OBJECTIUS

1. Dibuixar i descriure una inflorescència.
2. Disseccionar una flor hermafrodita.
3. Dibuixar i descriure les estructures d’una flor i identificar-ne les funcions.
4. Dibuixar i descriure grans de pol·len i fruits.

MATERIAL

– Llapis 2HB i goma
– Safata de dissecció
– 2 agulles emanegades
– 1 llanceta
– 1 pinces
– 2 portaobjectes
– 1 cobreobjectes
– Cinta adhesiva
– Lupa binocular
– Microscopi òptic

Per fer la pràctica calen exemplars de flors hermafrodites agrupades en inflorescències. Es proposen inflorescències de l’espècie crucífera Alyssum maritimum (caps blancs).

PROTOCOL

Inflorescència

1) Observa amb atenció la inflorescència. Fixa’t que a l’extrem de la tija les flors encara no s’han obert, formant els capolls, mentre que com més lluny es troben de l’extrem de la tija, les flors estan més obertes i fins i tot ja s’han transformat en fruit.

2) Dibuixa a ull nu tota la inflorescència de manera que s’observi amb detall la disposició de les flors i la seva diferent maduresa. En el dibuix s’han d’observar també els fruits.

Corm d’Alyssum maritimum,
amb les inflorescències i detall d’una flor.

Flors

3) Fixa una flor a un portaobjectes col·locant cinta adhesiva sobre el seu peduncle (no cobreixis la flor amb la cinta adhesiva). Tot observant amb la lupa binocular, separa els sèpals i els pètals ajudant-te de la llanceta o de les agulles emmanegades.

Esquema de les estructures d’una flor hermafrodita tipus
que pot servir de referència per a la vostra pràctica.

4) Dibuixa i descriu els sèpals i els pètals. Intenta fer diversos dibuixos de la flor a mesura que la vas disseccionant.

5) Dibuixa i descriu l’androceu, format pels estams, i el gineceu, format pel pistil.

6) Obre l’ovari present a la base del pistil i dibuixa el seu interior.

Pol·len

7) Agafa l’antera d’un estam i situa’l sobre un portaobjectes. Col·loca una gota d’aigua a sobre i cobreix la mostra amb un cobreobjectes. Pressiona’l sobre el portaobjectes per aixafar lleugerament l’estam.

8) Observa i dibuixa l’estam i el pol·len ajudant-te del microscopi.

Fruits

9) Observa amb atenció els fruits a ull nu i ajudant-te de la lupa binocular. Dibuixa exemplars tancats i exemplars als que la llavor ja hagi caigut. Digues el tipus de fruit (sec o carnós i el tipus concret ajudant-te de la informació que trobaràs a 11.3. Angiospermes).

Per fer aquesta pràctica es poden utilitzar altres espècies de plantes. Es recomana, però, utilitzar plantes que formin inflorescències, amb l’objectiu de disposar de flors i fruits en diferents estats de maduresa.

La ravenissa comuna (Diplotaxis erucoides) és una bona alternativa de floració pregona.

AVALUACIÓ

Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:

Obj. 19: Tinc curiositat personal per allò que aprenc a classe i intento saber-ne més i comprendre-ho millor tot buscant informació complementària. (CC3, CC1)

Obj. 32: Connecto els coneixements adquirits a l’aula amb el meu entorn i la meva vida, i reconeixo la contribució de les persones a la ciència. (CC3, CE3)

Obj. 36: Aprenc les característiques anatòmiques i funcionals de nutrició, reproducció i relació dels diferents grups biològics i el seu paper als ecosistemes, i entenc la necessitat de protegir-los i de preservar el medi natural. (CC3, CE5)

Obj. 42: Aprenc les relacions que es produeixen entre els éssers vius i entre aquests i el medi ambient, i entenc que tot a l’ecosistema està interconnectat. (CE6)