OBJECTIUS

1. Tenyir teixits vegetals amb blau de metilè.
2. Realitzar preparacions microscòpiques simples.
3. Descriure i dibuixar cèl·lules vegetals epitelials.

MATERIAL

– Llapis 2HB i goma.
– Microscopi òptic.
– Safata de dissecció.
– Ganivet.
– Tisores.
– Agulla emmanegada.
– Pinces.
– Vidre de rellotge.
– Portaobjectes i cobreobjectes.
– Aigua destil·lada.
– Solució de blau de metilè.
– Ceba (Allium cepa).

PROTOCOL

Selecció de la mostra

1) Amb el ganivet talleu la ceba per la meitat i seleccioneu la tercera o quarta capa de la ceba.

2) Poseu 6 – 10 gotes d’aigua al vidre de rellotge.

3) Amb les pinces, aïlleu l’epidermis (pell de la ceba) de la part còncava de la capa. Mireu de no malmetre-la (no aixafar-la ni arrugar-la).

4) Retalleu amb les tisores 1 o 2 quadradets d’aproximadament 1 cm de costat i situeu-los amb les pinces al vidre de rellotge (deixeu que surin ben estesos sobre l’aigua).

Tinció

5) Afegiu 1 gota de blau de metilè sobre cada quadradet d’epidermis i repartiu el tint de manera que tenyeixi totalment les mostres. Ajudeu-vos de l’agulla emmanegada. Espereu 4 minuts.

6) Agafeu amb les pinces la mostra que considereu que ha quedat millor i amb l’ajuda de l’agulla emmanegada esteneu-la sobre la part central del portaobjectes de manera que quedi ben enganxada.

7) Situeu el portaobjectes amb la mostra sobre el vidre de rellotge de manera que quedi el portaobjectes inclinat.

8) Renteu la mostra amb cura deixant caure sobre ella aigua destil·lada amb el comptagotes. Cal evitar que la mostra es desenganxi. La mostra ha de quedar tenyida però el portaobjectes ha de quedar net.

Preparació

9) Assequeu amb paper el portaobjectes per la part de sota i poseu-lo horitzontal sobre el vidre de rellotge.

10) Agafeu amb cura el cobreobjectes i situeu-lo inclinat sobre el portaobjectes. Deixeu-lo caure a poc a poc perquè cobreixi la mostra sense que quedin bombolles d’aire a dins.

11) Deixeu la preparació sobre la safata de dissecció i dibuixa a la teva llibreta els passos seguits anteriorment (des del pas 1 fins al pas 11) com si fossin les vinyetes d’un còmic (cada vinyeta pot ser un quadrat de 5 cm de costat). Afegeix una última vinyeta (la número 12), on has de dibuixar-te a tu mateix observant pel microscopi. (Aquesta activitat la pots realitzar tranquil·lament a casa.)

12) Llenceu el líquid amb blau de metilè directament al forat de l’aigüera per tal d’evitar que aquesta s’embruti i renteu amb aigua tot l’instrumental utilitzat i assequeu-lo. Deixeu-lo a la safata de dissecció tal i com us l’heu trobat al principi de la pràctica. Cal deixar l’aigüera perfectament neta i endreçada.

Observació

13) Situeu el portaobjectes a la platina del microscopi i fixeu-lo amb les pinces.

14) Col·loqueu l’objectiu de 4x, enfoqueu i observeu. Realitza les activitats següents:

a. Dibuixa algunes poques cèl·lules (4 o 5 són suficients, però reproduint tots els detalls). Indica els augments utilitzats.

b. Descriu la forma i la mida de les cèl·lules. Descriu també la disposició que tenen les cèl·lules les unes al costat de les altres formant el teixit epitelial.

15) Col·loqueu l’objectiu de 10x, enfoqueu i observeu. Realitza les activitats següents:

a. Dibuixa algunes poques cèl·lules (2 o 3 són suficients, però reproduint tots els detalls). Indica els augments utilitzats.

b. Assenyala amb fletxes les parts observables de la cèl·lula: paret cel·lular, membrana cel·lular, nucli i citoplasma.

16) Si el temps us ho permet, col·loqueu l’objectiu de 40x, enfoqueu i observeu. Podeu fer un dibuix de detall d’una cèl·lula i descriure-la.

Recollida

17) Separeu el cobreobjectes del portaobjectes amb molta cura per no malmetre el cobreobjectes i llanceu la mostra a la paperera.

18) Renteu amb aigua els dos vidres sense que es trenquin i deixeu-los assecar sobre el paper de cel·lulosa que us indiqui el professor.

19) Assequeu si cal el microscopi i guardeu-lo convenientment.

TOT HA DE QUEDAR TAL I COM US HO HEU TROBAT AL PRINCIPI DE LA PRÀCTICA

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 26: Aprenc les normes d’ús i de seguretat i la tècnica de tot l’instrumental i procediment que faig servir i les aplico en tot moment de manera correcta i responsable. (CC3, CE3)

Obj. 28: Reviso sempre i de manera detallada tot el procediment seguit en la resolució de problemes i en la realització de petites investigacions per detectar possibles errors. (CC3, CE4)

Obj. 29: Reconec i separo de manera clara i entenedora el que són observacions i dades objectives del que són interpretacions, que fonamento amb les dades, i distingeixo entre el que són opinions i creences del que és coneixement basat en evidències. Presento les conclusions com a resposta als objectius. (CC3, CE3)

Obj. 32: Connecto els coneixements adquirits a l’aula amb el meu entorn i la meva vida, i reconeixo la contribució de les persones a la ciència. (CC3, CE3)

Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)