el fracàs escolar. En CATALÀ: http://www.scribd.com/doc/30967044/Fracas-Cat
En ESPANYOL: http://www.scribd.com/doc/30968239/Fracas-Esp
2.) Un llibre sobre didàctica de l’ORTOGRAFIA basat en la PNL, programació neurolingüística, una branca aplicada de la psicologia. Es tracta d’una metodologia innovadora que permet reduir les faltes ortogràfiques de l’alumnat entre un 50 i un 80% en un trimestre, aproximadament, i que tota la feina ortogràfica posterior sigui molt més útil.
En CATALÀ: http://www.scribd.com/doc/30966900/Bona-Ortografia-Docents-CAT
En ESPANYOL: http://www.scribd.com/doc/30968063/Buena-Ortografia-Docentes 
 Els dos llibres estan en PDF GRATUÏT i lliures de drets d’autoria: es poden fotocopiar, reenviar, penjar a web… sense problemes legals amb l’SGAE. 
Es poden trobar en català i castellà al web de BOIRA EDITORIAL www.boiraeditorial.com.
3.)Un breu VÍDEO-CURS GRATUÏT de 14 minut per a docents sobre ORTOGRAFIA i la seva didàctica.
En CATALÀ: http://bonaortografia.blogspot.com/
En ESPANYOL: http://buenaortografiasinesfuerzo.blogspot.com

Posted in AULA ORDINÀRIA | Leave a comment

AVALUACIÓ DE L’ALUMNAT DE L’AULA D’ACOLLIDA

imagen5

Ja s’han publicat les orientacions i els instruments d’avaluació per a l’alumnat de les aules d’acollida del curs 2009-10.

Trobareu tota la informació a l’Espai LIC: http://www.xtec.cat/lic/nouvingut/profe_orienta.htm

Posted in AULA D'ACOLLIDA | Leave a comment

NOVETATS A “ACOLLIDA” DE L’EDU 365.CAT

Podeu consultar l’apartat d’ACOLLIDA de L’EDU.CAT 365 amb moltes novetats interessants per treballar a l’AA:

acollida1

Posted in AULA D'ACOLLIDA | Leave a comment

OBRES DE TEATRE PER A JOVES ACTORS

teatre

http://deliciesveuisaxo.com/textos-teatre-infantil-juvenil/

En aquesta pàgina web podeu accedir a un reguitzell d’obres de teatre ( per un preu entre 2€ i 5€)per treballar amb alumnes entre 6 i 18 anys. Són textos que interessen especialment les diferents franges d’edat a les que van adreçats. Hi podeu trobar obres molt diverses en quant a la temàtica, l’edat, la durada, el nombre de personatges… L’acció i el llenguatge estan pensats segons  les possibilitats de cada nivell, mantenint un català correcte tot i presentant una parla àgil i actual.

 

 

Posted in AULA D'ACOLLIDA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | 1 Comment

ANY MARAGALL

En motiu, l’any 2010 , de l’ANY JOAN MARAGALL, l’Xtec fa una proposta maragallde treball :
Us convidem a participar amb el vostre alumnat a la commemoració de l’any Joan Maragall, tot fent-nos arribar locucions dels seus poemes o algun fragment. Caldrà que ens les envieu en mp3, el pes no pot superar els 1000kb; heu de fer-hi constar el nom del centre, la localitat i el curs dels alumnes que ho hagin enregistrat.
És una bona oportunitat perquè tant des de l’àmbit de llengües com des de l’Aula d’ Acollida del centre treballem la poesia , la lectura  i l’expressió oral.  A la pròpia pàgina podeu accedir a alguns dels poemes , en format PDF i les locucions que diversoso centres hi han fet arribar.
Posted in AULA D'ACOLLIDA, LLENGUA CATALANA | Leave a comment

Escoltar i comprendre

La Isabel de l’Aula d’Acollida de l’INS Camps Blancs ens fa arribar un material elaborat a partir del llibre PASSOS i del programa Speakcat: http://www.intercat.cat/speakcat/ per tal de treballar l’escolta i la comprensió oral.

PASSOS 1 i 2 . Exercicis de comprensió lectora a partir dels audios que porten incorporats els llibres i el solucionari corresponent:

 passos-11, passos-1-respostes1, passos-211, passos-2-respostes1

SpeakCat: Graella d’autocontrol i avaluació dels exercicis de compresió oral que proposa aquest curs.

speack-cat20071

Posted in AULA D'ACOLLIDA, RECURSOS | Leave a comment

DELICIOUS

Delicious , és un servei de gestió d’adreces d’interès a través del web. Permet pujar a la xarxa les adreces d’interès, que clàssicament s’emmagatzemaven des del navegador localment a deliciousl’ordinador, de manera que són consultables a través d’Internet i no només en local. També en facilita la categorització amb paraules clau , fet que n’agilita la localització. Però no tan sols permet agrupar-les i etiquetar-les, sinó també compartir-les amb altres usuaris del servei .

La Neus Molina ha recopilat al llarg de cinc anys més de 500 enllaços que segur que ens poden ser molt útils:

http://delicious.com/neusmolina

Posted in RECURSOS | Leave a comment

CERTAMEN DE LECTURA EN VEU ALTA A L’ESCOLA AMAT VERDÚ

Els alumnes de l’Escola Amat Verdú participen aquesta any en aquest concurs. Els nois i nois de l’Aula d’Acollida han tingut el suport d’una professional que, quinzenalment, ha dirigit un taller que els ha permès millorar les tècniques de vocalització, dicció, expressió, etc…12711861662721

El programa INFOK del canal Super3 va emetre el passat dia 13 d’abril un reportatge de com l’escola ha preparat la seva participació:

http://www.tv3.cat/videos/2835730

Posted in ACTIVITATS A SANT BOI, COMPARTIR EXPERIÈNCIES D'AULA, PREMIS I CONCURSOS | Leave a comment

SANT JORDI

Recull de recursos per treballar en motiu de la diada de Sant Jordi.sant_jordi

Edu365.cat: Celebrem Sant Jordi

imagen6

Des de l’Edu365 ens fan un seguit de propostes per treballar Sant Jordi al centre:

http://www.edu365.cat/

Espurna

imagen3

Des del portal Espurna, ens fan una proposta de creació d’històries digitals per compartir:

http://www.espurna.cat/santjordi2010/

La llegenda de Sant Jordi

Contes i llegendes d’arreu del món.

Pàgines web on trobar contes i llegendes.

Contes d’arreu del món : http://www.xtec.net/recursos/cultura/contes/arreu/index.htm

Contes del món: http://contesdelmon.wikispaces.com/Presentaci%C3%B3

Recull de contes infantils: http://www.bibgirona.net/salt/contes/xarxa/xarxa.htm

Educar en la diferència: http://www.xtec.cat/recursos/cultura/contes.htm

Una mà de contes: http://www.unamadecontes.cat/

Un mar de contes: http://www.totcontes.com/

Contes del Marroc: http://www.contesdelmarroc.blogspot.com/

Contes portats pel vent.

Material ,elaborat per l’Aula d’ Acollida de l’E.Antoni Tàpies, a partir del conte àrab  “La paraula màgica” i del conte xinès “Meng Jiang Nu ” .

El material consta d’unes vint imatges del conte en format jpg i del text complert en format word, per tal de continuar treballant l’expressió oral i escrita un cop s’ha escoltat el conte.

Poesia

Viu la poesia, és una pàgina on podeu trobar diferents recursos per treballar la poesia amb els alumnes de totes les edats:  http://www.viulapoesia.com/

banner_homeALTRES RECURSOS:

Qui era Sant Jordi? cataclic
http://ca.wikipedia.org/wiki/Sant_Jordi
La diada de Sant Jordi
http://www.xtec.cat/~mdomingo/stjordi/
Audiollibre La lletr@ ferida del Llibre Rosa
http://www.uoc.edu/lletra/santjordi2006/
Pàgina de la Generalitat de Catalunya dedicada a la diada de Sant Jordi
Felicitacions digitals, llegenda, activitats, etc.
http://www.gencat.cat/catalunya/santjordi/cat/index.htm
Sant Jordi per als més petits
http://www.edu365.cat/stjordi/
http://www.edu365.cat/primaria/contes/contes_spc/jordi/jordi01.htm
El joc de la diada
http://www.antaviana.com/bit/diada/
Dites de Sant Jordi
http://www.xtec.es/%7Emdomingo/stjordi/dites1.htm
Poemes
http://www.xtec.cat/~lrius1/calaixsastre/santjordi2004.htm
Especial Sant Jordi de La Malla
Postals digitals, literatura, regala paraules, etc.
http://www.lamalla.cat/especials/santjordi/portada.htm  capsal_newsletter15

Sant Jordi 2010

Llibres, lectura, jocs i tot sobre la llegenda i tradició de Sant Jordi a edu365.cat.

Cataclic

Espai virtual per a infants amb catàlegs de llibres de biblioteques o consells per organitzar una biblioteca a casa.

Fes roses per Sant Jordi

Amb paper de seda, cartolina, envasos paper xarol…

Literatura per a infants

Per saber-ne més de poesia, prosa i teatre, amb històries i contes.

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

INTERCANVIS ESCOLARS “RUTES LITERÀRIES”

 

 

 rutes1És un programa d’àmbit estatal, que té per objectiu complementar la formació a l’aula amb la realització d’un itinerari que gira a l’entorn d’un llibre, un personatge o un autor rellevant. Mitjançant aquest itinerari l’alumnat amplia el coneixement de la riquesa natural i cultural de les diferents comunitats autònomes, fomenta l’hàbit lector i reforça les matèries que expressen la diversitat cultural i lingüística de l’Estat.

Amb aquests objectius, el Ministeri d’Educació, Política Social i Esport va crear una convocatòria d’ajudes per la qual alumnes de 3r i 4t d’educació secundària procedents de Catalunya fan una ruta literària organitzada pel Departament d’Educació d’una altra Comunitat Autònoma, i alumnes procedents d’altres comunitats participen a la ruta literària organitzada pel Departament d’Educació. Cada any, conjuntament amb la convocatòria d’ajudes, es publica el catàleg de rutes. Els centres que vulguin participar-hi han d’elaborar un projecte de participació d’acord amb les orientacions generals de la convocatòria, constituir un grup format per 24 alumnes i dos/dues professors/es i presentar la sol·licitudal Departament d’Educació.

http://boe.es/boe/dias/2009/10/27/pdfs/BOE-A-2009-17050.pdfRESOLUCIÓN de 16 de octubre de 2009, de la Secretaría de Estado de Educación y Formación Profesional, por la que se convocan ayudas para participar en el programa de cooperación territorial «Rutas Literarias» durante el curso 2009/2010.Centres beneficiaris dels ajuts de la convocatòria 2009-2010Per a més informació: Departament d’Educació, Subdirecció General de Llengües i Entorn. Tel. 93.551.69.00, ext. 3824. Difusió d’experiències http://www.juglaresdehoy.blogspot.com/http://www.xtec.cat/lic/intro/intercanvi_rutes.htm

Leave a comment

21 de març, Dia Mundial de la Poesia

banderola20dmpActes arreu del territori per commemorar-hoLa celebració del Dia Mundial de la Poesia 2010 està impulsada per la Institució de les Lletres Catalanes i Unescocat, amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, el Consorci per la Normalització Lingüística i els serveis territorials del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya que han buscat la complicitat dels corresponents centres UNESCO, del teixit associatiu i dels municipis.  Un poema, 20 llengües  Jordi Pàmias ha creat La poesia en llengua catalana exclusivament per commemorar la celebració del Dia Mundial de la Poesia 2010 el 21 de març. Per donar-hi la màxima difusió s’ha editat un opuscle on podreu trobar el poema traduït a una vintena de llengües (les oficials de Catalunya i algunes d’escollides entre les que parlen altres ciutadans del país). Aquest opuscle serà distribuït massivament a partir del 21 de març a les àrees de servei de les autopistes, gràcies a la col·laboració del Servei Català de Trànsit, i a les biblioteques de tot el país gràcies a la col·laboració de la subdirecció general de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya. Accions arreu del territori  La setmana vinent no podeu quedar-vos sense poesia! A partir del dia 16 i fins al 21 de març del 2010 la poesia arribarà a tots els racons del Principat amb els recitals, lectures i espectacles que s’han organitzat a més d’una vintena de poblacions. El poeta d’enguany Jordi Pàmias   

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA | Leave a comment

UNITAT DIDÀCTICA: Mapa de la Vergonya

mapa1Aquest material pretén posar a l’abast de professorat i alumnat un seguit d’eines i recursos educatius perquè l’alumnat comprengui la importància de la ciutadania mundial, recerqui informació, construeixi el seu propi significat d’aquesta informació mitjançant l’anàlisi i es plantegi accions i les porti a terme de manera individual i col·lectiva per a transformar el món en el que viu.  
Unitat didàctica amb eines i recursos educatius perquè l’alumnat recerqui informació i construeixi el seu propi significat a partir de l’anàlisi; l’objectiu és poder dur a terme accions que transformin el món. El punt de partida són els objectius del mil·leni i el mapa de la vergonyaS’ha publicat  ja la proposta didàctica que es va encarregar a uns Col·laboradors per treballar el Mapa de la Vergonya, i que properament el faran arribar a tots els Centres de Catalunya.
Escola oberta:http://www.xtec.net/escola/index.htm
Recursos / Ciències socials:
http://www.xtec.net/recursos/socials/index.htm Recursos / Ciències socials / El món actual: http://www.xtec.net/recursos/socials/mon.htm
Properament es publicarà a la portada de la XTEC, a la part central, i a l’ESPAI LIC.
Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, CONVIVÈNCIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL | Leave a comment

Revista “Els colors del món”

gaudi1

L’escola Gaudí elabora una revista mensual a l’aula d’acollida: “Els colors del món”.

Us en fem arribar els primers números:

Octubre: http://docs.google.com/present/edit?id=0AXCm5f9rz6xpZGZyc3Y2anpfOTJjbTZ4NmtncQ&hl=ca

Novembre: http://docs.google.com/present/edit?id=0AXCm5f9rz6xpZGZyc3Y2anpfMTEzZGs5OTlzZ3o&hl=ca

Posted in COMPARTIR EXPERIÈNCIES D'AULA | Leave a comment

TREBALLEM SANT BOI

sant-boiDes de l’aula d’acollida de l’INS Camps Blancs ens fan arribar un power point amb imatges dels llocs més significatius de Sant Boi i dels seus barris, per treballar el nostre entorn a l’aula.

Us animem a tots a compartir els vostres treballs i propostes !!!

http://docs.google.com/present/edit?id=0AXCm5f9rz6xpZGZyc3Y2anpfOGdydGJoNHdy&hl=ca

Posted in AULA D'ACOLLIDA, COMPARTIR EXPERIÈNCIES D'AULA, RECURSOS | Leave a comment

GENMAGIC.

genmagic1

http://www.genmagic.net/educa/

Portal de creació d’activitats educatives multimèdia. Permet accedir i generar  moltes activitats multimèdia de tots els nivells  (Infantil, Primària i ESO) i àrees del currículum. La majoria de les activitats generades es poden imprimir per tal d’utilitzar-les com a fitxes de treball.

Hi trobareu:

– Generadors d’activitats de matemàtiques (operacions, problemes muts, geometria, jocs…).

– Generadors d’activitats de llengua (dictats, vocabulari, puzzles sonors, creació de contes, lectura, ortografia..)

I així en totes les àrees.

Molt interessant i amb moltes possibilitats de treball.

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, RECURSOS | Leave a comment

21 DE FEBRER. DIA INTERNACIONAL DE LA LLENGUA MATERNA

imld200en1

El dia Internacional de la Llengua Materna, proclamat per la Conferència General de la UNESCO el novembre de 1999, s’ha anat celebrant cada 21 de febrer des de l’any 2000 amb l’objectiu de promoure la diversitat lingüística i cultural així com el plurilingüisme.

Aquesta celebració és una oportunitat per treballar amb els nostres alumnes la sensiblització per al plurilingüisme i la diversitat cultural, una realitat tangible a la nostra societat.

 En el bloc del Servei de LLengües hi trobareu algunes iniciatives d’anys anteriors així com un Banc d’Idees per a poder treballar a l’aula transversalment.

Accés al bloc: http://blocs.xtec.cat/llenguamaterna/

Posted in AULA D'ACOLLIDA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA | Leave a comment

DICTATS EN LÍNIA I JOC INTERACTIU “POMPEU FABRA”

Dictats en línia 

Al portal de Llengua catalana de la Secretaria de Política Lingüística hi ha una col·lecció de dictats en línia, que corresponen als nivells intermedi, de suficiència i superior. Cada dictat es compon d’una audició o enregistrament sonor i d’un text escrit amb el contingut del dictat:

* Dictats de nivell intermedi:Útils per treballar les regles generals de l’ortografia i algunes excepcions d’ús freqüent.

* Dictats de nivell de suficiència:

Útils per treballar les regles generals i particulars de l’ortografia i les seves excepcions.

* Dictats de nivell superior: 

 Útils per treballar totes les regles generals i particulars de l’ortografia i les seves excepcions.             joc_pompeu_fabra                  

Joc interactiu 

Al mateix portal, i amb motiu del lliurament dels Premis Pompeu Fabra 2009, hi trobareu un joc interactiu sobre la figura de Pompeu Fabra.    http://www.gencat.cat/llengua/premispompeufabra/joc/

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA | Leave a comment

MATERIALS PER A L’EDUCACIÓ EN VALORS

top_logoEls projecte DiversiTAC ofereix materials educatius oberts a tothom, especialment a alumnat d’Educació Secundària, que pretenen treballar de forma col·laborativa tres eixos principals:

* Educació en valors per a la ciutadania crítica i
intercultural.
* Educació en comunicació.
* Educació per mitjà de les Tecnologies per a
l’Aprenentatge i el Coneixement.

Des del Servei territorial del Baix Llobregat han elaborat un vídeo que mostra com l’alumnat de 4r d’ESO de l’Institut Francesc Ferrer i Guàrdia ha col·laborat amb el projecte: Diversitac

DiversiTAC és una actuació feta conjuntament entre el Departament d’Educació, el CAC i el grup KromaTIC de la UB i la UAB.

Posted in AULA ORDINÀRIA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, RECURSOS | Leave a comment

ACTIVITATS ESPURN@ PER AL SEGON TRIMESTRE

espurna3El projecte Espurn@ ha programat diverses activitats per al segon trimestre, adreçades a aules de diversificació curricular i aules d’acollida.

Activitats dels portals d’acollida Kalidoscopi i Kitxalla:

– 07 al 22 de gener: L’hivern (ja està activa).

– 25 gener al 5 febrer: La família

– 08 al 19 de febrer: La casa. Carnestoltes

– 22 febrer al 5 març: El menjar i les botigues On    anem a comprar    el       menjar?
– 08 al 26 de març: Els animals.

Recordeu que per participar-hi cal que us inscriviu al projecte: teniu més informació al web d’Espurn@.cat.

Posted in AULA D'ACOLLIDA | Leave a comment

Aula Intercultural

aula

 

Pàgina web amb recursos didàctics, materials…per treballar temes d’interculturalitat als centres.

http://www.aulaintercultural.org/

Posted in INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL | Leave a comment

Coneixement del medi natural i social 3r i 4t de Primària. Temes adaptats per a l’alumnat nouvingut.

medi2

LLicència d’estudis . Adaptació de totes les unitats del currículum, amb activitats i proves d’avaluació. Està en format PDF.

http://www.xtec.cat/~nminguez/

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA | Leave a comment

CIENCIES SOCIALS. Adaptació de la matèria per a alumnat nouvingut. Primer d’ESO

El QUADERN. APRENEM CIÈNCIES SOCIALS (1 ESO) són 29 unitats didàctiques pensades per a que l’alumnat nouvingut de llengua no romànica pugui treballar la matèria a l’aula ORDINÀRIA. Estan agrupades en 5 blocs. El MOODLE. APRENEM CIÈNCIES SOCIALS (1 ESO)s’estructura en 13 lliçons. Pot utilitzar-se de forma autònoma o per completar el QUADERN. Ofereix recursos variats (presentacions OpenOffice.Impress/PDF, vídeos, activitats HotPotatoes, LIM, JClic o eXe, documents, enllaços, etc.) Més informació sobre el QUADERN i el MOODLE trobareu a la memòria.

http://phobos.xtec.es/sgfprp/resum.php?codi=1991

Posted in AULA ORDINÀRIA | Leave a comment

migracat2Migracat és una iniciativa impulsada per la Fundació Jaume Bofill que té com a finalitat desenvolupar un entorn virtual d’accés lliure capaç de respondre a les necessitats d’informació, actualització i coneixement crític de les persones que treballen en l’àmbit de la immigració. S’adreça principalment a les associacions i entitats, les administracions públiques, els equips de recerca i docents, i als mitjans de comunicació.

Edita un butlletí setmanal.

http://www.migracat.cat/

Des de la web es poden baixar ,en format PDF, la majoria de publicacions de la fundació d’interès pels centres docents:

Els sistemes educatius als països d’origen de l’alumnat nouvingut.
Racisme als centres educatius, eines per prevenir-lo i combatre’l.
Diversitat lingüística a l’aula, Construir centres educatius plurilingüés
….
Posted in BUTLLETINS ON LINE, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL | Leave a comment

Una mà de contes

illu_int_macontes

“Una mà de contes”, és un programa del K3. En cada capítol s’explica un conte mentre a la pantalla es veu com unes mans van donant forma a la història. Aquest programa té una pàgina web, www.unamadecontes.cat on s’hi poden veure els 100 contes que ja s’han emès per la televisió, i moltes altres coses. Per exemple, es pot inventar un conte i dibuixar-lo, retallar, crear un paisatge, i, fins i tot, practicar idiomes amb l’eina del subtitulat. Al web hi ha una sèrie de tallers que es poden fer servir com una eina a les escoles. També té un blog, on els usuaris: alumnes, mestres… poden enviar els contes que s’han inventat o els dibuixos que han fet.

Aquest web és una eina amb moltes possibilitats. Per a celebrar la setmana d’Internet us proposen unes activitats concretes i diferents. Les podeu mirar totes i buscar la que més s’adapti al vostre gust , a la realitat del vostre centre i als i les vostres alumnes. Totes les activitats proposades es poden treballar a diferents nivells, de manera que es poden realitzar amb alumnat de diferents edats. Algunes són molt adequades per a treballar-les fent apadrinaments entre alumnes, tant de grans amb petits/tes com de catalanoparlants amb nouvinguts/des. Participeu-hi!! Ho podreu fer durant tot el mes de maig.

Posted in AULA D'ACOLLIDA, AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA | Leave a comment

titol

El TERMCAT acaba de publicar el Lèxic multilingüe de la indústria (http://www.termcat.cat/dicci/industria/index.html), en quatre llengües, que recull la terminologia dels diversos àmbits que abraça el teixit industrial a Catalunya.

Aquest lèxic vol ser una eina pràctica per resoldre els dubtes terminològics més freqüents de tots els qui treballen en el món industrial. Conté més de 13.000 entrades d’àmbits tan diversos com l’electrònic, el tèxtil, el químic, l’alimentari o l’energètic. Ha estat un projecte conjunt entre el Departament d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya i el Centre de Terminologia TERMCAT.

 

Posted in AULA ORDINÀRIA, LLENGUA CATALANA | Leave a comment

Participacions al projecte Voltem pel món

Des de l’INS Camps Blancs ens envien aquest treball que han fet des de l’Aula d’Acollida , dins el projecte Voltem pel món.

el-temps-a-catalunya-ins-camps-blancsimagentemsp

Posted in COMPARTIR EXPERIÈNCIES D'AULA | Leave a comment

Materials LIC

Catàleg de materials per treballar la llengua, la interculturalitat i la cohesió social.

CATÀLEG LIC

Posted in RECURSOS | Leave a comment

Tecnologia

Guia d’eines

 titoleines1

Material interactiu i fitxes imprimibles per treballar amb l’alumnat de 1r d’ESO les eines de l’aula taller: lèxic, característiques, classificació i les  normes de seguretat.

http://www.xtec.cat/~jrosell3/eines/activitats.htm 

 

Posted in AULA ORDINÀRIA | Leave a comment

EXPOSICIÓ VIRTUAL:LA MAR DE LLENGÜES

bw_lmll_virtual_def_tcm302-1128571Us convidem a visitar aquesta eposició on ens  permet observar la Mediterrània des d’una òptica no gaire habitual: la de les seves llengües. Ens aporta, a més, una visió del Mare Nostrum com a espai de contacte, intercanvi i enriquiment lingüístic i cultural. El projecte  és una exposició virtual amb jocs, concursos i  activitats i propostes didàctiques sobre la diversitat lingüística de la Mediterrània.

http://www15.gencat.cat/marllengues/AppPHP/

Posted in LLENGUA CATALANA | Leave a comment

Material adaptat del cos humà per a l’aula d’acollida

Us presentem una proposta que han elaborat un grup de tutors de les Aules d’Acollida de Sabadell . És un material per treballar el cos humà i està pensat per a l’alumnat nouvingut. Hi ha activitats de diferents nivells.

http://www.xtec.cat/~fmarquin/index.htm

Posted in AULA ORDINÀRIA | Leave a comment

II Jornada Espurn@, metodologia i cooperació per al canvi.

El dissabte 27 de febrer tindrà lloc la II Jornada Espurn@, metodologia i cooperació per al canvi. Ja hi ha el programa definit i estan obertes les inscripcions. Des de fa un temps es va crear un grup a la comunitat Ning amb el nom Jornada Tarragona, on podeu aportar els vostres suggeriments i opinions. També s’està elaborant una wiki amb la màxima informació possible de la jornada, el projecte, els ponents i els continguts.
Us hi esperem amb el desig de compartir una jornada plural i enriquidora!

En aquest enllaç podreu trobar-hi tota la informació així com el programa de la jornada:

http://ice.uab.cat/II_Jornada_Espurna/Jornada_Espurna_Programa.pdf

Posted in CURSOS I CONFERÈNCIES | Leave a comment

Activitats de Ciències Socials per a alumnat nouvingut

La Montserrat Alsius ens presenta unes activitats de Ciències Socials per a  alumnes de primer d’ESO. En el mateix enllaç ens fa una proposta per adaptar les Ciències Socials.

http://www.xtec.net/~malsius2/2index2.htm

Posted in AULA ORDINÀRIA | Leave a comment

TALLER DE CIÈNCIES SOCIALS

Materials que adapten els continguts del curriculum de geografia per a l’alumnat nouvingut. Conté materials i solucionari.

http://www.xtec.cat/recursos/socials/taller/index.htm

Posted in AULA ORDINÀRIA | Leave a comment

PLA D’ACOLLIDA MATEMÀTICA

El Pla d’acollida matemàtica per a l’alumnat nouvingut d’ESO, és un recull extens d’activitats, jocs, recursos, metodologies, etc..fruit d’una llicència d’estudis del Sergi Gracia.

http://www.xtec.cat/~sgracia5/

Posted in AULA ORDINÀRIA, RECURSOS | Leave a comment

Recursos per a l’aula ordinària

Hem creat una nova categoria en el bloc on hi anirem penjant tota mena de recursos , propostes i materials que ens vagin arribant, i que ens poden ser útils per a l’aula ordinària.

Si ens ajudeu a fer-la créixer, tindrem un bon rebost de materials, idees, exemples, … que ens ajudaran a l’hora de gestionar la classe.

Posted in AULA ORDINÀRIA | Leave a comment

PAULA:PORTAL D’EDUCACIÓ PER A LA PAU

logo_paula_on_r1_c13

  • Un servei adreçat al professorat i mestres, per facilitar la incorporació de l’educació per a la pau en el treball quotidià a les aules, des de qualsevol nivell educatiu i àrea curricular.
  • Un espai web amb multitud de recursos educatius per facilitar el treball sobre l’eix transversal de l’educació per a la pau.
  • Un espai de trobada entre el professorat interessat en introduir i potenciar l’àmbit de l’educació per a la pau en les aules.

http://www.observatori.org/paula/catala/

Posted in INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, RECURSOS | Leave a comment

VOLTEM PEL MÓN

Voltem pel món

Ja s’ha iniciat l’edició d’enguany del projecte telemàtic ” Voltem pel món”.

En aquesta edició hi participen els següents centres de Sant Boi:

Escola Josep Mª Ciurana, Escola Antoni Gaudí, Escola Amat Verdú, Institut Marianao, Institut Camps Blancs , Institut Rafel Casanova i Institut Ítaca.

Felicitats i bona feina a tots!!!

Posted in AULA D'ACOLLIDA | Leave a comment

ACTIVITATS DE COMPRENSIÓ LECTORA

 

 

logoweb21

http://www.xtec.cat/~mgil2243/material/pascual.htm

En aquest lloc web podreu treballar la comprensió lectora amb els alumnes de l’aula d’acollida a partir d’activitats diverses interactives i autocorrectives lligades a textos curts, graduats i adaptats per als alumnes. 

Posted in AULA D'ACOLLIDA, RECURSOS | Leave a comment

GENERADOR DE FULLS DE CAL.LIGRAFIA

Genera“, una aplicació per crear documents en pdf amb el text per copiar (amb tipus de lletra massallera o MeMima) i pauta Montessori, línia simple o quadrícula. Una manera pràctica i ràpida de generar fulls per a l’alumnat que necessita practicar.dor de fulls de cal·ligrafia

 

 

NOTA: els dos videotutorials estan creats amb dues aplicacions en línia d’ús senzill, Screenr i ScreenToaster.

 

http://www.mclibre.org/consultar/primaria/copia/copia_1.html

 

Posted in AULA D'ACOLLIDA, LLENGUA CATALANA | Leave a comment

CREACIÓ DE LLIBRES EN LÍNIA

Vols llegir ?

 

“Mixbook” Es una aplicació que permet construir un llibre en línia. S’hi poden incloure fotografies i imatges de tot tipus. Una vegada el llibre està fet es pot incorporar a un bloc o a una pàgina web d’una manera senzilla. Vegeu-ne un exemple: (Més…)

 

Creació d’un diccionari d’imatges de manera individual o col·laborativa, aplicable a qualsevol àrea. Un exemple: “My best friend“.

Posted in AULA D'ACOLLIDA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS | Leave a comment

AULES DE CINEMA CONTRA EL RACISME

Programació dels curtmetratges, classificats per edats:  

 

1. Proverbio chino.14-18 anys

Director: Javier San Román. Duració: 10 min. Producció: 2005, Espanya.

Sinopsi: En Sergio vol treballar de cambrer en un restaurant xinès, però el món no sembla estar preparat per a una cosa tan revolucionària. La resposta és en el proverbi que trobarà en una galeta xinesa.

Palmarés: – Premi Ficció, Visual 06, Majadahonda – Menció Especial del Jurat, Festival de Penyíscola 2006 – Primer premi, Accem Ajuda al Refugiat.

 

http://video.google.es/videosearch?q=proverbio+chino&hl=es&emb=0&aq=f#

2. Mezquita no!: 16-18 anys

Director: Alberto Aranda i Guillermo Cruz Duració: 30 min. Producció: 2005, Espanya.

Sinopsi: És un documental sobre el conflicte ocorregut a la ciutat de Santa Coloma de Gramanet durant l’ octubre i novembre de 2004. La instal·lació d’ un oratori musulmà als baixos d’ un edifici va desencadenar les protestes dels veïns, que es van queixar perquè el local no estava en condicions per allotjar un centre de culte…

http://video.google.es/videosearch?q=yakar&hl=es&emb=0&aq=f#q=mezquita+no&hl=es&emb=0

3. A girl like me: 12-16 anys

Director: Kiri Davis Duració: 8 min. Producció: 2005, USA

Sinopsi: Un grup d’ adolescents afroamericanes ens expliquen com viuen la imposició del model de bellesa associat al blanc i que rebutja l’ ètnic, així com els seus sentiments davant del desconeixement dels seus orígens.

4. To be:12-16 anys

Directora: Eleni Christopoulou Duració: 30 min. Producció: 2003, Regne Unit

Sinopsi: És un original i dinàmic docu-musical sobre els Drets Humans. Filmat durant 5 mesos a l’ escola Abbeydale Garnge a Sheffield, el Regne Unit: Una escola on es parlen més de 51 idiomes diferents. Aquest fet és ja per si mateix, un exemple de convivència i d’interculturalitat. Al llarg del film podem observar com aquests nois i noies treballen junts per reivindicar la defensa dels Drets Humans.

5. ABIMBOWÉ: 14-18 anysDirectora: Alejandro Montoya Duració: 4 min. Producció: 2008, Espanya

Sinopsi: Agustina és cega. En més d’un sentit. Maria, la noia que te cura d’ ella, li obrirà els ulls.

 

Posted in INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL | Leave a comment

CD sobre la “Promoció d’Educació en el Lleure”

Des del Departament de Joventut de la Generalitat de Catalunya s’ha enviat a tots els centres d’educació primària i secundària un CD sobre la “Promoció d’educació en el lleure”.

Com a equip LIC donarem suport perquè se’n faci difusió entre l’alumnat.  Aquesta és una informació que es podria organitzar des de les tutories perquè pogués arribar a tot l’alumnat

Posted in INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL | Leave a comment

Recursos del CNL

En aquest lloc web trobareu recursos que us poden ser útils per a l’ensenyament i ús de la llengua catalanahttp://www.cpnl.cat/xarxa/cnleramprunya/recursos.html

 
Servei Local de Català de Sant Boi de Llobregat
 
 
Biblioteca del SLC
Només per a alumnes dels cursos de català del SLC.
 
Bibligrafia bàsica per estudiar català
Selecció de diccionaris, gramàtiques, llibres de text, etc.
 
Bocins de llengua
Full informatiu del Servei d’Assessorament Lingüístic del SLC
Número 1 – Sexisme
Número 2 – Recursos d’Internet
Número 3 – Abreviacions 1
Número 4 – Abreviacions 2
Número 5 – Majúscules
Número 6 – Cartells i fullets
Número 7 – Textos instructius
Número 8 – Tractament personal
Número 9 – La carta
 
Espais de llengua
Selecció d’articles del SLC publicats a diferents publicacions de Sant Boi de Llobregat.
 
Com redactar un currículum en català
Plantilles i exemples de currículum i de carta de
presentació.
Carta de presentació:plantilla i exemple
Currículum cronològic: plantilla i exemple 
Currículum funcional: plantilla i exemple
 
Webs que contenen informació i consells
de redacció.
 
També els podeu descarregar des d’aquesta adreça:
 
El català en cinc minuts
Càpsules emeses a Ràdio Marianao en l’espai radiofònic
del 2005 al 2008.
 
Models de documents per a entitats juvenils i de lleure 
Plantilles i exemples de documents administratius,
de gestió i d’activitats per a entitats juvenils i
de lleure.
 
Els podeu descarregar des d’aquesta adreça:
 
Recursos lingüístics a Internet
Recull dels diferents recursos lingüístics que es poden trobar a Internet:
(portals, premsa, diccionaris, correctors i traductors, aprenentatge, etc.)
 
Recursos d’internet per estudiar català
Selecció de pàgines web amb recursos interessants
Per a l’aprenentatge del català (traductors, correctors,
Cursos en línia, etc.)
 
Recursos per a l’acolliment lingüístic
Selecció de pàgines web amb recursos interessants
per a l’acolliment lingüístic.
 
Webs per a infants i joves
Selecció de pàgines web amb recursos interessants
per a entitats que treballen amb infants i joves.
 
Models de documents per a AMPA
Per a AMPA d’escoles i instituts.
Plantilles i models de documents administratius
i de gestió (acta, convocatòria, certificat,etc.).
 
Els podeu descarregar des d’aquestes adreces:

 

Recursos per a les AMPA
 
Posted in AULA D'ACOLLIDA, LLENGUA CATALANA | Leave a comment

LA BIBLIOTECA DIGITAL MUNDIAL

 La biblioteca digital mundial http://www.wdl.org/es/
És un recurs molt útil per treballar dins i fora de l’aula amb possibilitats d’activitats interactives de contingut multicultural i plurilingüísic. El lloc web es pot consultar en àrab, xinès, rus, portuguès, español, anglès i francès. 
Posted in AULA D'ACOLLIDA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, RECURSOS | Leave a comment

DIA EUROPEU DE LES LLENGÜES: 26 DE SETEMBRE

banneredlCelebrem la diversitat lingüística, el plurilingüisme, l’aprenentatge de les llengües al llarg de la vida.

 

 

A partir de la seva creació l’ any 2001, el Dia Europeu de les Llengües s’ha celebrat cada 26 de setembre amb la finalitat de celebrar la diversitat lingüística que hi ha a Europa, ajudar a la ciutadania a apreciar la importància d’aprendre llengües, i sobretot a fomentar l’aprenentatge d’idiomes.

La pàgina web JEL del Consell d’Europa us donarà tota la informació que necessitareu per celebrar amb èxit la propera Jornada Europea de les Llengües.

Afegiu-vos a la festa!

Núvol de paraules

Wordle és una eina que genera núvols de paraules amb el text que s’introdueix. La mida de les paraules va lligada amb la freqüència que apareixen. Els núvols es poden ajustar segons les fonts, la distribució o bé la combinació de colors. Us animem que ho proveu amb els vostres alumnes amb motiu de la celebració del Dia Europeu de les Llengües.

 

 

Posted in INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL, LLENGUA CATALANA | Leave a comment

Celebració del Dia Europeu de les llengües a l’aula d’Acollida

Celebració del Dia Europeu de les llengües a l’aula d’Acollida

24 09 2009

edl08_logo.jpg

Les iniciatives a l’Aula d’Acollida són sempre riques en diversitat i esforç col·laboratiu. Podeu trobar alguns exemples que es promouen a la pàgina web del Consell d’Europa o bé veure algunes de les iniciatives per a aquesta diada a YouTube.

ACTIVITAT

Posted in AULA D'ACOLLIDA, INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL | Leave a comment

QUADERN INTERCULTURAL

Cuaderno Intercultural

Quadern Intercultural

En aquest lloc web podreu trobar un blog on es recolpilen i s’organitzen materials , informació, recursos, consells i notícies útils per promoure una Educació Intercultural

http://cuadernointercultural.com/

Posted in INTERCULTURALITAT I COHESIÓ SOCIAL | Leave a comment