Poderosa Afrodita, de Woody Allen

 

 

FITXA TÈCNICA

  • Nom original: Mighty Aphrodite.
  • Director: Woody Allen.
  • Guionistes: Woody Allen.
  • Any d’estrena: 1995.
  • Durada: 95 minuts.
  • Repartiment: F. Murray Abraham, Woody Allen, Claire Bloom, Helena Bonham Carter, Olympia Dukakis, Michael Rapaport, Mira Sorvino, David Ogden Stiers, Jack Warden i Peter Weller.
  • País d’origen: Estats Units.
  • Idioma original: Anglès.
  • Gènere: Comèdia.

ARGUMENT

En Lenny i l’Amanda són una parella que viu a Nova York, ell és cronista esportiu i ella una galerista d’art. Un dia, sopant amb uns amics, es treu el tema de la paternitat i l’Amanda planteja la possibilitat d’adoptar un fill. En un començament en Lenny s’hi nega rotundament però, uns dies més tard, sorgeix la oportunitat d’afillar un nadó de manera ràpida i senzilla. Tot hi haver-s’hi negat en un principi, una vegada el nadó és a casa en Lenny està encantat amb ell i arriba a estimar-se’l moltíssim.

A mesura que el nen va creixent, en Lenny, el seu pare, s’adona que és un nen molt intel·ligent i pensa que seria una bona idea conèixer la seva mare, que segur, seria una dona llesta i brillant. Així doncs, decideix buscar-la. Gran serà la seva sorpresa quan descobreixi que la mare biològica del seu fill és Linda Ash, una encantadora i tendra prostituta, no massa llarga que es dedica a fer pornografia i s’ha quedat a mig camí del seu somni; arribar a ser actriu.

TRÀILER

CRÍTICA

“Hilarante y tierna.” Carlos Boyero del Diari El Mundo.

“Espléndida comedia.” M. Torreiro del Diari El País.

“Deliciosa fábula urbano-social, irónica y desmitificadora.” Antonio Albert de Cinemania.

“Otra maravillosa película del maestro Woody Allen.” Miguel Ángel Palomo del Diari El País.

He de dir que estic totalment d’acord amb les crítiques que us acabo de posar, gràcies a la Lida i al seu entusisme en explicar el cor de la tragèdia grega i el llatinisme deus ex machina amb aquesta pel·lícula em puc considerar fan de Woody Allen i per primer cop vaig entendre el paper del cor grec, fins i tot millor que portant-nos a veure cada any les tragèdies gregues al teatre!

Per cert, quina relació hi trobeu amb el mite de Pigmalió?

Núria Yela
2n Batx. Grec i Llatí

11 comentaris a “Poderosa Afrodita, de Woody Allen

  1. Moltes gràcies, Núria, per les teves paraules i per tota la tasca que has fet a La cinta de NIKH. Et desitjo molta sort en aquesta nova etapa universitària. Com bé m’has dit de paraula, ara em caldrà trobar-te algú amb qui dipositar altre cop el bastó de continuïtat que tu vares reprendre dels teus companys (Carlos, Rebeca i Coty) amb èxit i amb reconeixement (Centaure d’or de Chiron 2013). Esperem que La cinta gràcies a la teva empenta continuï i que aviat trobem voluntaris per heretar amb responsabilitat i il·lusió aquest relleu.

    Alumnes i lectors d’aquest apunt, us recomano també aquest article http://cianeas.blogspot.com.es/2013/02/una-vision-de-la-tragedia-griega.html

  2. Salve.

    Enhorabona Núria pel teu article. Tot i que no m’acaben d’agradar les pel·lícules de Woody Allen, segur que és un film molt interessant replet de comèdia. El principal referent clàssic és Afrodita, Venus pels romans. Era la deessa de l’amor i la bellesa, filla de Zeus. Els seus atributs eren la poma, el cor, la petxina, el colom…Estaba promesa amb Hefest, el déu herrer, fins que més tard va ser descoberta pel déu Apol·lo estant amb Ares, deïtat de la guerra. Per enxampar-los, l’herrer va fabricar una tela tan fina que no es veia i la va posar abaix del llit d’Ares, fins que van caure a la trampa.

    Per cert, que tinguis moltíssima sort en la Universitat!.

    Vale.

  3. Salve!!!!
    Molt bona feina Núria, no acostumo a mirar pel·lícules d’aquest caire, n’estic segura que són genials.
    Afrodita era la deessa de l’amor, la bellesa i el matrimoni era la filla de Zeus. Els seus atributs eren la poma, el cor, la petxina, el colom…Estaba promesa amb Hefest.
    Aquesta pel·lícula és una comèdia escrita, dirigida i protagonitzada per Woody Allen. El guió s’inspira en els mites grecs d’Èdip i Pigmalió i, paradoxalment, incorpora moltes de les convencions de la tragèdia grega, a més de personatges tràgics, com ara Cassandra i Tirèsies, entre d’altres.

  4. Salve!!!
    Afrodita (Αφροδιτη) era la deessa de l’amor, la bellesa i el matrimoni. En la mitologia romana era Venus. Era la deessa més bella i pràcticament ningú es podia resistir als seus encants.

    “Poderosa Afrodita” de Woody Allen és una comèdia, és un dels gèneres clàssics del teatre i d’allà s’ha estès al cinema.

  5. Salve!!

    A mi m’agraden molt les comèdies i tot i que aquesta en concret no l’he vista, em sembla que té que estar força bé.

    Podríem dir que s’assembla bastant a la tragèdia grega. Sobretot per l’estructura:

    – El pàrode: inclou al·lusions a mites coneguts tractats en les tragèdies gregues (la guerra de Troia, Èdip, Medea), una reflexió sobre la vida i el destí humans… A més al principi de la pel·lícula es pot veure un cor amb les màscares.

    – També hi ha part d’un estàsim amb intervenció del corifeu: cal fixar-se en la recitació, que en una tragèdia seria cantat, i els gestos del cor a l’uníson.

    – Un amebeu: intervenció del cor i el corifeu en diàleg amb un personatge, més aviat espontani, i paradoxal, perquè barreja el to altisonant del llenguatge tràgic amb jocs de paraules absurdes. Es fa una al·lusió a l’afany indagador d’Èdip per trobar l’assassí de Laios, malgrat les advertències de Tiresias, i que va acabar provocant la seva destrucció i la de la seva família. En el següent fragment el cor recomana al protagonista que abandoni la seva investigació usant l’expressió “no despertar el gos que dorm”.

    — Finalment, un peculiar ús del “deus ex machina” (ὁ θεὸς ἀπὸ μηχανῆς), per resoldre un difícil final amb una bona solució. Acaba amb una nova intervenció del cor, que dialoga amb el famós endeví Tiresias.

    – També podem trobar un èxode o sortida final del cor, que acaba cantant i ballant. A més, hi ha una conclusió i una reflexióm final.

  6. Xaipe!

    Aquesta pel·lícula es tracta d’una comèdia amb l’estructura d’una tragèdia grega que té les següents parts: pròleg, pàrode, episodis, estàsims i èxode. Hi apareix de manera intermitent un cor, caracteritzat amb roba i màscares, i la figura del corifeu, una mena de director del cor, s’adreça sovint als personatges. El final de la pel·lícula acaba amb un deus ex machina (déu sorgit de la màquina). Aquesta expressió té el seu origen en el teatre grec i el romà, en el moment que una grua (machina) introduia una deïtat provinent de fora de l’escenari per resoldre una situació a les tragèdies.
    En aquest fragment de la pel·licula podem observar que la noia desesperada i trista mentre condueix veu un helicòpter llavrs es quan anomenen el llatinisme dien com si fos de sopte i per sort que ella para troba l’home amb qui es casa,deu ex maquina sorgit de la maquina, de l’helicòpter.

  7. Xaipe!

    Aquesta pel.lícula és una comèdia escrita, dirigida i protagonitzada per Woody Allen, en la que el seu guió està inspirat en els mites grecs de Èdip i Pigmalió, i tot i que és una comèdia també s’inspira en aspectes de la tragèdia grega i de alguns personatges tràgics com ara Cassandra i Tirèsies, entre d’altres.
    També apareixen altres referències clàssiques com el final que acaba amb el llatinisme “deus ex machina”, en grec: «απó μηχανῆς θεóς» (apó mekhanés theós), que vol dir “Déu sorgit de la màquina” aquest llatinisme té el seu origen el teatre grec i romà, i representa l’entrada de un déu o divinitat que entra en l’escena o acció per resoldre una situació.
    En general segueix l’estructura pròpia de una tragèdia grega tot i que és una comèdia.

  8. Xaipete!

    El principal referent clàssic és Afrodita, Venus pels romans. Era la deessa de l’amor i la bellesa i el matrimoni, filla de Zeus.En la mitologia romana era Venus. Era la deessa més bella i pràcticament ningú es podia resistir als seus encants.
    “Poderosa Afrodita” de Woody Allen és una comèdia, és un dels gèneres clàssics del teatre i d’allà s’ha estès al cinema. Encara que no he vist aquesta pel·lícula de comèdia semble bastant interessant i a més les comèdies m’agraden molt.

  9. Χαιρε!
    Afrodita era la deessa de l’amor dels grecs i Venus pels romans.
    La comèdia de Woody Allen Poderosa Afrodita fa referència a aquesta deessa irònicament donant-li un aire còmic, relacionant-la amb la prostituta de la pel·licula.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *