OBJECTIUS
1. Descriure la morfologia externa de l’ala.
2. Identificar les articulacions mòbils.
3. Identificar els teixits muscular, cartilaginós i ossi.
4. Identificar els principals músculs i diferenciar-ne els tendons, observar els punts d’inserció a l’os i reconèixer el moviment del qual són responsables.
5. Identificar els diferents ossos i observar els lligaments articulars.
MATERIAL
– Safata de dissecció
– Tisores
– Bisturí
– Espàtula
– Paper de cel·lulosa
– Regle
– Llapis i goma
– Guants de làtex o vinil
– Ala de pollastre seccionada del cos i conservant totes les seves parts (inclosa la cintura escapular)
PROTOCOL
Anatomia externa
1) Dibuixa esquemàticament i descriu l’ala de pollastre en posició anterior i posterior, indicant les seves parts (dits, avantbraç, braç i espatlla).
2) Assenyala sobre el dibuix les articulacions mòbils i descriu el seu moviment.
Dissecció
3) Elimina la pell de l’ala estirant-la cap a l’extrem de l’ala. Ajuda’t, si cal, d’alguna incisió amb el bisturí o les tisores (amb compte de no malmetre la musculatura).
4) Realitza un dibuix a escala de l’ala en visió anterior (el dibuix ha d’ocupar mig full). Posa-hi l’escala i indica amb fletxes les parts (el dibuix s’ha de repassar a punta fina negra i pintar suaument amb llapis de colors reproduint al màxim el color real).
5) Realitza un altre dibuix similar però en visió posterior. En aquests 2 dibuixos s’han d’identificar adequadament els diferents músculs (si cal, separa’ls lleugerament amb l’espàtula).
6) Dissecciona els músculs un a un observant els seus punts d’inserció en els ossos. A mesura que vagis eliminant cada múscul, reprodueix-lo esquemàticament sobre els dibuixos següents mitjançant una línia precisant on es troba el múscul inserit a l’os (pots copiar l’esquema ossi directament a la llibreta o imprimir el document i enganxar-lo). Diferencia amb colors el que és múscul del que és tendó.
7) Una vegada eliminada tota la musculatura, intenta dibuixar esquemàticament els diferents lligaments que uneixen els ossos a les articulacions (pots utilitzar el document anterior per tornar a copiar l’esquema ossi directament a la llibreta o imprimir-ne i enganxar una altra còpia).
ACABADA LA DISSECCIÓ, INTRODUEIX LES RESTES DEL CADÀVER DINS LA BOSSA DE TRANSPORT. RETIRA L’AIRE SOBRANT I TANCA LA BOSSA AMB UN NUS. NETEJA TOT L’INSTRUMENTAL, LA TAULA I L’AIGÜERA, I LLENÇA TOT EL MATERIAL NO REUTILITZABLE AL CUBELL DE LA BROSSA.
Activitat per fer a casa
8) Descriu les diferències existents entre l’esquelet de l’extremitat superior del pollastre i de l’ésser humà (el següent esquema et serveix per a identificar els ossos).
![]() |
A: falanges B: mà C: alulen D: metacarpians E: canell F: cúbit G: radi H: colze I: húmer J: inserció de l’espatlla |
9) Imprimeix o copia directament a la llibreta els dibuixos del següent document i pinta del mateix color els ossos homòlegs de l’extremitat superior d’un pollastre i d’un ésser humà (diferencia al màxim possible amb colors els diferents ossos):
10) Explica per què les diferències anatòmiques de l’esquelet suposen una adequada adaptació evolutiva al vol en el cas del pollastre i a la manipulació d’objectes en el cas de l’ésser humà.
achraf
Necessito les respostes d’aquest pdf perquè no estic segur si ho han fet bé.
FRANCESC XAVIER VALLDEPERAS
Hola!
En primer lloc, vull agraïr que utilitzis els meus materials.
En segon lloc, vull compartir amb tu la següent observació:
Si et proporciono “la solució”, no reflexionaràs sobre les evidències que permeten validar les teves conclusions. El mateix passarà amb els teus alumnes si els corregeixes a partir de “la solució” correcta.
En canvi, si ni tu ni el teu alumnat disposeu d’una “solució” en la que creure, no tindreu més remei que reflexionar i argumentar les vostres decisions (i millor si ho feu conjuntament!). Aquest és el veritable aprenentatge d’aquesta pràctica, la competència en recerca!