OBJECTIUS
1. Conèixer les normes d’ús i de comportament del laboratori
2. Reflexionar sobre la necessitat d’aplicar les normes d’ús
3. Conèixer el laboratori de Biologia i Geologia de l’institut
4. Organitzar el treball al laboratori i material habitual de treball
MATERIAL
– Llapis 2HB i goma
– Llapis de fusta de colors
– Llibreta de Biologia i Geologia
PROTOCOL
Normes del laboratori
A continuació disposes de tres cartells que enumeren les normes d’ús i de comportament del laboratori de Biologia i Geologia:
![]() |
![]() |
![]() |
1. Formeu grups de 2 persones (la parella de cada taula) o 4 persones (els de la filera del davant es giren per treballar amb els de la filera del darrere).
2. Obriu els cartells de dalt i aneu reflexionant sobre el significat de cadascun dels pictogrames.
3. A la llibreta escriviu “Normes del laboratori” i transformeu cada norma en una petita frase.
4. Reflexioneu sobre la necessitat de complir cadascuna de les normes (com cada norma pot evitar accidents o facilitar les tasques del laboratori).
El laboratori de l’institut
5. Dibuixeu, cadascú a la seva llibreta, un plànol del laboratori en el que apareguin les finestres, les aigüeres, les taules, els marbres de treball, els armaris, etc. Poseu una estrella de color vermell al lloc que us trobeu asseguts (caldrà mantenir el vostre lloc durant tot el curs a no ser que acordeu un canvi amb el professor).
6. A mesura que el professor us mostra l’organització del laboratori, aneu posant indicacions al plànol per conèixer l’espai i on es troben els instruments que utilitzareu més habitualment.
7. A continuació tens fotografies del material de laboratori de Biologia i Geologia d’ús més habitual a 1r d’ESO. Copieu els objectes a la llibreta i poseu el nom que li correspongui de la llista següent:
– Microscopi òptic
– Lupa binocular
– Portaobjectes
– Cobreobjectes
– Placa de Petri
– Vidre de rellotge
– Vas de precipitats
– Embut
– Proveta
– Comptagotes
– Pipeta Pasteur
– Tub d’assaig
– Gradeta
– Flascó de vidre
– Placa calefactora
– Pinces de fusta
– Balança
– Peu de rei
– Brúixola
– Pinces
– Tisores
– Bisturí
– Sonda acanalada
– Agulla emmanegada
– Espàtula
– Safata de dissecció
– Paper de cel·lulosa
– Guants de làtex o de vinil
Organització del treball
Les pràctiques de laboratori són difícilment repetibles, i algunes d’elles són llargues o demanen tota la vostra atenció i treball. És per això que heu d’estar prèviament preparat (heu d’haver llegit la pràctica per saber què haureu de fer), heu d’arribar molt puntuals al laboratori, heu de portar el material ja a la mà i amb la bata posada, i heu començar a treballar sense perdre temps.
Heu de controlar el temps, i reservar el temps suficient al final de la classe per recollir, netejar la taula i el material i posar el tamboret sobre la taula neta.
Què feu amb les vostres pertinences?
Tot el que no necessiteu per fer la pràctica s’ha de desar fora de la taula de treball, en el lloc on us indiqui el professor, sense obstaculitzar les zones de pas i de treball.
Què porteu al vostre lloc de treball?
Només el que heu de fer servir per a la pràctica. De manera general, la llibreta, llapis i goma.
Si us aixequeu, què feu amb el tamboret?
El poseu sota la taula perquè no dificulti el pas. Intenteu no aixecar-vos del lloc excepte que sigui estrictament necessari.
Quin és el material que cal portar al laboratori?
Depèn de la pràctica. El llistat següent intenta ser complet. En negreta el que mai pot faltar:
● Bata de laboratori
● Llibreta DIN A4 de fulls blancs sense línies i sense espiral (la mateixa de classe)
● Fulls blancs (sempre heu de tenir-ne alguns per si us en fa falta)
● Llapis de grafit HB, 2B (sempre amb punta)
● Goma d’esborrar (sempre neta!)
● Maquineta per fer punta
● Tisores
● Cola de barra
● Regle petit de 10 o 15 cm
● Caixa de llapis de colors (12 colors)
● Retoladors de punta fina negra calibrats, de 0.2 mm i de 0.4 mm
● Ordinador personal Chromebook
A més, al llarg del curs es demanarà amb temps per fer algunes pràctiques:
● Guants de làtex o de vinil per fer disseccions
● Material biològic (xampinyons, pa sec, musclos, peix, etc.)
8. Escriu a la teva llibreta el material que mai et pot faltar al laboratori.
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 25: Per planificar la meva recerca reflexiono sobre els objectius a assolir, sobre els instruments que tinc a l’abast i sobre les variables que poden intervenir en el mètode, i escric de manera clara tots els passos i el material necessari de tot el procediment. (CC3, CE3)
Obj. 26: Aprenc les normes d’ús i de seguretat i la tècnica de tot l’instrumental i procediment que faig servir i les aplico en tot moment de manera correcta i responsable. (CC3, CE3)
Obj. 37: Evito embrutar, contaminar o malmetre el meu entorn, dins i fora de l’institut, i també evito malbaratar el paper, l’aigua, la llum i la calefacció. (CC3, CE5)
Deixa un comentari